Företag i fokus:

JUST NU: Stor matfinal hålls i Södertälje – Se finalen live

Alla deltagare i Ät!Stockholm 2021. Foto: Södertälje kommun.

Idag avgörs finalen i Ät!Stockholm som arrangeras av Region Stockholm, Länsstyrelsen i Stockholm, Södertälje kommun och Projekt MatLust.

Tolv nya, hållbara och innovativa livsmedelsprodukter baserade på svenska råvaror tävlar i finalen och en av finalisterna är ett företag från Järna, Varma Sverige, som har en fryspizza.

Finalen hålls idag klockan 13:30 på Södertälje Science Park och sänds live på Youtube – MatLusts Framtidskonferens & Ät!Stockholm 2021.

Bidragen består av tempeh, vasslesorbet, fläderdryck, lokalodlad senap, fermenterad chorizo, fryspizza, matlådor på räddad mat, vildsvinskorv, kombucha, italienskt tunnbröd med lokal twist, korv på höna och shot på blåbärstry.

Finalen i Ät!Stockholm 2021 leds av TV-personligheten Lisa Lemke och råvaruexperten samt en av Sveriges mest erfarna och prisbelönta krögare, Fredrik Eriksson.

– Det är intressant att möta företagare och producenter som brinner för sin produkt. Tävlingsbidragen är spännande och förhoppningsvis leder de till hållbara och lönsamma affärer, säger Fredrik i ett pressmeddelande.

En av prisutdelarna Boel Godner, (s) kommunstyrelsens ordförande i Södertälje tillsammns med bland annat Gustav Hemming, Tillväxt-, Samhällsplanerings- och Skärgårdsregionråd, Region Stockholm, Sven-Erik Österberg, landshövding i Stockholms län.

– Det är viktigt för framtiden att livsmedelsnäringen i Stockholms län utvecklas. Genom att uppmärksamma nya, hållbara produkter med stor innovationskraft bidrar Ät!Stockholm till den utvecklingen – och till att förverkliga den nationella och den regionala livsmedelsstrategin, säger Eva Helén, tävlingsledare för Ät!Stockholm.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 november 2021 00:00

Centrumföreningen tar nytt digitalt steg

pexels kortterminal babs  kort

Foto: Pexels

Södertälje City tar steget in i den digitala handeln genom att introducera ett helt nytt digitalt presentkort. Med denna nyskapande plattform hoppas centrumföreningen främja och stödja den lokala handeln.

Det traditionella fysiska betalkortet kompletteras med en innovativ digital lösning från Cityplay, som inkluderar flera bonusfunktioner för att öka värdet av lokal shopping.

Presentkortet är tillgängligt för både privatpersoner och företag, och kan användas för ändamål som personalgåvor. Lanseringen äger rum i samband med Södertäljefestivalen, dock kommer endast ett begränsat antal verksamheter vara anslutna till lösningen från början.

– Samtidigt jobbar vi vidare med att ansluta allt fler Södertälje-verksamheter. Tillsammans stärker vi den lokala handeln och det blir ett roligt sätt att upptäcka stadens utbud, säger Erik Hanzon, marknadsansvarig, Södertälje City.

I samband med lanseringen genomförs tävlingen ”Kodjakten” på Lunagallerian, där deltagare använder Cityplay-appen för att skanna QR-koder som är placerade i butikerna. De som framgångsrikt slutför uppdraget har möjligheten att vinna ett digitalt presentkort med ett värde av 1 000 kr.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 14:47
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:52

Parkeringsplatsen vid centralen stängs av i flera veckor

Parkering

Foto: Alexander Isa

Parkeringsplatserna vid Södertälje station stängs av för att ge plats för tivolit under Södertäljefestivalen. Därefter kommer parkeringen att få ny beläggning och väntas pågår till mitten av september.

Under Södertäljefestivalen kommer det traditionsenliga tivolit som vanligt att ställas upp i staden. Jämfört med tidigare år kommer arrangören att lägga extra fokus på barnfamiljer genom ett FamiljeTivoli som kommer att vara beläget på Centralplans parkeringsplats.

Nu meddelar Södertälje kommun att platsen från och med den 23 augusti kommer att vara helt avstängd för parkering av bilar.

”Efter festivalen är parkeringen fortsatt stängd för arbete med att asfaltera och måla om linjer. Parkeringsplatserna kommer att målas så de blir snedställda, något som kommer göra parkeringsplatsen mer trafiksäker.”, skriver kommunen på sin hemsida.

På grund av Trafikverkets byggnation av den nya banvallen 2020 är det för närvarande trångt mellan parkeringsraderna, men antalet parkeringsplatser förblir oförändrat.

Under arbetets gång finns alternativa parkeringsplatser bakom polishuset vid ”Mörten” och även vid stadshuset. Parkeringen förväntas öppna igen den 15 september.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 10:59
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors