Företag i fokus:

Beskedet: Vaccinpass för att gå till kyrkan – ”För stor inskränkning ”

Syriska kyrkorna St Jacob och St Afram: Foto: Facebook

Tidigare idag hölls en pressträff där det bland annat meddelades om besluten vaccinpass och extra medel för att öka vaccinationstakten och en tredje dos för alla vuxna från 18 år.

Förra veckan hölls en pressträff där Regeringen och Folkhälsomyndigheten meddelade att ett vaccinationsbevis. Beviset skulle införas för bland andra allmänna sammankomster med fler än 100 deltagare och även för kyrkor. Beslutet skapade starka reaktioner av bland annat Svenska kyrkan

– Det är en för stor inskränkning i den grundlagsskyddade religionsfriheten. Att behöva legitimera sig, visa identitetshandlingar när man besöker en gudstjänst, är också en inskränkning i den personliga integriteten, sa generaldirektör Sofia Camnerin generalsekreterare för Sveriges kristna råd till SVT

Under pressträffen tidigt, på onsdagen, bekräftades beslutet av Kultur- och demokratiminister Amanda Lind.

– Jag har förståelse för trossamfunden, det är något som de har lyft i flera dialoger vi har haft, att de är tveksamma till att använda vaccinationsbevis. Det har jag full respekt för, då finns ju den möjligheten som Folkhälsomyndigheten nu har skickat på remiss om föreskrifter som gäller om det är över 100 deltagare, säger Amanda Lind.

I Södertälje välkomnas beslutet av bland annat ordförande i S:t Afrems kyrka i Geneta.

– Det är nödvändigt eftersom det är många som inte har tagit sprutan, sa Robert Halef, ordförande i S:t Afrems kyrka till SVT.

Efter besked om vaccinationsbevis – FHM anmäls till Justitieombudsmannen

JUST NU – Tredje vaccinationsdos för alla mellan 18 – 65 år

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 november 2021 00:00

Återvinningsstationen stänger – Sökandet efter ny plats pågår

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Pressbild: FTI

Snart kommer återvinningsstationen på Industrivägen i Hölö att stänga, på grund av att bygglovet löper ut. Telge Återvinning arbetar aktivt för att hitta en ny lämplig plats för stationen.

Invånarna i Hölö står inför en förändring när återvinningsstationen på Industrivägen 1-3, en viktig resurs för återvinning och avfallshantering, tas bort den 17 mars. Orsaken till stängningen är att bygglovet för den nuvarande platsen snart upphör, vilket har tvingat Telge Återvinning att börja leta efter en ny plats för att fortsätta erbjuda tjänsten till områdets invånare.

– För att underlätta sorteringen när stationen försvinner har vi intensifierat vårt arbete med att iordningställa fastighetsnära insamling för dem som bor i flerfamiljshus. Förpackningssortering nära hemmet har de som bor i villa och fritidshus redan genom tjänsten Hemsortering, säger Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.  

(Annonslänk)

Än så länge har sökandet efter en ny lämplig plats inte burit frukt, och invånarna uppmanas att tillfälligt nyttja kringliggande återvinningsstationer. Telge Återvinning betonar vikten av att hitta en ny plats i eller i närheten av Hölö för att minimera obehaget för boende och säkerställa att återvinningstjänster fortfarande är lättillgängliga.

– Så fort vi har hittat en ny plats för återvinningsstationen kommer vi att meddela det på vår hemsida och i våra sociala medier, avslutar Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.

Tills en ny station är på plats, arbetar Telge Bostäder för att informera boende om alternativa återvinningsmöjligheter och uppmuntrar alla att fortsätta sitt återvinningsarbete, trots de tillfälliga omständigheterna.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 01:39

Stor polisinsats efter misshandel i Fornhöjden

IMG_D4CFE5363B83-1

Foto: Shamash Oyal

En misshandel rapporterades i Fornhöjden under måndagskvällen, vilket ledde till att flera polisenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

Ett larm om misshandel i Fornhöjden fick polisens uppmärksamhet vid 21-tiden på måndagskvällen. Händelsen ledde till att flera polisenheter snabbt begav sig till platsen för att hantera situationen.

Detaljerna kring skadeläget är än så länge okända, och polisen har inte gett någon officiell information om den drabbades tillstånd.

– En person har misshandlats i Fornhöjden och just nu pågår ett utredningsarbete, mer information har jag inte just nu, säger polisen presstalesperson till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en person omhändertagits i samband med händelsen och förts till polisstationen för vidare utredning. Dessa uppgifter har dock inte bekräftats av polisen, som fortsätter att utreda omständigheterna kring misshandeln.

Polisen på plats i Fornhöjden under måndagskvällen.
Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 00:59
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors