Företag i fokus:

Kanalstaden vid Sydpoolen – 450 nya bostäder planeras

2021_12_Kanal

Söderläge för nya planerade Kanalstaden. Bild/Illustration: BAU/Södertälje kommun.

2014 presenterade Södertälje kommun förslaget Kanaltorget mellan Sydpoolen och Saltsjöbronsom skulle tillföra 450 nya bostäder. Men 2016 satte Länsstyrelsen sig emot fastigheten Sporren, vid Sydpoolen, och hade invändningar gällande strandskyddet och buller.

Södertälje kommun tog nya omtag och nu är plananarbetet i vilande i väntan på tecknande av avtal med ny exploatör som kliver in i projektet.

Bild/Illustration: BAU/Södertälje kommun.

Enligt kommunen kommer det nya förslaget vid Kanaltorget innehålla cirka 450 bostäder som tidigare förslag och planens syfte är att möjliggöra ett bostadsområde med 8 vånings punkthus mot kanalen och två bulleravskärmande lamellhus i upp till 10 våningar längs Viksängsleden.

”De största ändringarna jämfört med tidigare förslaget är att den befintliga vägen i ravinen uppgraderas till en lokalgata, Tältparken ska behållas intakt, bebyggelsen placeras högre upp i terrängen och längre bort från kanalen, huvuddelen av parkeringen sker på parkeringsdäck närmast Viksängsleden eller i källarvåning under husen.”, skriver Södertälje kommun.

I det nya bostadsområdet planeras mindre verksamhetslokaler för exempelvis för café, mindre matvarubutik, parkområde med allmän lekplats och småskalig odlingsmöjlighet ska tillgodoses inom planområdet.

”Det ska finnas möjligheter till rekreation samt goda kopplingar till gång- och cykelvägen som löper längs kanalen och kommande Kanalstråket.”, skriver kommunen.

Det nya förslaget väntas skickas på granskningen under tredje kvartalet 2022 då ny aktör kliver in efter omfattande ändringar från tidigare planförslag.

Enligt kommunen beräknas antagande ske under första kvartalet 2023.

Knalstaden vid mellan Sydpoolen och Saltsjöbron. Bild: Södertälje kommun.
Knalstaden. Bild: Södertälje kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 december 2021 00:00

Gängledare åtalad för dödshot på fängelset

2022_03_HALL

Foto: Kriminalvården

Den utpekade ledaren för Vårbynätverket, redan dömd för en rad grova brott, står åtalad för att ha hotat en tjänsteman vid Kriminalvårdsanstalten i Södertälje.

På Kriminalvårdsanstalten Hall i Södertälje har den utpekade ledaren för Vårbynätverket som för närvarande avtjänar ett långt fängelsestraff, återigen hamnat i rättsväsendets blickfång. Den 7 november 2023 ska 35-åringen ha riktat hot mot en kriminalvårdare, enligt vad som framkommit i en stämningsansökan.

(Annonslänk)

Händelsen ska ha inträffat efter att kriminalvårdaren nekat mannen tillgång till cd-skivor och tidningar, vilket ledde till att han hotade att skada eller döda tjänstemannen, han själv förnekar anklagelserna om brott.

35-åringen har tidigare dömts till ett 17 år och tio månaders långt fängelsestraff för en serie allvarliga brott, däribland mordförsök, medhjälp till människorov, allmänfarlig ödeläggelse och synnerligen grovt narkotikabrott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 18:34

Erik Karlberg ny delägare på Telgenytt

Alexander-Erik

Alexander Isa, ansvarig utgivare och nye delägaren, Erik Karlberg
Foto: Shamash Oyal

Telgenytt förstärker teknik och journalistik genom att knyta till sig lokala techprofilen Erik Karlberg.

Telgenytt fortsätter att växa. På bara tre år har tidningen etablerat en betydande närvaro och når varje dag en majoritet av Södertäljes befolkning. Med över 30 000 följare på sociala medier och omkring 200 000 personer som nås av tidningens innehåll varje månad, är Telgenytt en central källa till information och nyheter i Södertälje.

Nu tar tidningen nästa steg genom att välkomna Erik Karlberg som ny delägare. Erik kommer att ta plats i redaktionsledningen och bidra med sin omfattande erfarenhet inom både journalistisk och teknik.

– Erik har ett brinnande intresse för journalistik och för Södertälje som stad. Dessutom har han en lång karriär inom tech bakom sig och är utbildad journalist. Sammantaget är han den perfekta profilen för den riktning i vilken vi vill utveckla tidningen, säger Telgenytts grundare Alexander Isa.

Nye delägaren, Erik Karlberg
Foto: Shamash Oyal

Erik Karlberg var en aktiv del av Södertäljes krogliv under 00-talet, grundade och drev Apple-butiken Kantro Store och har engagerat sig i initiativ så som Tillsammans för Södertälje och Röda Korsets styrelse.

Som journalist har Erik Karlberg skrivit för tidningar som Katrineholms-Kuriren och Dagens Nyheter. Han har också en journalistexamen från Södertörns högskola.

– Jag har länge haft en vision om att bygga upp nästa generations lokaltidning med bas i Södertälje. Att få kliva in i det som Alexander byggt upp hittills är en fantastisk möjlighet att få realisera den drömmen och samtidigt ta Telgenytt till nästa nivå, säger Erik Karlberg.

Erik jobbar till vardags med e-handel för modevarumärken på det svenska techbolaget Centra. På Telgenytt kommer han att bidra med teknisk och affärsmässig utveckling, men även skriva krönikor och vara en röst i några av tidningens kommande format.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 06:00
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 23:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors