Företag i fokus:

JUST NU: Magdalena Andersson blir Sveriges första kvinnliga statsminister

Foto: Regeringen/Pressbild.

Idag skrevs politisk historia i Sveriges riksdag när Magdalena Andersson valdes till Sveriges första kvinnliga statsminister.

Men redan i en pressträff i måndags kommenterade hon möjligheten om att bli Sveriges första kvinnliga statsminister.

– Sedan jag blev vald till partiledare är det väldigt många mammor och pappor som kommit fram till mig med sina döttrar och sagt ”titta, det här är eller kan bli Sveriges första kvinnliga statsminister”. Tittar man i ögonen på de här flickorna, då märker jag att det växer en tanke där. Det bär jag också med mig, att det skulle betyda någonting för de flickor som växer upp i Sverige, det kan man inte komma ifrån, sa Magdalena under pressträffen.

Magdalena Andersson blir Sveriges 34:e statsminister sedan ministerämbetet infördes och nu flödar hyllningarna på sociala medier.

”I dag har riksdagen gett Magdalena Andersson förtroendet att leda Sverige. Det är historiskt och jag vill önska Magdalena all lycka! Jag vet att du kommer att arbeta stenhårt varenda dag för att ta Sverige framåt. Det här kontot kommer att överlämnas till Magdalena Andersson.”, skriver Twitterkontot som representerar tidigare statministern Stefan Löfven-

”GRATTIS Magdalena! Sveriges första kvinnliga statsminister är vald. Kändes högtidligt också här hemma i vardagsrummet. Stora förväntningar och inte lätt -men rätt!”, skriver tidigare utrikesminister Margot Wallström på Twitter.

Hon har spräckt glastaket! Vår nya kvinnliga statsminister – fantastiska Magdalena Andersson, skriver utrikesminister Ann Linde (S) på Tvitter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 24 november 2021 00:00

Polisinsats efter larm om förföljelse på vägen

IMG_8537

Läsarbild

En person larmade polisen om att de kände sig förföljda av ett annat fordon, vilket ledde till att flera polispatruller ryckte ut.

Vid 15:30-tiden på söndagseftermiddagen kontaktade en orolig person polisen med uppgifter om att de kände sig förföljda av ett annat fordon. Händelsen ledde till en omedelbar insats från polisen, som snabbt skickade ut flera enheter för att undersöka situationen.

Polisen kunde snabbt lokalisera fordonet och stoppade det vid Turingekorset, Ängsgatan/Turingegatan.

– Det är en person som ringt och sagt att ett fordon följer efter. Inget brott har upprättats, men vi är på plats och undersöker vad som hänt, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Detaljer kring händelseförloppet är i nuläget oklara. Strax efter klockan 16:00 hade polisen, enligt Telgenytts uppgifter, lämnat platsen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2024 16:26
Senast uppdaterad: 4 februari 2024 16:26

Ung bilförare misstänkt för rattfylleri

Polis-

Pressbild: Polis KF.

En ung kvinnlig bilförare stoppades på söndagsmorgonen i Nykvarn av polis för nykterhetskontroll och blåste positivt.

Tidigt på söndagsmorgonen vid 08.31 utförde polisen i Nykvarn en rutinmässig nykterhetskontroll av flera fordon.

En av bilförarna som stoppades av polisen var en ung kvinna under 20 år, som fastnade i kontrollen.

Vid testet visade det sig att kvinnan var positiv för alkohol. Polisen beslutade att ta med henne till polisstationen för ytterligare provtagning och har nu inlett en utredning angående misstänkt rattfylleri.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2024 12:08
Senast uppdaterad: 4 februari 2024 12:09

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors