Företag i fokus:

Två fall av nya virusvarianten omikron bekräftade – ”Inte oväntat”

2021_12_260332593_633832690980699_1229766110725196255_n

Foto: Pixabay.

Två fall av nya virusvarianten omikorn har bekräftats i Stockholm efter att två personer har varit på resa i ett land som utpekas som ett riskområden av Folkhälsomyndigheten. Enligt FHM ska Personerna har lindriga symtom.

– Vi sekvenserar positiva prover bland annat från personer som varit utomlands, med eller utan symtom, och det har det nu bekräftats att två personer som rest i södra Afrika har konstaterats bära på omikron-varianten av covid-19, säger smittskyddsläkare Maria Rotzén Östlund i ett pressmeddelande.

För att begränsa fortsatt spridningen av nya virusvarianten omikron har FHM rekommenderat samtliga resenärer från förskoleklass och uppåt som reser in till Sverige från länder utanför Norden att testa sig för covid-19. Det gäller resenärer som under de senaste sju dagarna har vistats i ett land utanför Norden.

– Det var inte oväntat eftersom denna variant redan påvisats såväl på annan plats i Sverige som i våra grannländer, säger smittskyddsläkaren Östlund.

Smittskyddsläkare Maria Rotzén Östlund. Foto: Region Stockholm.

– Det är fortfarande viktigast att vaccinera sig med minst två doser vaccin för att få ett skydd mot allvarlig sjukdom och det minskar risken att smitta andra i sin närhet. Den som ännu inte har fått två doser vaccin ska hålla avstånd så ofta det går och undvika närkontakt med personer som är 70 år och äldre eller den som ingår i en riskgrupp. Det är en omtanke som blir lite extra viktig inför jul- och nyårshelgerna, säger Maria Rotzén Östlund i pressmeddelandet.

SENASTE NYTT: Nya rekommendationer efter ny virusvariant – “Snabb spridning”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 december 2021 00:00

Rörelsen kapad till en manifestation av Socialdemokraternas makt över Södertälje

Södertälje kommun stadsscen

Arkivbild

Sedan 1993 delar Södertälje kommun med Socialdemokraterna i spetsen ut ett 5i12 – pris till en person eller organisation som gjort skillnad och visat särskilt mycket hänsyn, kraft och mod.

Årets pristagare Helene Lind Jaktlund är väl värd priset för sina insatser, liksom förra årets vinnare SBBK, det är nog ingen enskild förening som gör mer för Södertäljes ungdomar och mångfald än just SBBK, därför så sponsrar vi klubben varje år. 

Enligt SCB arbetar drygt fyra miljoner människor i Sverige ideellt och det ideella arbetet sker främst inom föreningslivet och idrottsrörelsen. Läser man Realistpartiets budget för 2024–2026 så ser man att vi satsar mest av alla partierna på föreningslivet och ungdomsidrotten.

Tanken med priset är att hedra de som står upp för alla människors lika värde, medmänsklighet, och hjälper till i kampen med att stärka samhället.

Realistpartiet ställer sig till 100% bakom detta, men år efter år så får inte vi vara med i den gemensamma insändaren i LT och när priset delas ut, i insändaren skriver man, citat:
”I Södertälje strävar vi efter att det inte ska göras skillnad på folk och folk. Vi vill leva i ett jämlikt samhälle fritt från diskriminering och främlingsfientlighet där allas lika värde är en självklarhet” – Slut citat. 

Socialdemokraterna gör skillnad på folk och folk

Dubbelmoralen är makalös, Socialdemokraterna har sedan flera år tillbaka visat upp en attityd om att alla människor, väljare och gruppledare inte är lika mycket värda. 

Socialdemokraterna gör skillnad på folk och folk och exkluderar oss exakt tvärt emot tanken med priset av den enkla anledningen att Realistpartiet inte ingår i Socialdemokraternas plan för sin fortsatta eviga makt över Södertälje.

Vilket tidigare har manifesterat sig i att man efter valet 2018 genomförde en regeländring som innebar att jag inte fick en arbetsplats i stadshuset 2018–2022, motivationen av Boel Godner löd i kommunfullmäktige att jag inte hade ”skrapat ihop” tillräckligt många väljare, 1641 röster räckte inte för att få sitta på en av de tomma kontorsstolarna i stadshuset…
(I valet 2022 ökade vi till 3 mandat, som även C, L och MP har, så nu har vi arbetsplats i stadshuset).

Joakim Granberg, Realistpartiet 

Planen om evig Socialdemokratiskt makt över Södertälje handlar om att skapa ett ”vi och dom” tänkande hos de övriga partierna, samt en exkludering av de partier som inte ser Socialdemokraterna som solen och den självklara mittpunkten för makten. 

Bara titta på vilka som fick vara med och skriva under 5i12 artikeln i LT:
Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M), Lars Greger (MP), Linda Sjögren (V),
Anna-Tuulia Syrjänen (KD), Tage Gripenstam (C), Metin Hawsho (L)

Vad har dessa gemensamt?
De har alla stöttat och varit delaktiga i ett socialdemokratiskt styre eller förhandlat om att få vara med i ett Socialdemokratiskt styre. Socialdemokraternas världsbild är noga planterad i deras medvetande, att allt annat än Socialdemokraterna i ledningen är ett ”mörkt styre” för att åter citera Boel Godner (S) 

Därför får inte Realistpartiet vara med i 5i12 artikeln, det handlar inte om bristande värderingar hos oss, det handlar om att vi ser ett alternativ till Socialdemokratiskt styre och att vi tydligt säger att vi vill bryta maktmonopolet och byta ut trötta småpåvar och genomföra en nystart för Södertälje på riktigt!
Men det vill inte Socialdemokraterna, därför exkluderas Realistpartiet, så enkelt är det!  


Vill du ha förändring? – Rösta RP 2026 

Joakim Granberg
Realistpartiet 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 december 2023 14:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:28

Lastbil körde in i Mälarbron

IMG_6969

Foto: Alexander Isa

En trafikincident inträffade kring lunchtid där en lastbil kolliderade med Mälarbron. Räddningstjänsten och polisen ryckte snabbt ut till platsen.

Det var vid klockan 13:30 som SOS Alarm fick samtal om en olycka vid Bergviksgatan/Lagmansvägen.

Väl på plats visade det sig att en lastbil hade kört in i Mälarbron när den försökte köra under.

– En lastbil körde in i Mälarbron, men vi har kontrollerat platsen och olyckan verkar inte ha påverkat bron, säger en talesperson för räddningstjänsten till Telgenytt.

Trafiken runt broområdet påverkades temporärt men återgick snart till det normala. Polisen är i färd med att utreda orsaken till olyckan. Ingen person rapporteras ha skadats i samband med incidenten.

Lastbilen som körde in i bron. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 december 2023 14:06
Senast uppdaterad: 11 december 2023 14:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors