Företag i fokus:

Socialstyrelsen har släppt nytt stöd gällande våld i nära relationer

 Foto: Creative Commons. 


Den första november släppte Socialstyrelsen nya underlag gällande våld i nära relationer. De nya stöden ska underlätta flera av de områden som våld i nära relationer berör.

Underlaget består av utbildningar kring hedersrelaterat och våld och mäns våld mot kvinnor, vård av könsstympade flickor och kvinnor samt andra bedömningssstöd. 

Socialstyrelsens generaldirektör Olivia Wigzell menar att underlagen kommer att hjälpa Socialstyrelsen att följa upp inkomna ärenden som berör våld i nära relationer. 

– Våld i nära relationer måste få ett slut. Det innebär ett stort lidande för de utsatta. Det medför också stora kostnader för samhället. Socialstyrelsen har en viktig roll i att stödja hälso- och sjukvård och socialtjänst att stoppa våldet genom att vi bidrar med kunskap, utbildning och metoder för att bland annat upptäcka och bedöma våldsutsatthet och för att systematiskt följa upp arbete. Vi ger också särskilt stöd för att uppmärksamma barnens behov, säger Socialstyrelsens generaldirektör Olivia Wigzell i ett pressmeddelande.

I den upplaga av underlag som släpptes i början av november återfinns även beräkningarpå hur mycket våld i nära relaitoner kostar samhället. Detta för att ta reda på hur kostanderna skiljer sig alternativt liknar varandra på en regional och kommunal nivå. 

Även sjuk och tandvårdvården ska få ta del av underlagen med ett specialanpassat utbildningsunderlag utformat för att öka medvetenhet kring personer i våldsamma relationer, skriver Socialstyrelsen på sin hemsida.  

Merutöver har Socialstyrelsen även publicerat deras interna metoder för bland annat uppföljning av verksamheter som arbetar på individnivå med våldsutsatta men även våldsutövare. 

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 november 2021 00:00
Senast uppdaterad: 28 november 2021 00:00

SENASTE NYTT: Flera anhållna efter skjutningen i Hovsjö

DSC_0048

Foto: Shamash Oyal

Tre personer sköts mitt i ett bostadsområde. Sent på kvällen kunde polisen gripa tre misstänkta gärningsmän som nu har anhållits av åklagare

Polislarmet om skottlossningen i bostadsområdet kom in klockan 18.45 på lördagskvällen. Enligt polisens talesperson meddelades först till Telgenytt att en person hade blivit skjuten, men enligt nya rapporter hade antalet skjutna personer ökat till tre.

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö. Läsarbild

Flera personer gripna.
Enligt ett vittne, som Expressen har talat med, observerades tre personer i svarta kläder, varav en med luvan uppe, som flydde från platsen. De ska, efter skjutningen, ha sprungit i olika riktningar, enligt tidningens uppgifter.

Under kvällen kunde polisen rapportera att man lyckats gripa tre unga män inom ramen för förundersökningen. Samtliga har anhållits av åklagare under natten. 

De skjutna uppges vara i 18-årsåldern samt en ung pojke i 16-årsåldern. Samtliga fördes till sjukhus för vård. Under natten kunde en av de skjutna lämna sjukhuset efter att ha fått vård.

De andra två vårdas fortfarande på sjukhus med oklara skador, rapporterar polisen.

Läs mer: – Skjutningen i Hovsjö

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 10:24
Senast uppdaterad: 10 december 2023 10:24

DEBATT: Varför ger kyrkans ledning denna specialbehandling?

Tommy

Foto: Tommy Hanna

Det var en otroligt fin ceremoni när den nya biskopen invigdes idag(lördag 9/12), och hela kyrkan lyste av Guds närvaro. Det var en vacker inramning. Men jag måste rikta viss kritik mot ledningen för S:t Jacobs.

Guds hus är öppet för alla, men varför verkar det som om ledningen ger andra specialbehandling?

”De satt oförtjänt på första parkett. De borde sitta längre bak.”

Vi har kommunstyrelsens ordförande, som gång på gång svartmålar alla assyrier/syrianer som kriminella, samt ledarskribenten i LT, som flera gånger har visat sitt rätta ansikte och sin negativa inställning mot kyrkan och dess medlemmar. De satt oförtjänt på första parkett.

Min farfar har varit en trogen besökare av kyrkan sedan han kom till Sverige för nästan 50 år sedan. Idag satt han nästan längst bak, och han förtjänade verkligen en plats längre fram. Inte de andra två, de borde sitta längre bak. Som jag nämnde tidigare, Guds hus är öppet för alla, och alla är välkomna.
Men i folkmun idag sas det: Varför placerar ledningen dessa två personer på första raden som om de vore själva kungen?

Vi som medlemmar kräver ett uppriktigt svar från ledningen.

Medlem K

BILDEXTRA: Här invigs den nya biskopen

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors