Företag i fokus:

Telge Bostäder moderniserar 126 lägenheter – Mer populärt än väntat

Pontus Werlinder, VD Telge Bostäder. Arkivbild: Alex Ataseven.

Målet var att modernisera 60 lägenheter i Södertälje under 2021, men innan årets slut kommer Telge Bostäder ha lyckats överträffa målet med mer än det dubbla.

Vid årets slut kommer Telge Bostäder ha moderniserat totalt 126 lägenheter och hittills har det populära valet varit att modernisera sitt kök, men i 23 fall har hela lägenheten moderniserats. Bolaget erbjuder sina hyresgäster möjlighet att själva välja att modernisera hela, eller delar av sin bostad.

 – Vi är positivt överraskade över det stora intresset och gensvaret hos hyresgästerna, säger Pontus Werlinder, vd Telge Bostäder i pressmeddelandet.

Moderniseringen av lägneheten utförs mot en höjning av hyran och hur stor hyreshöjningen blir beror helt på omfattningen av moderniseringen. Vid årets slut beräknar Telge Bostäder att ha moderniserat 126 lägenheten och med tanke på att förfrågningarna strömmar in beräknas arbetet fortsätta in på 2022.

– Vi är måna om både hyresgäster och husen de bor i – alla våra bostäder ska hålla en god standard och för det finns en underhållsplan. Modernisering är ett fint sätt för hyresgäster att kunna lyfta hemmet ytterligare en nivå, utan att behöva flytta, säger Pontus Werlinder.

– Det finns massor av möjligheter för att modernisera och förnya sitt hem, i vissa lägenheter har vi till och med fått till en ny planlösning, säger Buchra Gebara, projektledare Telge Bostäder.

Telge Bostäder inviger tre nya kontor “Närhet till hyresgästerna”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 24 november 2021 00:00

Kvinnor i majoritet bland ledare i Södertäljes kommunala bolag

Sk

Pressbild, Södertälje kommun

I Södertälje kommuns bolag dominerar nu kvinnorna ledningspositionerna, med en majoritet av kvinnliga chefer för första gången inom Telgekoncernen.

– Vi har uppnått en jämn fördelning mellan män och kvinnor på chefspositioner vilket vi är stolta över, säger Karin Medin, vd Telge AB och koncernchef.

(Annonslänk)

Inom Telgekoncernen har andelen kvinnliga chefer ökat stadigt under de senaste åren, och 2023 nådde de en milstolpe: 51 procent av de nästan 100 cheferna var kvinnor. Denna utveckling representerar en ökning med fyra procentenheter jämfört med föregående år och markerar första gången som kvinnliga chefer utgör en majoritet inom koncernen.

Denna förändring är resultatet av målmedvetna insatser för att främja jämställdhet på arbetsplatsen. Telgekoncernen har genomfört flera initiativ för att säkerställa ett mer jämställt ledarskap. Bland annat har man fokuserat på objektiva och kompetensbaserade urvalsprocesser vid rekrytering, vilket säkerställt en mer balanserad könsfördelning bland cheferna.

– Hos oss får magkänslan inte fälla avgörandet. Genom att fokusera på objektiv bedömning och kompetensbaserat urval har vi uppnått en mer jämlik rekryteringsprocess vilket stärker oss som organisation, säger Karin Medin, vd Telge AB och koncernchef.

Dessutom har koncernen implementerat flexibla arbetstider samt erbjudit stöd till medarbetare och deras familjer för att uppmuntra ett mer jämställt uttag av föräldraledighet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 17:22

Södertälje firar påsk med världens största påskris

281DE62D-0949-4599-98FA-B55B2DC53A83-scaled-1

Fjolårets påskpyntning på Stora Torget i centrum.
Foto: Alexander Isa

Södertäljes traditionella evenemang för att pynta påskris återvänder med stor entusiasm. Efter ett pandemiuppehåll lockade förra årets återkomst många deltagare, och nu stundar en ny chans att delta i denna färgglada tradition.

(Annonslänk)

I Södertälje är det återigen dags att välkomna påsken med ett av stadens mest uppskattade evenemang. Tisdagen den 26 mars kommer invånare av alla åldrar att samlas för att tillsammans pryda vad som anses vara världens största påskris. Denna händelse, som gör comeback efter att ha pausat under pandemin, lockade en stor skara södertäljebor förra året och förväntas i år återigen bli en festlig tillställning.

Evenemanget, som är öppet för förskolebarn, andra barn och vuxna, bjuder in deltagare att dekorera en stor björk med färgglada fjädrar, tovade ullägg och ulltussar. Organisatörerna tillhandahåller pynt från tidigare år, men besökare uppmuntras även att ta med eget dekorationsmaterial för att göra björken ännu mer personlig och unik. När björken är fulländat pyntad, kommer den att resas på Stora torget i Södertälje centrum som en symbol för gemenskap och vårkänslor.

För att göra dagen ännu mer minnesvärd erbjuds fika till alla närvarande, och det bästa av allt är att ingen föranmälan krävs. Samlingen äger rum mellan klockan 9 och 11 på förmiddagen, och alla som vill bidra till att sprida påskglädje och tradition i Södertälje är varmt välkomna att delta. Denna unika tradition förväntas inte bara fylla staden med färg och festligheter utan också stärka samhörigheten bland stadens invånare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 17:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors