Företag i fokus:

Kanalstaden vid Sydpoolen – 450 nya bostäder planeras

2021_12_Kanal

Söderläge för nya planerade Kanalstaden. Bild/Illustration: BAU/Södertälje kommun.

2014 presenterade Södertälje kommun förslaget Kanaltorget mellan Sydpoolen och Saltsjöbronsom skulle tillföra 450 nya bostäder. Men 2016 satte Länsstyrelsen sig emot fastigheten Sporren, vid Sydpoolen, och hade invändningar gällande strandskyddet och buller.

Södertälje kommun tog nya omtag och nu är plananarbetet i vilande i väntan på tecknande av avtal med ny exploatör som kliver in i projektet.

Bild/Illustration: BAU/Södertälje kommun.

Enligt kommunen kommer det nya förslaget vid Kanaltorget innehålla cirka 450 bostäder som tidigare förslag och planens syfte är att möjliggöra ett bostadsområde med 8 vånings punkthus mot kanalen och två bulleravskärmande lamellhus i upp till 10 våningar längs Viksängsleden.

”De största ändringarna jämfört med tidigare förslaget är att den befintliga vägen i ravinen uppgraderas till en lokalgata, Tältparken ska behållas intakt, bebyggelsen placeras högre upp i terrängen och längre bort från kanalen, huvuddelen av parkeringen sker på parkeringsdäck närmast Viksängsleden eller i källarvåning under husen.”, skriver Södertälje kommun.

I det nya bostadsområdet planeras mindre verksamhetslokaler för exempelvis för café, mindre matvarubutik, parkområde med allmän lekplats och småskalig odlingsmöjlighet ska tillgodoses inom planområdet.

”Det ska finnas möjligheter till rekreation samt goda kopplingar till gång- och cykelvägen som löper längs kanalen och kommande Kanalstråket.”, skriver kommunen.

Det nya förslaget väntas skickas på granskningen under tredje kvartalet 2022 då ny aktör kliver in efter omfattande ändringar från tidigare planförslag.

Enligt kommunen beräknas antagande ske under första kvartalet 2023.

Knalstaden vid mellan Sydpoolen och Saltsjöbron. Bild: Södertälje kommun.
Knalstaden. Bild: Södertälje kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 december 2021 00:00

INSÄNDARE: Varför har en krigsallians blivit hem för det neutrala Sverige?

Svenska flaggan Foto- CC

Foto: Creative Commons

Under svenska flaghissning utanför Natos högkvarter i Bryssel sa statsminister Ulf Kristersson: ”Sverige har kommit hem”. Men varför har en kärnvapenallians blivit hem för det neutrala Sverige?

(Annonslänk)

Regeringen säger att Nato är nödvändigt för skydd och fred. Sverige tvingades in i en kärnvapen allians under krigets hetaste period när vi kan dras in i ett krig och våra soldater kan skickas för att strida på utländsk mark.

Sverige har alltid haft en negativ opinion till Nato. Och det neutrala Sverige är det mest framgångsrika Sverige i sin historia. Neutralitetpolitik är medvetna val till skillnad från våra politikers impulsiva beslut de senaste åren.

Neutralitet har bekräftat sin effektivitet under kriget. Tack vare sin neutralitet drabbades inte Sverige under andra världskriget. Kriget pågick överallt runt Sverige, alla grannländer blev under andra krigsåren ockuperade eller till ett slagfält. Men kriget nådde aldrig svensk mark. Tack vare sin oskadade industri hade Sverige efter andra världkriget ett försprång framför nästan alla andra europeiska länder, det var en stark ekonomisk tillväxt och välfärdsstaten konsoliderades.

Att vara hemma betyder befinna sig i fred och säkerhet men Nato är inte freds- men krigsallians. Låt oss skapa fred istället för att bjuda hem kriget.

Magnus Iverman

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Två misshandelsincidenter – kvinna förd till sjukhus

Polis-1

Arkivbild

Två misshandelsfall inträffade i centrala Södertälje under onsdagskvällen. En kvinna har fört till sjukhus för vård, och en man har gripits i samband med händelserna.

(Annonslänk)

I centrala Södertälje uppstod två separata misshandelsfall under onsdagskvällen. Den första händelsen ägde rum vid 19-tiden vid Ängsgatan/Nedre Villagatan, enligt uppgifter till Telgenytt, och den andra inträffade omkring en timme senare.

Den första händelsen, som inträffade i en privatbostad, ledde till att polisen mottog ett samtal där det framkom att en kvinna hade blivit misshandlad vid tidpunkten för larmet. Flera polispatruller och ambulanser dirigerades till platsen där en misstänkt man kunde gripas.

– Vi larmades till en adress i Södertälje med anledning av att en man ska ha misshandlat sin fru i en bostad. Mannen greps och kvinnan ska ha förts till sjukhus med oklara skador, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Skadeläget för kvinnan är för tillfället okänt. Angående den andra incidenten som inträffade i centrala Södertälje är det fortfarande oklart om någon har skadats allvarligt eller om någon misstänkt person har gripits.

Polisen fortsätter att utreda båda händelserna för att klargöra omständigheterna och säkerställa att nödvändiga åtgärder vidtas mot de inblandade.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 21:10
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 21:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors