Företag i fokus:

Guldsmedsbutik misstänks för bokföringsbrott – Skyller på E-handel

 Foto: Creative Commons/Pixabay.

Guldsmedsbutiken har stått i Luna Gallerian i över 20 år, men försattes i konkurs förra året. Nu misstänks ägarna för bokföringsbrott av konkursförvaltaren.

Båda ägare har varit frihetsberövade på grund av misstanken och åklagaren kan komma att väcka åtal för bokföringsbrott. Detta som följd av att konkursförvaltaren skickat sin förvaltarberättelse till åklagarmyndigheten, då misstanke om brott finns.

När konkursbegäran inkom till konkursdomstolen hade ägarna 805 401 kronor i obetalade skulder till Kronofogden. Konkursförvaltaren har även noterat att kassamedel på ungefär 200 000 kronor saknats.

I butikens bokföring står det att pengarna har lagts in på ett särskilt kassa-konto av ägarna. Men konkursförvaltaren har, vid sina närmare efterforskningar, inte kunnat hitta dessa kassamedel, varav en misstanke om brott väcks.

En av butiksägarna har uppgett till konkursdomstolen att E-handeln haft en negativ påverkan på guldbutikerna. De två ägarna hade under de senaste åren, innan konkursen, sett sina intäkter halveras. Detta är på grund av utvecklingen av E- handel inom guld och smycken, menar en av ägarna.

Det faktum att deras två guldbutiker inte bedrivit någon egen E-handel, har det haft en negativ påverkan på försäljningen. Det har gjort att butiken inte kunnat konkurrera mot andra aktörer inom guld och smyckeförsäljningen.

E- handel är alltså den främsta anledningen till det intäktsras som gjorde att butiken i Luna Gallerian tvingades att begäras om att försättas i konkurs, menar en av ägarna.

En utredning om bokföringsbrott görs och åtal kan komma att väckas av åklagare.

Beroende på vilken grad av bokföringsbrott brottet bedöms vara, riskerar ägarna mellan sex månader och upp till sex års fängelse. 

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 november 2021 00:00

Södertäljeföretaget köps upp av miljardbolag – ”Mycket glad”

E1E2FB8F-C631-4B07-8BD1-E906CCA81BD0

Joni Helminen, City Eltjänst, Anders Buskas, Sandbäckens och Mattias Schylander, City Eltjänst. Pressbild

Sandbäckens Group förvärvar Södertäljeföretaget City El Tjänst AB och intensifierar sin satsning på el-segmentet, enligt deras expansionsstrategi.

­- Jag är mycket glad över förvärvet av City Eltjänst vilket också innebär att vi förvärvat vårt första renodlade elbolag. Ser mycket fram emot att tillsammans med teamet på City arbeta för att skapa Nordens främsta installationskoncern, säger Christoffer Järkeborn, VD och Koncernchef Sandbäckens Group.

City El Tjänst AB, ett etablerat företag med över två decenniers erfarenhet inom elinstallationer i Södertälje och Storstockholm, har förvärvats av miljardbolaget Sandbäckens Group. City El Tjänst har specialiserat sig på elinstallationer inom stark- och svagström samt byggnation och ombyggnad av apparatskåp för styrning och reglering.

Deras omfattande tjänster sträcker sig från projektering till service och riktar sig mot medelstora byggföretag i Mälardalen och Stockholms län.

(Annonslänk)

Sandbäckens Group motiverar förvärvet som en strategisk anpassning enligt deras 5-50-500 strategi, vilket innebär att de siktar på 5 miljarder i omsättning, 50 nya bolag och 500 miljoner kronor i resultat.

Trots förvärvet kommer City El Tjänst fortsätta driva sin verksamhet som ett självständigt dotterbolag med Mattias Schylander som VD och Joni Helminen som vice VD. Deras specialiserade expertis och verksamhet kommer att bidra till Sandbäckens Groups mål om expansion inom elinstallationer.

– Sandbäckens affärsmodell passar oss perfekt där vi får möjlighet att fortsätta växa samtidigt som vi behåller vår framgångsrika bolagskultur, platta organisation och vårt entreprenörskap, säger Mattias Schylander, VD City Eltjänst.

I fjol hade City El Tjänst en omsättning på nära 60 miljoner kronor och ett resultat efter finansiella poster på cirka 6,3 miljoner kronor.

Övertagandet sker den 4 september 2023.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 21 september 2023 00:41

Misstänkt farligt föremål hittat – Område avspärrat

DSC_0014

Foto: Shamash Oyal

Under onsdagskvällen spärrades ett område vid Lövåsavägen i Södertälje efter att ett misstänkt föremål upptäcktes utomhus.

Det var på onsdagskvällen som polisen tillkallades till adressen vid Västergård. Väl på plats inleddes en stor insats med bland annat sökhundar.

Även Polisens nationella bombskydd skickades till platsen och kunde under kvällen konstatera att föremålet är ofarligt. Poliserna som är på plats kommer ta med sig det då det ingår som beslag i utredningen angående försök till allmänfarlig ödeläggelse, skriver polisen på deras hemsida.

Enligt en Telgenytts reporter har en villadörr blivit utsatt för en mindre detonation, men enligt rapporter verkar det som att dörren inte har tagit allvarligare skada.

Uppdatering 05:48:

Föremålet bedömdes som ofarligt togs från platsen.

”Polisen utreder detta som försök till allmänfarlig ödeläggelse i och med att det har visat sig i det fortsatta utredningsarbetet att något har detonerat innan det misstänkta farliga föremålet hittades. Om det är pyroteknik eller något annat som detonerat kommer utredas i förundersökningen.”, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 21:53
Senast uppdaterad: 21 september 2023 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors