Företag i fokus:

Guldsmedsbutik misstänks för bokföringsbrott – Skyller på E-handel

 Foto: Creative Commons/Pixabay.

Guldsmedsbutiken har stått i Luna Gallerian i över 20 år, men försattes i konkurs förra året. Nu misstänks ägarna för bokföringsbrott av konkursförvaltaren.

Båda ägare har varit frihetsberövade på grund av misstanken och åklagaren kan komma att väcka åtal för bokföringsbrott. Detta som följd av att konkursförvaltaren skickat sin förvaltarberättelse till åklagarmyndigheten, då misstanke om brott finns.

När konkursbegäran inkom till konkursdomstolen hade ägarna 805 401 kronor i obetalade skulder till Kronofogden. Konkursförvaltaren har även noterat att kassamedel på ungefär 200 000 kronor saknats.

I butikens bokföring står det att pengarna har lagts in på ett särskilt kassa-konto av ägarna. Men konkursförvaltaren har, vid sina närmare efterforskningar, inte kunnat hitta dessa kassamedel, varav en misstanke om brott väcks.

En av butiksägarna har uppgett till konkursdomstolen att E-handeln haft en negativ påverkan på guldbutikerna. De två ägarna hade under de senaste åren, innan konkursen, sett sina intäkter halveras. Detta är på grund av utvecklingen av E- handel inom guld och smycken, menar en av ägarna.

Det faktum att deras två guldbutiker inte bedrivit någon egen E-handel, har det haft en negativ påverkan på försäljningen. Det har gjort att butiken inte kunnat konkurrera mot andra aktörer inom guld och smyckeförsäljningen.

E- handel är alltså den främsta anledningen till det intäktsras som gjorde att butiken i Luna Gallerian tvingades att begäras om att försättas i konkurs, menar en av ägarna.

En utredning om bokföringsbrott görs och åtal kan komma att väckas av åklagare.

Beroende på vilken grad av bokföringsbrott brottet bedöms vara, riskerar ägarna mellan sex månader och upp till sex års fängelse. 

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 november 2021 00:00

Södertäljebon fick guldbiljett – Tävlar live i ”Idol” på TV4

22

Foto/Montage: Jakob Dahlstrom/TV4, Alexander Isa

Kvalveckan i årets säsong av ”Idol” närmar sig med stormsteg, och en av de talangfulla deltagarna är Antranik Khantarashian från Södertälje. Han gjorde ett starkt intryck på juryn och belönades välförtjänt med en guldbiljett.

– Att vara med idol är det bästa jag vet, säger Södertäljebon till Telgenytt.

Antranik Khantarashian flyttade till Sverige för fem år sedan och hade ett tydligt mål i sikte när han kämpade sig igenom hinder och motgångar för att nå sitt drömprojekt – ”Idol”. Efter tre tidigare försök där han inte fick möjligheten att uppträda framför juryn, fick han äntligen den efterlängtade chansen. Han imponerade direkt och belönades med fyra ”ja” och en guldbiljett till kvalveckan i handen.

Imorgon, på måndag, inleds den första av fem kvällar då det avgörs vilka som tar sig vidare till fredagens finaler och som i slutändan gör upp om titeln som årets Idol-vinnare. Totalt är det 22 deltagare som tagit sig vidare till Kvalveckan. 

(Annonslänk)

När Telgenytt når Södertäljebon Antranik, som studerar vid Södra Latins Gymnasium, är han peppad och ser fram emot att uppträda live på TV, där tittarna kommer att ha möjlighet att rösta och påverka resultatet.

– Jag är väldigt tacksam att jag kom så här långt till kvalveckan och att jag ska sjunga live. Det här bevisar mitt hårda arbete och visar att jag sjunger bra, men det är folket som bestämmer om jag ska vidare eller inte, säger Antranik.

Imorgon, måndag den 25:e klockan 20:00, kommer han att uppträda live på TV4. Där delar han scenen med andra begåvade deltagare och kämpar för sin plats i tävlingen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 19:03
Senast uppdaterad: 24 september 2023 19:03

Motorcykelförare förd till sjukhus efter olycka

Olycka Ambulans

Arkivbild.

På söndagen larmades räddningstjänsten till Enhörna efter ett samtal om en singelolycka. En person fördes till sjukhus.

Det var vid strax innan klockan 15 på söndagen som SOS Alarm fick in uppgifter om en olycka i Enhörna. Polisen och ambulans ryckte snabbt ut till platsen där det visade sig röra om motorcykel som var inblandad i en singelolycka.

Skadeläget är för närvarande oklart, men föraren fördes till sjukhus med ambulans för kontroll, och polisen utreder för närvarande olyckan närmare.

”Polisen har upprättat en anmälan gällande trafikbrott, men det finns ingen misstanke om brott.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 15:27
Senast uppdaterad: 24 september 2023 17:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors