Företag i fokus:

JUST NU: Magdalena Andersson blir Sveriges första kvinnliga statsminister

Foto: Regeringen/Pressbild.

Idag skrevs politisk historia i Sveriges riksdag när Magdalena Andersson valdes till Sveriges första kvinnliga statsminister.

Men redan i en pressträff i måndags kommenterade hon möjligheten om att bli Sveriges första kvinnliga statsminister.

– Sedan jag blev vald till partiledare är det väldigt många mammor och pappor som kommit fram till mig med sina döttrar och sagt ”titta, det här är eller kan bli Sveriges första kvinnliga statsminister”. Tittar man i ögonen på de här flickorna, då märker jag att det växer en tanke där. Det bär jag också med mig, att det skulle betyda någonting för de flickor som växer upp i Sverige, det kan man inte komma ifrån, sa Magdalena under pressträffen.

Magdalena Andersson blir Sveriges 34:e statsminister sedan ministerämbetet infördes och nu flödar hyllningarna på sociala medier.

”I dag har riksdagen gett Magdalena Andersson förtroendet att leda Sverige. Det är historiskt och jag vill önska Magdalena all lycka! Jag vet att du kommer att arbeta stenhårt varenda dag för att ta Sverige framåt. Det här kontot kommer att överlämnas till Magdalena Andersson.”, skriver Twitterkontot som representerar tidigare statministern Stefan Löfven-

”GRATTIS Magdalena! Sveriges första kvinnliga statsminister är vald. Kändes högtidligt också här hemma i vardagsrummet. Stora förväntningar och inte lätt -men rätt!”, skriver tidigare utrikesminister Margot Wallström på Twitter.

Hon har spräckt glastaket! Vår nya kvinnliga statsminister – fantastiska Magdalena Andersson, skriver utrikesminister Ann Linde (S) på Tvitter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 24 november 2021 00:00

TV: En person knivhuggen i frisörsalong – Polisen utreder mordförsök

IMG_8463

Foto: Alexander Isa

En ung person vårdas just nu för knivskador i centrala Södertälje. Polis och ambulans har kallats till platsen och personen ska föras till sjukhus.

Under torsdagskvällen vid 19-tiden utbröt ett larm om en stickskada i en frisörsalong belägen på Nygatan.

En ung man rapporteras ha blivit skadad av ett än så länge okänt föremål, enligt uppgifter till Telgenytt har mannen blivit knivhuggen. Polisen, tillsammans med ambulanstjänsten, skyndade till platsen för att hantera situationen. Enligt polisens första uppgifter är den skadade personen vid medvetande och anses vara stabil.

– Personen har blivit stickskadad, men är vaken och talbar, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Mannen, som är i 20-års åldern ska föras till sjukhus för vidare vård och polisen polsen kommer att klarlägga händelseförloppet.

”En förundersökning om försök till mord är inledd. Skadorna som mannen har fått är lindriga.”, skriver polisen

En polisjakt har inletts efter en gärningsperson, men i nuläget är ingen person gripen.

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 19:23
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 22:37

Domstolen fastslår miljardböter för Scania i kartellfall

Scania Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

Efter en långdragen rättsprocess fastställde idag EU-domstolen böter på 881 miljoner euro mot Scania för deras delaktighet i en europeisk lastbilskartell.

Den långdragna rättstvisten kring Scanias deltagande i en lastbilskartell nådde idag sitt slut. EU-domstolen har slutgiltigt fastställt böterna på 881 miljoner euro, motsvarande cirka 10 miljarder svenska kronor, som ursprungligen utfärdades 2017. Scania döms för att ha koordinerat priser tillsammans med fem andra ledande lastbilstillverkare – Volvo/Renault, Daimler, DAF, Iveco och MAN – över en period på 14 år.

(Annonslänk)

Det framkom att kartellen inte bara samordnade priserna på lastbilarna utan även hur kostnaderna för ny teknik och anpassning till strängare utsläppsregler skulle överföras till kunderna. Trots flera överklaganden står domen nu fast, där Scania var den enda tillverkaren som valde att bestrida EU:s beslut.

De andra inblandade företagen – Volvo/Renault, Daimler, DAF och Iveco – accepterade sina böter, som tillsammans uppgick till miljarder euro. MAN, som också deltog i kartellen, undgick böter genom att avslöja överenskommelsen till EU-kommissionen.

Scania hade redan ekonomiskt förberett sig för denna utgång och betalade bötesbeloppet för några år sedan, vilket innebär att den ekonomiska påverkan redan har hanterats av företaget.

– Vi har under hela processen sagt att vi följt alla regler så givetvis är den här domen beklaglig och fel. Vi är besvikna. säger Erik Bratthall, presschef på Scania, till SVT Nyheter.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 17:35
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 17:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors