Företag i fokus:

Kanalstaden vid Sydpoolen – 450 nya bostäder planeras

2021_12_Kanal

Söderläge för nya planerade Kanalstaden. Bild/Illustration: BAU/Södertälje kommun.

2014 presenterade Södertälje kommun förslaget Kanaltorget mellan Sydpoolen och Saltsjöbronsom skulle tillföra 450 nya bostäder. Men 2016 satte Länsstyrelsen sig emot fastigheten Sporren, vid Sydpoolen, och hade invändningar gällande strandskyddet och buller.

Södertälje kommun tog nya omtag och nu är plananarbetet i vilande i väntan på tecknande av avtal med ny exploatör som kliver in i projektet.

Bild/Illustration: BAU/Södertälje kommun.

Enligt kommunen kommer det nya förslaget vid Kanaltorget innehålla cirka 450 bostäder som tidigare förslag och planens syfte är att möjliggöra ett bostadsområde med 8 vånings punkthus mot kanalen och två bulleravskärmande lamellhus i upp till 10 våningar längs Viksängsleden.

”De största ändringarna jämfört med tidigare förslaget är att den befintliga vägen i ravinen uppgraderas till en lokalgata, Tältparken ska behållas intakt, bebyggelsen placeras högre upp i terrängen och längre bort från kanalen, huvuddelen av parkeringen sker på parkeringsdäck närmast Viksängsleden eller i källarvåning under husen.”, skriver Södertälje kommun.

I det nya bostadsområdet planeras mindre verksamhetslokaler för exempelvis för café, mindre matvarubutik, parkområde med allmän lekplats och småskalig odlingsmöjlighet ska tillgodoses inom planområdet.

”Det ska finnas möjligheter till rekreation samt goda kopplingar till gång- och cykelvägen som löper längs kanalen och kommande Kanalstråket.”, skriver kommunen.

Det nya förslaget väntas skickas på granskningen under tredje kvartalet 2022 då ny aktör kliver in efter omfattande ändringar från tidigare planförslag.

Enligt kommunen beräknas antagande ske under första kvartalet 2023.

Knalstaden vid mellan Sydpoolen och Saltsjöbron. Bild: Södertälje kommun.
Knalstaden. Bild: Södertälje kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 december 2021 00:00

Kvinnor i majoritet bland ledare i Södertäljes kommunala bolag

Sk

Pressbild, Södertälje kommun

I Södertälje kommuns bolag dominerar nu kvinnorna ledningspositionerna, med en majoritet av kvinnliga chefer för första gången inom Telgekoncernen.

– Vi har uppnått en jämn fördelning mellan män och kvinnor på chefspositioner vilket vi är stolta över, säger Karin Medin, vd Telge AB och koncernchef.

(Annonslänk)

Inom Telgekoncernen har andelen kvinnliga chefer ökat stadigt under de senaste åren, och 2023 nådde de en milstolpe: 51 procent av de nästan 100 cheferna var kvinnor. Denna utveckling representerar en ökning med fyra procentenheter jämfört med föregående år och markerar första gången som kvinnliga chefer utgör en majoritet inom koncernen.

Denna förändring är resultatet av målmedvetna insatser för att främja jämställdhet på arbetsplatsen. Telgekoncernen har genomfört flera initiativ för att säkerställa ett mer jämställt ledarskap. Bland annat har man fokuserat på objektiva och kompetensbaserade urvalsprocesser vid rekrytering, vilket säkerställt en mer balanserad könsfördelning bland cheferna.

– Hos oss får magkänslan inte fälla avgörandet. Genom att fokusera på objektiv bedömning och kompetensbaserat urval har vi uppnått en mer jämlik rekryteringsprocess vilket stärker oss som organisation, säger Karin Medin, vd Telge AB och koncernchef.

Dessutom har koncernen implementerat flexibla arbetstider samt erbjudit stöd till medarbetare och deras familjer för att uppmuntra ett mer jämställt uttag av föräldraledighet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 17:22

Södertälje firar påsk med världens största påskris

281DE62D-0949-4599-98FA-B55B2DC53A83-scaled-1

Fjolårets påskpyntning på Stora Torget i centrum.
Foto: Alexander Isa

Södertäljes traditionella evenemang för att pynta påskris återvänder med stor entusiasm. Efter ett pandemiuppehåll lockade förra årets återkomst många deltagare, och nu stundar en ny chans att delta i denna färgglada tradition.

(Annonslänk)

I Södertälje är det återigen dags att välkomna påsken med ett av stadens mest uppskattade evenemang. Tisdagen den 26 mars kommer invånare av alla åldrar att samlas för att tillsammans pryda vad som anses vara världens största påskris. Denna händelse, som gör comeback efter att ha pausat under pandemin, lockade en stor skara södertäljebor förra året och förväntas i år återigen bli en festlig tillställning.

Evenemanget, som är öppet för förskolebarn, andra barn och vuxna, bjuder in deltagare att dekorera en stor björk med färgglada fjädrar, tovade ullägg och ulltussar. Organisatörerna tillhandahåller pynt från tidigare år, men besökare uppmuntras även att ta med eget dekorationsmaterial för att göra björken ännu mer personlig och unik. När björken är fulländat pyntad, kommer den att resas på Stora torget i Södertälje centrum som en symbol för gemenskap och vårkänslor.

För att göra dagen ännu mer minnesvärd erbjuds fika till alla närvarande, och det bästa av allt är att ingen föranmälan krävs. Samlingen äger rum mellan klockan 9 och 11 på förmiddagen, och alla som vill bidra till att sprida påskglädje och tradition i Södertälje är varmt välkomna att delta. Denna unika tradition förväntas inte bara fylla staden med färg och festligheter utan också stärka samhörigheten bland stadens invånare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 17:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors