Företag i fokus:

15-åringen Angelo Melkemichel – En av Sveriges främsta målvakter

Bild/Foto: Alex Ataseven.

Han vann nyligen SM-Guld med Brommapojkarna, utsågs till MVP, Most Valuable Player, i världens största fotbollsturnering för unga – Gothia Cup och är aktuell för svenska landslaget.

Fotbollsmålvakten Angelo Melkemichel, född och uppvuxen i Södertälje, gör avtryck som en av de främsta målvakterna i Sverige.

Angelo är 15-åringen som i somras kallades till svenska landslaget där han bland annat fick träffa Sveriges förbundskapten, Janne Andersson, i ett träningsläger i Bosön.

Han började spela fotboll i tidig ålder för moderklubben Syrianska, men även hunnit spela för bland annat Hammarby innan Brommapojkarna satte klorna i honom. I somras var han en av de 130 unga spelare som kallades till svenska landslagets träningsläger i Bosön.

– Man är riktigt förberedd att komma till landslagsläger som BP spelare. Vi får en otroligt bra utbildning av våra duktiga tränare som lyckades få in hela åtta spelare från vårt lag till landslaget, säger Angelo Melkemichel till Telgenytt.

Idag är Angelo Brommapojkarnas U16 förstemålvakt och en av landets mest lovande målvakter i sin åldersklass.

Det bevisade han redan 2019 när han tillsammans med Brommapojkarna åkte till Göteborg för att spela Gothia Cup. Där höll han nollan under hela turneringen och var en stor anledning till att Brommapojkarna vann världens största fotbollsturnering för unga med målskillnaden 82-0.

Att världens största fotbollsturnering för unga, med cirka 1700 lag från 80 nationer, utsåg Angelo Melkemichel från Södertälje till turneringens Most Valuable Player var ett givet val för juryn.

”Brommapojkarna gick igenom turneringen med den imponerande målskillnaden 82-0. Most Valuable Player: Angelo Melkemichel”, skrev Gothia Cup på sin hemsida när Angelo presenterades.

Men det är inte bara under Gothia Cup som 15-åringen visat vilken fantastik talangen han besitter.

– Jag har spelat för Brommapojkarna i cirka fyra år och har vunnit i stort sett alla turneringar vi deltagit i. Vi vann spanska turneringarna Mallorca Futcup, MIC tournament och Medimurec cup i Kroatien där vi mötte lag som Dynamo Zagreb och Haiduk split, säger Melkemichel.

Den största turneringen utomlands var helt klart den spanska turneringen, Madrid fotboll cup i spanska huvudstaden. Där ställdes Angelo Melkemichel och Brommapojkarna mot flera världslagen såsom PSG, Atletico Madrid och Bayern München. Även där visade Angelo sina fantastiska egenskaper.

– I Madrid vann vi över PSG i kvartsfinalen där vi bland annat spelade mot Kylian Mbappes bror, Nathan Mbappe. I semifinal mötte vi Bayern München och slog ut även dom också. I finalen ställdes vi mot Atletico Madrid som slog ut storlaget Barcelona, men vi vann även den matchen också med 2-0, säger han.

Efter fantastiska prestationer uppmärksammades Angelo Melkemichel av svenska landslaget som kallades till landslagsläger i Bosön tillsammans med 130 andra fotbollsspelare.

– Totalt fick 130 spelare, varav 16 målvakter, följa med det svenska landslagen till Bosön i fem dagar för att träna och spela matcher under fem dagar. Fyra veckor senare bantades truppen ner till 40 utespelare och 6 målvakter till landslagsläger i Göteborg, säger Angelo.

Södertäljebon Angelo Melkemichel var en av de 6 målvakterna som gick vidare i uttagningen och femte november visade han återigen sin talang. Efter en räddad straff säkrade han SM-guldet för Brommapojkarnas U-16 och blev därmed Sveriges bästa lag.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 november 2021 00:00

SENASTE NYTT: Dömd mördare misstänkt för bomben i Ronna

ROnna

Foto: Alexander Isa

Två personer har begärts häktade, misstänkta för sprängningen i Ronna. En av de två är en 17-åring, enligt TT, som tidigare har blivit dömd för mordet på en man på ett gym i Stockholm.

Strax efter midnatt natten till tisdag skedde en kraftig explosion i Ronna. En person skadades och fördes till sjukhus. Enligt uppgifter från Aftonbladet var sprängningen riktad mot en anställd på Sis som hade vägrat att medverka i försöket att smuggla in en mobiltelefon.

Nu har två personer begärts häktade, misstänkta för att ha varit delaktiga i händelsen.

Sprängningen i Ronna strax efter midnatt natten mot tisdag. Foto: Alexander Isa

Enligt uppgifter till TT är den ena mannen den 17-åring som tidigare har blivit dömd för att ha skjutit ihjäl en man på ett gym i Stockholm. Samma person fritogs av flera maskerade personer i samband med ett tandläkarbesök på Lovisingatan i centrala Södertälje i april i år. Den andra personen är en 20-åring som nyligen blev friad från anklagelser om inblandning i mordet i Saltskog förra året.

Enligt Aftonbladets uppgifter var detonationen riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-boende. Uppgifterna antyder att han har blivit utpressad av intagna att smyga in en mobiltelefon för att underlätta en eventuell rymning. När mannen vägrade att medverka, eskalerade utpressningen och en påhittad skuld skapades.

Enligt tidningens information utgör detta motivet bakom placeringen av en bomb utanför hans bostadsdörr i Ronna.

Nu har åklagaren begärt att både 17-åringen och den 20-årige mannen häktas. 17-åringen misstänks för utpressning och försök till mord, medan den andra mannen misstänks för försök till utpressning och anstiftan till försök till mord.

Polisens bombtekniker på plats

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 11:27
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 11:27

Flera personer i slagsmål – mitt på motorvägen

Polis

Arkivbild

Strax efter midnatt larmades polisen om slagsmål till E4 i Moraberg. Väl på plats var de fem inblandade männen ovilliga att samarbeta med polisen.

Slagsmålet bröt ut natten till fredag vid 03-tiden. Enligt samtal till polisen inträffade bråket mitt på vägen nära trafikplats Moraberg. Trots ansträngningar från polisen att närma sig situationen vägrade de inblandade männen, som alla befann sig i ungefär 25-årsåldern, att medverka och erkänna deras deltagande i slagsmålet.

Trots att personerna inte vill medverka i utredningen kunde polisen upprätta en anmälan om misshandel. Tack vare övervakningsbilder från Trafikverket kommer polisen att kunna fastställa händelseförloppet.

Ingen person har rapporterats allvarligt skadad, men i samband med bråket på E4 omhändertogs två personer för berusning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 10:27
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 10:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors