Företag i fokus:

Finalen avgjord – Bjarki och Helge från Järna kammade hem tredje priset

Helge och Bjarki från Varma Sverige. Foto: Shamash Oyal.

Idag avgjordes finalen i Ät!Stockholm där 12 finalister hade tagit sig till Siencepark i Södertälje för att tävla om ett första priset.

– Det känns superkul att vara här och visa upp en produkt som vi jobbat så hårt över att få ut på marknaden för alla er där hemma, sa Bjarki Birgisson när fryspizzan presenterades under tisdagen. Vi tävlar med en fryspizza som kan ätas med ett gott samvete.

Dagen prisutdelare var representanter från bland annat Tillväxt-, Samhällsplanerings- och Skärgårdsregionråd, Region Stockholm, Stockholms län och kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, Boel Godner.

Företaget Varma Sverige, från Järna, med Bjarki Birgisson och Helge Skånberg på spetsen prisades med ett tredje pris och motiveringen presenterades av kommunstyrelsens ordförande Boel Godner.

Storsäljande skräpmat får ny kostym. En svensk tolkning av klassiker med stor marknadspotential, som med sin innovativa toppning kan stötta lokala marknader. Det här är ett företag med ett stort hjärta som genom sitt arbete bidrar till mer inkludering, hållbart samhälle och nu även betydligt godare snabbmat. Tredje pris går till Varma Sverige, sa en glad Boel Godner (S).

Vad tror ni att det beror på att det är ni som står här idag?

– Att vi gör en väldigt god pizza, sa Helge Skånberg när tredje priset mottogs.

Första platsen kneps av Ostmakeriet från Rindö och andra plats Green Kitchen & Temp:ish.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 november 2021 00:00

SBBK manifesterar – vill stärka Södertäljes varumärke

Wikner

Anders Jeansson och Alexander Wikner från SBBK tog täten i fjol i den gemensamma marschen mot Täljehallen. Foto: Shamash Oyal

För andra året i rad, tar Södertälje Basketbollklubb initiativet i att förena staden genom sport och samhällsengagemang. – Genom att manifestera påvisar vi för våra innevånare, politiker och media att vi vill stå upp för Södertälje tillsammans, säger Alexander Wikner, Barn & Ungdomsansvarig SBBK.

I Södertälje växer sammanhållningen genom idrottens kraft. Med en vision om ett starkare och mer sammanlänkat samhälle, tar Södertälje Basketbollklubb (SBBK) återigen täten för att främja stadens välbefinnande och stolthet.

Projektet ”Stå upp för Södertälje 2033” är inte bara en sportslig händelse utan även en manifestation för ökad samhörighet och aktiv livsstil i staden.

Manifestationen ”Stå upp för Södertälje 2033” lockade storpublik förra året. Foto: Shamash Oyal / SBBK

– Genom att årligen samla idrottsrörelsen tror SBBK att man kan få fram många positiva mediala effekter och flera barn och ungdomar aktiva i våra föreningar i Södertälje. Vi har alla ansvar för våra barns framtid som vi vill bygga tillsammans med dem, säger Alexander Wikner, Barn & Ungdomsansvarig SBBK.

Södertälje Basketbollklubb har en tydlig ambition: att lyfta fram stadens styrkor och framtidspotential. Detta år samlar de återigen idrottsrörelser, lokala företag och kommunen i ett gemensamt upprop för en trygg och livfull stad. Efter förra årets framgång, där över 100 företag visade sitt stöd, är förväntningarna höga.

Manifestationen, som utgör projektets höjdpunkt, lovar en festlig dag fylld med aktiviteter som kulminerar i en spännande basketmatch. SBBKs herrlag står i centrum för denna basketfest, som inte bara är en sportslig tillställning utan också en symbol för stadens sammanhållning. Målet är att öka engagemanget bland stadens ungdomar och att främja idrott som en källa till hälsa och gemenskap.

Föreningar och deltagare uppmanas att delta iklädda sina klubbdräkter och med flaggor, för att tillsammans marschera till Täljehallen där festen fortsätter. Här erbjuds gratis inträde till matchen, en gest som speglar önskan om att göra idrott tillgänglig för alla.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 februari 2024 11:14
Senast uppdaterad: 6 februari 2024 10:51

Varmaste året på jorden – Så var vädret 2023 i Södertälje

Vinter-sno-sol

Foto: Alexander Isa

2023 blev det varmaste året som uppmätts på jorden, men i Skandinavien var både våren och årsslutet i stället relativt kyliga. Vid mätstationen Södertälje var årsmedeltemperaturen nära normalvärdet för de senaste 30 åren, enligt preliminär observationsdata.

Årsmedeltemperaturen vid Södertälje utanför centrala Södertälje1 – den enda aktiva, SMHI-anslutna mätstationen från vilken det finns medeltemperaturer i Södertälje kommun – var i fjol 7,4 grader, 0,2 grader högre än genomsnittet de senaste 30 åren. Det visar Newsworthys beräkningar, som bygger på delvis preliminär observationsdata från SMHI.

(Annonslänk)

Av fjolårets månader var fem varmare än normalt: januari, februari, maj, juni och september, medan sju var kallare genomsnittet för de senaste 30 åren: mars, april, juli, augusti, oktober, november och december.

2023 bjöd på 20 dagar med topptemperaturer över 25 grader, vilket är ganska normalt, och 38 frostdagar, vilket även det är ganska normalt.

Den allra högsta temperaturen uppmättes vid Södertälje den 29 juni, då kvicksilvret nådde 29,7 grader, kallaste noteringen togs på samma plats den 9 mars: −14,3 grader.

Nederbördsmässigt var 2023 ett blötare år än vanligt vid Södertälje. Totalt föll 741 millimeter nederbörd vid stationen, att jämföra med de senaste 30 årens genomsnitt på 640 millimeter. Månaden med mest nederbörd var juli, med 132 millimeter.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors