Företag i fokus:

Kommunens uppmaning efter ökningen av råttor – ”Mata inte fåglarna”

 Foto: Creative Commons.

Efter den kraftiga ökningen av råttor i Södertälje inleder Södertälje kommun nu ett nytt sätt att bekämpa råttpopulationen – Elektroniska fällor i avloppssystemet. Men råttorna fortsätter att öka att det krävs större bekämpning än så.

Nu går kommun ut med en uppmaning till Södertäljeborna om att det viktigt att mat och sopor inte slängs på marken samt att matandet av fåglar upphöra då maten drar till sig allt fler råttor

– Råttpopulationen har ökat lavinartat, inte bara i Södertälje utan även i övriga Sverige. Vi får in fler och fler anmälningar från invånare som ser råttor i områden där de inte setts förut. Vi har satt upp fällor vid förskolor och fritidsgårdar, men att enbart ha fällor räcker inte. Vi måste få bort mat och sopor från marken. Så länge de har mat att äta kommer råttorna att finnas kvar, säger Tomas Lindgren, parkingenjör på Samhällsbyggnadskontoret i ett pressmeddelande.

Förra året placerade samhällsbyggnadskontoret ut flera fällor med råttgift i stadsparken, men trots det fortsätter råttorna att öka.

Nu har kommunen placerat ut ett 30-tal elektroniska fällor i fem olika parker, Stadsparken, Turingelunden, Kvarnlunden, Brunnsängsfältet och Stationsparken som visat sig vara effektivt.

”Det allra viktigaste är att strypa mattillförseln för råttorna. Störst problem med råttpopulationer ser vi vid platser som exempelvis Maren, parker, utanför restauranger, återvinningsstationer där mat och sopor lämnas på marken. Därför har vi satt upp skyltar på platser i centrum för att påminna om vikten av att varken mata fåglar eller lämna sopor på marken.”

  • Sluta mata fåglar. Detta är särskilt ett problem vid Maren och gågatan. Maten drar till sig råttor på natten. Om du absolut vill mata fåglarna – släng maten i vattnet, inte på marken. Fåglarna mår dåligt av bröd, så ge dem frön och frukt.
  • Håll marken ren från skräp, sopor, matrester. Se till att det hamnar i en papperskorg.
  • Har du villa med fruktträdgård? Rensa marken regelbundet från fallfrukt för att inte locka dit råttor.
  • Har du villa, se även till att dina sopkärl har ordentligt stängda lock.
  • Restaurangägare och matbutiker behöver vara extra noggranna med sin sophantering – se till att inte matrester och sopor ligger på marken utan är i väl förslutna sopkärl.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 24 november 2021 00:00

Begärde ut allmänna handlingar – Kommunen svarade anonymt

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

När en begäran om allmänna handlingar skickades till Södertälje kommun ledde detta till fördröjd handläggning, och kommunen svarade dessutom med ett anonymt mail. Ärendet har anmälts till Justitieombudsmannen, JO, som nu kräver att Södertälje kommun yttrar sig i ärendet.

Ett ärende som berör Södertälje kommun och dess hantering av en begäran om utlämnande av allmänna handlingar har fångat Justitieombudsmannens uppmärksamhet. En journalist hade begärt att få tillgång till dokument om motpartsgranskningar utförda av samhällsbyggnadskontoret sedan 2020. Trots upprepade påminnelser och kommunikation med kommunen, har ingen konkret information eller dokumentation överlämnats.

Dessutom svarade kommun vid ett tillfälle via ett anonymt mail att begäran är en komplex fråga som tar tid och skapat interna diskussioner. 

(Annonslänk)

Situationen ledde till en officiell anmälan till Justitieombudsmannen (JO), där kommunens långsamma process och dess brist på skyndsamhet i hanteringen kritiserades, vilket strider mot kravet på snabbt utlämnande av allmänna handlingar enligt offentlighetsprincipen. Mot bakgrund av anmälan har JO nu begärt att Södertälje kommun ska avge ett formellt yttrande över det som framförs i anmälan, inklusive en detaljerad redogörelse för handläggningsprocessen och en översyn av relevant lagstiftning.

JO:s förfrågan innebär också att de befattningshavare som är inblandade ges möjlighet att lämna sina synpunkter. Med ett sista svarsdatum satt till den 26 april 2024, förväntas yttrandet inkludera protokollsutdrag

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 12:41
Senast uppdaterad: 20 mars 2024 12:41

DEBATT: (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Saltsjöbron Foto: Alex Isa

Saltsjöbron
Foto: Alexander Isa

Trafikverket planerade och öronmärkte pengar för att bredda, trafiksäkra och miljöförbättra Motorvägsbron över kanalen. Men efter kommunledningens kampanj mot projektet – till förmån för en lokal tunnel – har både arbete och finansiering stoppats. Resultatet för Södertälje kommun kan bäst beskrivas som en pyrrhusseger.

(Annonslänk)

Den ålderstigna genomfarten mellan Moraberg och Saltskog är i starkt behov av upprustning. Pulsådern kräver ökad kapacitet, högre säkerhet och effektivare bulleravskärmning. Inte minst bedöms fordonsflödet öka kraftigt när Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn invigs. Det var mot den bakgrunden som Robert Halef (KD) under förrförra mandatperioden agerade oförtrutet i riksdagens trafikutskott för att hitta en framtidslösning för den ökända ”Södertäljeproppen”. Noterbart i sammanhanget är att de relativt nya broarna i Vårby med tre körfält, jämfört med de tvåfiliga Södertäljebroarna från 1965, ska ersättas för att svälja de större trafikmängderna.

Det sårbara nålsögat hamnade i blixtbelysning när ett långtradarekipage kolliderade med brospannet midsommarafton 2016 – med ödesdigra konsekvenser för Mellansverige i allmänhet och Kringelstan i synnerhet som följd. Myndigheterna stod inledningsvis handfallna och kommunen tog på sig ledartröjan för att samordna nödvändiga insatser. Södergående fjärrtrafik leddes över Saltsjöbron, men där även centrala staden och Mälarbron fick sin beskärda del – vilket förklarar det hårdnackade motståndet mot en ombyggnad.

”Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till”

Kommunen har på eget initiativ tagit fram en tunnellösning, med dragning från trafikplats Moraberg till Nyköpingsvägen i centrum. Det som talar för förslaget är att Södertäljeborna får ytterligare en passage som knyter ihop västra och östra sidan. Sannolikt minskar också miljöproblematiken i Turinge- och Birkakorset, dessutom får vi en reservväg till E4/20. Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till, eftersom det främst handlar om en lokal förbindelse som bara marginellt gynnar den genomgående trafiken. Och följaktligen saknas finansiering helt.

Södertälje kommun befinner sig nu i limbo. Vi har inget stöd för tunnelkonceptet. Arbetet med breddningen av E4/E20 har avbrutits, hundratals miljoner har prioriterats om och inga miljö- och trimningsåtgärder är i sikte. Det senare är angeläget för att dels minska bullerstörningarna för villorna i Hagaberg och de kommande flerbostadshusen i kvarteret Sporren respektive Floretten på var sida om östra landfästet, dels möta expansionen hos våra två enastående världsföretag (redan idag pendlar 24 000 personer in till kommunen varje vardag.)

Tiden håller snabbt på att rinna ut för oss. Dagens status quo gagnar inte någon, varken Södertäljeborna, AstraZeneca, Scania, trafiken på Sveriges mest trafikerade motorväg eller vår gemensamma miljö. Åtgärder måste utredas, finansieras och förverkligas, allt ifrån uppgradering av befintlig infrastruktur till en ny förbifart.

Men när plan A, breddning av broarna över kanalen, lagts i malpåse och plan B, lokaltunnel under kanalen sågats, vilken är Boel Godners (S) och majoritetens plan C?

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande, stadsbyggnadsnämnden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors