Företag i fokus:

JUST NU: Stor matfinal hålls i Södertälje – Se finalen live

Alla deltagare i Ät!Stockholm 2021. Foto: Södertälje kommun.

Idag avgörs finalen i Ät!Stockholm som arrangeras av Region Stockholm, Länsstyrelsen i Stockholm, Södertälje kommun och Projekt MatLust.

Tolv nya, hållbara och innovativa livsmedelsprodukter baserade på svenska råvaror tävlar i finalen och en av finalisterna är ett företag från Järna, Varma Sverige, som har en fryspizza.

Finalen hålls idag klockan 13:30 på Södertälje Science Park och sänds live på Youtube – MatLusts Framtidskonferens & Ät!Stockholm 2021.

Bidragen består av tempeh, vasslesorbet, fläderdryck, lokalodlad senap, fermenterad chorizo, fryspizza, matlådor på räddad mat, vildsvinskorv, kombucha, italienskt tunnbröd med lokal twist, korv på höna och shot på blåbärstry.

Finalen i Ät!Stockholm 2021 leds av TV-personligheten Lisa Lemke och råvaruexperten samt en av Sveriges mest erfarna och prisbelönta krögare, Fredrik Eriksson.

– Det är intressant att möta företagare och producenter som brinner för sin produkt. Tävlingsbidragen är spännande och förhoppningsvis leder de till hållbara och lönsamma affärer, säger Fredrik i ett pressmeddelande.

En av prisutdelarna Boel Godner, (s) kommunstyrelsens ordförande i Södertälje tillsammns med bland annat Gustav Hemming, Tillväxt-, Samhällsplanerings- och Skärgårdsregionråd, Region Stockholm, Sven-Erik Österberg, landshövding i Stockholms län.

– Det är viktigt för framtiden att livsmedelsnäringen i Stockholms län utvecklas. Genom att uppmärksamma nya, hållbara produkter med stor innovationskraft bidrar Ät!Stockholm till den utvecklingen – och till att förverkliga den nationella och den regionala livsmedelsstrategin, säger Eva Helén, tävlingsledare för Ät!Stockholm.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 november 2021 00:00

Ungdomars sommarmöbel tar plats på Marenplan

4EFB1B1A-2C2E-4207-BA55-E32887CE3C8D

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun monterar en sommarmöbel idag, utformad av barn och ungdomar genom påsk- och sommarlovskollo, under ledning av Grafikens Hus och Läsfrämjarinstitutet. Möbeln blir en del av sommarplatsen på Marenplan, en plats för nya idéer och uttryck.

Södertälje kommun fortsätter sitt initiativ med sommarplatser, vilket innebär att testa nytänkande idéer. Bland annat blir Marenplan en plats för att utforska innovativ möblering av kajer och gångstråk.

Kommunen har ställt material och ytor för målning till förfogande, samtidigt som Grafikens hus och Läsfrämjarinstitutet har stöttat genom att tillhandahålla pedagogiskt stöd. Arbetet startade under vårens påskkollo och fortsatte under sommarens Konst- och demokratikollo. Bänken, skapad som en ”platsbyggd sittmöbel”, förväntas stå på Marenplan tillsammans med andra möbleringar som ett schackbräde och planteringskärl.

– Att engagera andra är en stor poäng. Det bygger intresse för en plats och visar att den är något vi utvecklar tillsammans. Skapandet tar upp frågeställningar som hur solen rör sig, tillgänglighet för funktionshindrade, material och färger. Men framförallt hur vi skapar en plats som är trivsam och välkomnar alla Södertäljebor, säger projektledaren Klara Henning från kommunens samhällsbyggnadskontor.

Hon påpekar även att tillfälliga omvandlingar som denna ger utrymme för modigare och mer lekfulla uttryck än vad traditionell stadsplanering kanske tillåter.

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 22:58

Efter sprängning i Ronna – Sis-anställd går inte att nå

Ronna

Foto: Shamash Oyal

Under början av augusti ägde rum en explosion där en lägenhetsdörr förstördes i Ronna. Personen som misstänks vara måltavlan är anställd vid Sis och arbetar på Tysslinge. Nu har Sis lämnat in en rapport till Arbetsmiljöverket, eftersom arbetsgivaren inte har lyckats få kontakt med den anställda.

Den var efter midnatt, den 2 augusti, som en lägenhetsdörr spränges av en kraftig anordning och orsakade stora skador.  En person skadades och fördes till sjukhus, men enligt Aftonbladets uppgifter misstänker polisen inte att mannen var den riktiga måltavlan för sprängningen, utan en nära anhörig.

Sprängningen ska vara riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-Tysslinge och uppges ha utpressats av intagna att smuggla in en mobiltelefon. Men när mannen vägrade blev mannen utpressad och en påhittad skuld ha uppstått.

Efter incidenten har arbetsgivaren försökt nå den anställde utan framgång. Nu har Sis gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket baserat på uppgifter som har rapporterats i media och som inte har kunnat bekräftas av den anställde.

– Arbetsgivaren har inte kunnat få kontakt med berörd medarbetare trots flera regelbundna försök, skriver Sis i anmälan till Arbetsmiljöverken.

Läs även: – Explosion i flerfamiljshus i Geneta – Två till sjukhus

BILDEXTRA / TV: Lägenhetsdörr sprängd i Ronna

Foto: Alexander Isa.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 19:10
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 19:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors