Företag i fokus:

Marie nomineras för sina fantastiska egenskaper – ”Otroligt hedrande”

Marie-Christine Samre grundaren för Kvinnovation. Foto: Privat.

Hon är en förebild och öppnar dörrar för flera unga kvinnor som vill satsa inom Tech och startup.

Södertäljebon Marie-Christine Samre, 27, startade nätverket ”Kvinnovation” och nomineras nu till ”Framtidens Kvinnliga Ledare 2022” efter sin fantastiska insatser.

– Wow! Det är en stor ära att bli nominerad till ” Framtidens Kvinnliga Ledare 2022” av chefsorganisationen Ledarna. Det har krävts mycket mod och envishet för att ta sig igenom motgångarna när man startar något eget. Men jag är glad att jag ändå fortsatt kämpa, säger Marie Christine Samre till Telgenytt.

Det hela började när Södertäljebon själv fick en idé till en app och märkte hon hur svårt det var att förverkliga den. Inte långt efter startade hon nätverket ”Kvinnovation” för hjälpa unga kvinnor som är samma sits som hon tidigare varit.

Mer än ett år senare hjälper hon, tillsammans med kollegan Gabriella Malki, flera unga kvinnor med vägledning och inspiration i techbranschen och inom entreprenörskap.

Nu nomineras Marie-Christine Samre för sina fantastiska insatser. Tillsammans med 70 andra kvinnor runt om i landet avgörs nomineras hon till Framtidens kvinnliga ledare 2022 och juryns svar meddelas i maj nästa år, 2022.

– Jag tror att jag är den enda nominerade från Södertälje, så det känns kul att få inspirera någon i min hemstad. Det är otroligt hedrande att vara med på listan, och jag ser fram emot att följa vad som sker längre fram, säger hon till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 24 november 2021 00:00

BILDEXTRA: Bygget av det nya kanalstråket har påbörjats

25E39664-F1DC-482D-95F4-1289811EB9F5

Illustration: Trafikverket

Nu har bygget av det nya kanalstråket i Södertälje påbörjats, vilket kommer inkludera nya gång- och cykelvägar längs med kanalen samt 18 nya mindre parkområden med sittplatser, grönska, utegym och en boulebana med mera. Detta kommer ge invånarna möjlighet att snart njuta av avkopplande promenader längs hela kanalen.

Det är fortfarande några år kvar innan slussbygget är helt färdigställt. Detta projekt kommer att genomföras i flera etapper av Trafikverket, men nu har byggandet av det nya kanalstråket inletts.

Först i kön är sträckan mellan Slussbron och Bergvik, som planeras vara klar till sommaren 2024. Därefter kommer arbetet att fortsätta med den norra delen och sedan vidare till Östertälje och Södertälje hamn. Alla dessa etapper förväntas vara färdiga under 2025.

(Annonslänk)

Det blir inte bara nya vägar, utan också flera platser där du kan koppla av längs med kanalen. Bland dessa planeras ett utegym i närheten av badhuset, en större kajyta vid Slussbron med sittplatser, en boulebana och en kombination av träplankor och stenbeläggning. Vid kanalens östra sida, mitt emot Wendela Hebbes hus, kommer det finnas en träläktare som ger en fantastisk utsikt över kanalen och staden. På Kanalholmen planeras ängsytor med träbänkar för besökare att njuta av utsikten. Slutligen, längst söderut vid Östertälje, kommer det att finnas sittplatser i trä på både den västra och östra sidan, samt ett utegym och en volleybollplan i anslutning till gång- och cykelvägen till Östertälje.

För att skapa en enhetlig atmosfär längs med kanalen kommer det att planteras nya träd, buskar och blommor. Dessa växter kommer att erbjuda en varierande palett av dofter och färger som kommer att förändras med årstiderna och skapa en enhetlig och vacker miljö längs kanalen och slussen.

För att säkerställa att de nya gång- och cykelvägarna kan användas även under vintern kommer sträckorna att asfalteras.

Planerad tidsram för olika sträckorna.

1.   Slussbron – Bergvik – klart vår 2024
2.    Vänortsparken/Hebbevillan – Västra Mälarehamnen (inkl bryggor ut till Kanalholmen) – klart vår 2025
3.    Slussbron – stenpiren Östertälje – klart vår 2025
4.    Gästhamnen – industriområdet i Södertälje hamn/Hälsokullen – klar hösten 2025

Fakta: Södertälje kommun

Läs även: – Slussbron stänger i tre år

Illustration: Trafikverket

Illustration: Trafikverket

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 10:49
Senast uppdaterad: 22 september 2023 16:15

Greta Thunberg stoppade transporter vid hamnen

0CA92B3F-A5E2-42EE-9B97-5021C3BD5B1A

Rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” vid ett tidigare tillfälle i Södertälje. Foto: Privat/Creative Commons.

Klimataktivistiska rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” återvände till Södertälje för ännu en aktion. Denna gång var Greta Thunberg på plats för att protestera mot oljetransporter i Södertälje.

Vid flera tillfällen har polisen kallats till oljehamnen i Södertälje efter att ett tiotal personer stört verksamheten genom att blockera vägen. Tidigare har miljöaktivisterna även klättrat upp på lastbilarna.

– Vi är en växande rörelse som inte tänker ge oss. Vi vill få stopp på det eviga flödet av fossila bränslen som är ett hot mot vår framtid, sade Irma Kjellström, presstalesperson för klimataktivistisk rörelsen ”Ta tillbaka framtiden”, till Telgenytt.

Under torsdagseftermiddagen var samma grupp återigen på plats, där de blockerade grindar och klättrade upp på en tankbil. Samtidigt deltog även Greta Thunberg i protesten.

– Vi har hindrat en tankbil från att komma in och hantera miljöfarligt bränsle. I och med det har vi också skickat ett viktigt budskap till omvärlden, sägerGreta Thunberg till Lt.

Polisen reagerade på ärendet om ordningsstörning och skickade flera patruller till platsen, men ingripande uteblev och de väntade istället. Aktionen påbörjades vid klockan 15 och avslutades av miljöaktivisterna vid 19-tiden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 21 september 2023 21:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors