Företag i fokus:

Två fall av nya virusvarianten omikron bekräftade – ”Inte oväntat”

2021_12_260332593_633832690980699_1229766110725196255_n

Foto: Pixabay.

Två fall av nya virusvarianten omikorn har bekräftats i Stockholm efter att två personer har varit på resa i ett land som utpekas som ett riskområden av Folkhälsomyndigheten. Enligt FHM ska Personerna har lindriga symtom.

– Vi sekvenserar positiva prover bland annat från personer som varit utomlands, med eller utan symtom, och det har det nu bekräftats att två personer som rest i södra Afrika har konstaterats bära på omikron-varianten av covid-19, säger smittskyddsläkare Maria Rotzén Östlund i ett pressmeddelande.

För att begränsa fortsatt spridningen av nya virusvarianten omikron har FHM rekommenderat samtliga resenärer från förskoleklass och uppåt som reser in till Sverige från länder utanför Norden att testa sig för covid-19. Det gäller resenärer som under de senaste sju dagarna har vistats i ett land utanför Norden.

– Det var inte oväntat eftersom denna variant redan påvisats såväl på annan plats i Sverige som i våra grannländer, säger smittskyddsläkaren Östlund.

Smittskyddsläkare Maria Rotzén Östlund. Foto: Region Stockholm.

– Det är fortfarande viktigast att vaccinera sig med minst två doser vaccin för att få ett skydd mot allvarlig sjukdom och det minskar risken att smitta andra i sin närhet. Den som ännu inte har fått två doser vaccin ska hålla avstånd så ofta det går och undvika närkontakt med personer som är 70 år och äldre eller den som ingår i en riskgrupp. Det är en omtanke som blir lite extra viktig inför jul- och nyårshelgerna, säger Maria Rotzén Östlund i pressmeddelandet.

SENASTE NYTT: Nya rekommendationer efter ny virusvariant – “Snabb spridning”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 december 2021 00:00

SENASTE NYTT: Flera anhållna efter skjutningen i Hovsjö

DSC_0048

Foto: Shamash Oyal

Tre personer sköts mitt i ett bostadsområde. Sent på kvällen kunde polisen gripa tre misstänkta gärningsmän som nu har anhållits av åklagare

Polislarmet om skottlossningen i bostadsområdet kom in klockan 18.45 på lördagskvällen. Enligt polisens talesperson meddelades först till Telgenytt att en person hade blivit skjuten, men enligt nya rapporter hade antalet skjutna personer ökat till tre.

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö. Läsarbild

Flera personer gripna.
Enligt ett vittne, som Expressen har talat med, observerades tre personer i svarta kläder, varav en med luvan uppe, som flydde från platsen. De ska, efter skjutningen, ha sprungit i olika riktningar, enligt tidningens uppgifter.

Under kvällen kunde polisen rapportera att man lyckats gripa tre unga män inom ramen för förundersökningen. Samtliga har anhållits av åklagare under natten. 

De skjutna uppges vara i 18-årsåldern samt en ung pojke i 16-årsåldern. Samtliga fördes till sjukhus för vård. Under natten kunde en av de skjutna lämna sjukhuset efter att ha fått vård.

De andra två vårdas fortfarande på sjukhus med oklara skador, rapporterar polisen.

Läs mer: – Skjutningen i Hovsjö

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 10:24
Senast uppdaterad: 10 december 2023 10:24

DEBATT: Varför ger kyrkans ledning denna specialbehandling?

Tommy

Foto: Tommy Hanna

Det var en otroligt fin ceremoni när den nya biskopen invigdes idag(lördag 9/12), och hela kyrkan lyste av Guds närvaro. Det var en vacker inramning. Men jag måste rikta viss kritik mot ledningen för S:t Jacobs.

Guds hus är öppet för alla, men varför verkar det som om ledningen ger andra specialbehandling?

”De satt oförtjänt på första parkett. De borde sitta längre bak.”

Vi har kommunstyrelsens ordförande, som gång på gång svartmålar alla assyrier/syrianer som kriminella, samt ledarskribenten i LT, som flera gånger har visat sitt rätta ansikte och sin negativa inställning mot kyrkan och dess medlemmar. De satt oförtjänt på första parkett.

Min farfar har varit en trogen besökare av kyrkan sedan han kom till Sverige för nästan 50 år sedan. Idag satt han nästan längst bak, och han förtjänade verkligen en plats längre fram. Inte de andra två, de borde sitta längre bak. Som jag nämnde tidigare, Guds hus är öppet för alla, och alla är välkomna.
Men i folkmun idag sas det: Varför placerar ledningen dessa två personer på första raden som om de vore själva kungen?

Vi som medlemmar kräver ett uppriktigt svar från ledningen.

Medlem K

BILDEXTRA: Här invigs den nya biskopen

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors