Företag i fokus:

Guldsmedsbutik misstänks för bokföringsbrott – Skyller på E-handel

 Foto: Creative Commons/Pixabay.

Guldsmedsbutiken har stått i Luna Gallerian i över 20 år, men försattes i konkurs förra året. Nu misstänks ägarna för bokföringsbrott av konkursförvaltaren.

Båda ägare har varit frihetsberövade på grund av misstanken och åklagaren kan komma att väcka åtal för bokföringsbrott. Detta som följd av att konkursförvaltaren skickat sin förvaltarberättelse till åklagarmyndigheten, då misstanke om brott finns.

När konkursbegäran inkom till konkursdomstolen hade ägarna 805 401 kronor i obetalade skulder till Kronofogden. Konkursförvaltaren har även noterat att kassamedel på ungefär 200 000 kronor saknats.

I butikens bokföring står det att pengarna har lagts in på ett särskilt kassa-konto av ägarna. Men konkursförvaltaren har, vid sina närmare efterforskningar, inte kunnat hitta dessa kassamedel, varav en misstanke om brott väcks.

En av butiksägarna har uppgett till konkursdomstolen att E-handeln haft en negativ påverkan på guldbutikerna. De två ägarna hade under de senaste åren, innan konkursen, sett sina intäkter halveras. Detta är på grund av utvecklingen av E- handel inom guld och smycken, menar en av ägarna.

Det faktum att deras två guldbutiker inte bedrivit någon egen E-handel, har det haft en negativ påverkan på försäljningen. Det har gjort att butiken inte kunnat konkurrera mot andra aktörer inom guld och smyckeförsäljningen.

E- handel är alltså den främsta anledningen till det intäktsras som gjorde att butiken i Luna Gallerian tvingades att begäras om att försättas i konkurs, menar en av ägarna.

En utredning om bokföringsbrott görs och åtal kan komma att väckas av åklagare.

Beroende på vilken grad av bokföringsbrott brottet bedöms vara, riskerar ägarna mellan sex månader och upp till sex års fängelse. 

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 november 2021 00:00

Krypande insekter och larver mötte inspektörer på bageri

pexels-photo-6996223

Foto: Pexels

När livsmedelsinspektörer från Södertälje kommun genomförde en oanmäld inspektion på ett bageri, upptäcktes förekomst av krypande insekter i lokalen. Samtidigt noterades även spår av ”något gulaktigt” i mjölet i säckar, troligen larver eller tomma puppor.

Det var i slutet på augusti som miljökontoret avslöjade flera allvarliga brister efter en oanmäld inspektion av Svens Hembageri och Konditori vid Grusåsen.

(Annonslänk)

Vid kontrollen möttes inspektörerna av krypande insekter, troligen mjölbaggar, i lokalen. Dessa observerades på golvet och hyllorna i förrådet, samt även under bakbordet. Det fanns även tydliga tecken på att mjölbaggarna hade påverkat mjölsäckar i förrådet, med något gulaktigt som liknade larver eller tomma puppor enligt Miljökontoret. Delar av golvet, inklusive området under bakborden och i förrådet, hade inte rengjorts tillräckligt ofta, vilket utgjorde en brist och skapade en gynnsam miljö för skadeinsekter.

Miljökontoret kunde också fastställa att handtagen på brödspadarna hade dåligt underhållits eller inte rengjorts tillräckligt ofta, samt att oliver förvarades i öppnade konservburkar.

Nu kräver Miljökontoret att verksamheten åtgärdar bristerna, och en ny inspektion kommer att genomföras tidigast den 28 september för att säkerställa att de identifierade problemen åtgärdas i enlighet med lagens krav.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2023 11:50
Senast uppdaterad: 23 september 2023 12:05

Explosion i villaområde – Stort område avspärrad

276B97CE-95CA-410F-9168-38AA2840D7EA

Foto: Shamash Oyal

En detonation har inträffat i ett villaområde. Det är tredje gången på kort tid som polisen har kallats till samma adress vid Liljemovägen.

Det är tredje gången på knappt en vecka som explosiva anordningar påträffats i området. Vid första tillfället exploderade en mindre anordning, men den betraktades som ofarlig.
Vid det andra tillfället kunde nationella bombskyddet säkra det misstänkta farliga föremålet, men strax innan midnatt på fredagskvällen detonerade en bomb vid samma adress.

Enligt uppgifter från SOS Alarm ska explosionen ha inträffat utomhus, men enligt polisens uppgifter har inga personer skadats detonationen inträffade.

Ambulans på plats i villaområdet. Foto: Shamash Oyal

Polisen befinner sig just nu på platsen med flera enheter, och ett stort område har spärrats av i villaområdet strax utanför Saltskog/Västergård. En stor sökinsats pågår i området och i sökandet efter gärningspersonen används bland annat polishelikoptern och polishundar.

– Något har detonerat utomhus och gett mindre skador på bostaden. Polisen genomför dörrknackning för att höra efter vad boende i området har sett eller hört. Platsen är avspärrad för att både bomb- och kriminalteknikerna ska undersöka platsen, skriver polisen på sin hemsida.

– Det lät som en kraftig fyrverkeri, men sedan läste vi på Telgenytt där det stod om explosion. Det lät så högt att det hördes ända till Västergårdsområdet, säger ett Vittne, till Telgenytt

En förundersökning angående allmänfarlig ödeläggelse har inletts.

Nationella bombskyddet. Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 22:24
Senast uppdaterad: 23 september 2023 08:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors