Företag i fokus:

Telge Bostäder moderniserar 126 lägenheter – Mer populärt än väntat

Pontus Werlinder, VD Telge Bostäder. Arkivbild: Alex Ataseven.

Målet var att modernisera 60 lägenheter i Södertälje under 2021, men innan årets slut kommer Telge Bostäder ha lyckats överträffa målet med mer än det dubbla.

Vid årets slut kommer Telge Bostäder ha moderniserat totalt 126 lägenheter och hittills har det populära valet varit att modernisera sitt kök, men i 23 fall har hela lägenheten moderniserats. Bolaget erbjuder sina hyresgäster möjlighet att själva välja att modernisera hela, eller delar av sin bostad.

 – Vi är positivt överraskade över det stora intresset och gensvaret hos hyresgästerna, säger Pontus Werlinder, vd Telge Bostäder i pressmeddelandet.

Moderniseringen av lägneheten utförs mot en höjning av hyran och hur stor hyreshöjningen blir beror helt på omfattningen av moderniseringen. Vid årets slut beräknar Telge Bostäder att ha moderniserat 126 lägenheten och med tanke på att förfrågningarna strömmar in beräknas arbetet fortsätta in på 2022.

– Vi är måna om både hyresgäster och husen de bor i – alla våra bostäder ska hålla en god standard och för det finns en underhållsplan. Modernisering är ett fint sätt för hyresgäster att kunna lyfta hemmet ytterligare en nivå, utan att behöva flytta, säger Pontus Werlinder.

– Det finns massor av möjligheter för att modernisera och förnya sitt hem, i vissa lägenheter har vi till och med fått till en ny planlösning, säger Buchra Gebara, projektledare Telge Bostäder.

Telge Bostäder inviger tre nya kontor “Närhet till hyresgästerna”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 24 november 2021 00:00

Hon tilldelas stipendium och får 150 000 kronor

Nina-Beckmann-Foto-Anna-Henriksson

Nina Beckmann, Grafikens Hus
Foto Anna Henriksson

Samarbetet mellan Södertälje kommun och Grafikens Hus avslutades i fjol, men nu prisas verksamhetschefen, Nina Beckmann, för sina insatser inom bild- och formkonst.

– Stipendiet är verkligen magnifikt och fungerar som ett bevis på det kollektiva engagemang som alla på Grafikens Hus bidrar till, tillsammans med de konstnärer vi samarbetar med, säger Beckman i ett pressmeddelande.

Dynamostipendierna, som syftar till att uppmärksamma individer eller initiativ som skapar nya mötesplatser för samtida bild- och formkonst, har i år erkänt Beckmanns outtröttliga engagemang och Sunvissons konstnärliga prestationer. Sedan 2014 har Grafikens Hus varit mobil, vilket möjliggjort för Beckmann och hennes team att utforska nya samarbeten och projekt som stödjer grafisk konst utanför traditionella ramar.

(Annonslänk)

”Dynamostipendiet för 2024 tilldelas Nina Beckmann för sitt oförtrutna arbete som chef för Grafikens Hus. Med tillfälliga nedslag – alltid smittsamt inspirerande och situationsspecifika – driver Grafikens hus vidare sitt visionära arbete för framtiden”, skriver Bildkonstnärsfonden i motiveringen.

– Trots hinder som en brand och ett kommunalt avhopp, så blir det här en riktig boost och motivation att fortsätta skapa ett kraftfullt konstprogram som det ambulerande museum vi är idag. Där grafiken som konstform når ut till en bredare publik, både nationellt och internationellt. Där vi vågar utmana etablerade normer och utforska nya gränser. Jag kommer att bära med mig denna fina utmärkelse när vi nu formar vårt nya museum, säger Nina Beckmann.

Beckmanns förmåga att omvandla varje utmaning till en möjlighet att tänka nytt och Sunvissons exceptionella teckningstalang har inte bara bidragit till konstvärlden utan också inspirerat en bredare publik. Deras arbete understryker vikten av att fortsätta främja konsten som ett medel för samhällsförändring och dialog, även när konventionella stödstrukturer förändras eller försvinn

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 09:30
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 08:16

Mästerskap i orientering lockade internationellt fält till Södertälje

432243846_384479131107831_2275108923863170509_n

Foto: Privat

Södertälje Nykvarn Orientering stod som värd för årets distriktsmästerskap i orientering vid Viksbergsskolan, med en imponerande samling av 900 deltagare från 18 länder.

(Annonslänk)

Det blev en spännande helg i Södertälje när distriktsmästerskapen i orientering ägde rum den 17 mars, med start och mål vid Viksbergsskolan.

Arrangemanget, som redan hade nått sin anmälningskapacitet, lovade en dag fylld med utmaningar och äventyr på de nyritade kartorna över Talbyskogarna, skapade av den lokalt fostrade och internationellt erkända elitlöparen Johan Ek Larsson.

Johan Giberg (till höger) från Södertälje Nykvarn Orientering
Foto: Privat

Med deltagare i åldern från 5 till 89 år, visade tävlingen en fantastisk bredd och samlade orienterare från hela världen, inklusive länder som USA, Spanien och Ukraina, för att nämna några. Denna mångfald underströk sportens globala tilltal och den svenska orienteringens höga status internationellt.

Tävlingen indelades i olika klasser, med 256 för damer, 510 för herrar samt 128 motionsklasser, vilket bekräftade evenemangets omfattning och popularitet. Förutom de tävlande välkomnade arrangörerna även besökare att delta på öppna banor och inskolningsprogram under tävlingsdagen, vilket gjorde mästerskapen till en inkluderande händelse för alla åldrar och nivåer.

Arrangörens förmåga att locka en så pass stor och internationell skara deltagare till Södertälje visade på orienteringens styrka som sport och dess förmåga att förena människor över gränser genom gemenskap och tävlingsanda. Med vårens ankomst och snötäcket som hade dragit sig tillbaka var förutsättningarna perfekta för ett minnesvärt mästerskap i orienteringens tecken.

Södertälje Nykvarn Orientering
Foto: Privat

Foto: Privat

Foto: Privat

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 08:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors