Företag i fokus:

JUST NU: Stor matfinal hålls i Södertälje – Se finalen live

Alla deltagare i Ät!Stockholm 2021. Foto: Södertälje kommun.

Idag avgörs finalen i Ät!Stockholm som arrangeras av Region Stockholm, Länsstyrelsen i Stockholm, Södertälje kommun och Projekt MatLust.

Tolv nya, hållbara och innovativa livsmedelsprodukter baserade på svenska råvaror tävlar i finalen och en av finalisterna är ett företag från Järna, Varma Sverige, som har en fryspizza.

Finalen hålls idag klockan 13:30 på Södertälje Science Park och sänds live på Youtube – MatLusts Framtidskonferens & Ät!Stockholm 2021.

Bidragen består av tempeh, vasslesorbet, fläderdryck, lokalodlad senap, fermenterad chorizo, fryspizza, matlådor på räddad mat, vildsvinskorv, kombucha, italienskt tunnbröd med lokal twist, korv på höna och shot på blåbärstry.

Finalen i Ät!Stockholm 2021 leds av TV-personligheten Lisa Lemke och råvaruexperten samt en av Sveriges mest erfarna och prisbelönta krögare, Fredrik Eriksson.

– Det är intressant att möta företagare och producenter som brinner för sin produkt. Tävlingsbidragen är spännande och förhoppningsvis leder de till hållbara och lönsamma affärer, säger Fredrik i ett pressmeddelande.

En av prisutdelarna Boel Godner, (s) kommunstyrelsens ordförande i Södertälje tillsammns med bland annat Gustav Hemming, Tillväxt-, Samhällsplanerings- och Skärgårdsregionråd, Region Stockholm, Sven-Erik Österberg, landshövding i Stockholms län.

– Det är viktigt för framtiden att livsmedelsnäringen i Stockholms län utvecklas. Genom att uppmärksamma nya, hållbara produkter med stor innovationskraft bidrar Ät!Stockholm till den utvecklingen – och till att förverkliga den nationella och den regionala livsmedelsstrategin, säger Eva Helén, tävlingsledare för Ät!Stockholm.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 november 2021 00:00

Boxaren viral på TikTok efter attacken mot koranbrännaren

IMG_3868

Boxaren

Attacken mot Salwan Momika i centrala Södertälje påstås vara uppgjord hävdar mannen med boxningshandskar, enligt Aftonbladet. Nu har boxaren bivit viral på TikTok efter attacken mot koranbrännaren i centrala Södertälje.

Det var under måndagseftermiddagen som flera personer blev ögonvittnen när koranbrännaren Salwan Momika attackerades på Stora Torget i centrala Södertälje av en man med boxningshandskar. En video av attacken spreds snabbt på sociala medier och väckte stor uppmärksamhet.

Mannen som genomförde attacken hävdar på sociala medier, enligt uppgifter till Aftonbladet, att hela händelsen var uppgjord. Momika själv har dock förnekat mannens påståenden som rena lögner.

”Det är lögn och förtal. Jag vet inte vem han är och jag har inte pratat med honom tidigare”, skriver Momika i ett mail till Expressen.

Mannen som attackerade Momika är medborgare i Irak och enligt uppgifter är han sedan tidigare dömd för misshandel och ringa narkotikabrott. Händelsen i Södertälje har rubricerats som misshandel av polisen, som har inlett en utredning. Däremot har mannen med boxningshandskarna blivit viral på sociala medier och följs nu av tiotusentals människor efter händelsen.

Hans följarskara på Tiktok har växt snabbt och uppgår nu till 125 tusen följare i skrivande stund. Hans video på TikTok har setts miljontals gånger, där ett av klippen visats över 5,6 miljoner gånger.

Video: – Här attackeras koranbrännaren Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 08:00
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 22:41

Miljoner i bidrag stoppas till Grafikens Hus

2022_03_5FE2D7BC-881C-4F2D-B1F4-F64C832F4DA2-2048x1363-1

Foto: Alexander Isa

Allt stöd till Grafikens Hus i Södertälje stoppas efter nästan 8 års etablering. Det meddelar kommunen under onsdagen.

– Efter snart åtta års väntan på ett eget hus dras nu kommunens löfte tillbaka, säger Nina Beckmann, museichef på Grafikens Hus i ett pressmeddelande.

Konstmuseet och grafikverkstaden Grafikens Hus grundades i Mariefred 1996, men totalförstördes i en brand 2014. Därefter flyttades verksamheten till gjuteriet i Södertälje vid Tom Tits, där byggnaden genomgick omfattande renoveringar och väntades öppna sina portar år 2024.

Nu drabbas verksamheten av ett stort bakslag efter ett nytt beslut från Södertälje kommun. Från och med 2024 dras allt stöd till Grafikens Hus tillbaka efter ett möte mellan museiledningen, politiker och tjänstemän förra veckan.

Flera tjänstemän har tidigare kritiserat bidragen till Grafikens Hus efter att kostnaderna skenat. I en debattartikel framförde Joakim Granberg, gruppledare för Realistpartiet, bland annat att renoveringsbudgeten som ursprungligen var beräknad till 30 miljoner istället landade på långt över 100 miljoner för Södertäljes skattebetalare.

Nu har Södertälje kommun fattat beslut om att stoppa allt stöd till Grafikens Hus. Museichefen Nina Beckmann uttrycker besvikelse och påpekar behovet av en kulturvänlig kommun.

– Det är med stor förvåning vi tagit emot det här beskedet. Vi vet vad konstinstitutioner som Grafikens Hus kan bidra med för att sätta en stad på kartan, det har vi redan sett från alla år i Mariefred. Vi hade dessutom ett samarbete med Kungl. Konsthögskolan klart, en av Sveriges främsta lärosäten för konstnärer, som skulle lägga en del av sin utbildning på Grafikens Hus i Södertälje. Även det går Södertäljes invånare nu miste om, säger Beckmann.

Läs även – DEBATT: Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 21:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors