Företag i fokus:

Nu börjar nya råd och restriktioner gälla från FHM

Från den 1a december börjar de nya föreskrifterna att gälla. Det är offentliga tillställningar och allmänna sammankomster som de nya restriktionerna berör.

Möjligheten för arrangörer av allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inomhus att begära vaccinbevis införs med. Föreskrifterna gäller för tillställningar och sammankomster på över 100 människor. 

Det är återigen dags för restriktioner på offentliga miljöer med anledning av den pågående pandemin. De nya föreskrifterna kommer bland annat göra det möjligt för arrangörer att kräva vaccinpass av besökare. 

Om man som arrangör kräver vaccinpass får man fortsätta bedriva sin verksamhet utan att begränsa antalet deltagare, vilket, exempelvis, arrangören SF Bio kommer att göra.

De grundläggande smittskyddsåtgärderna, möjlighet till handtvätt, sätta upp information kring hur smittspridning kan undvikas samt att ge information till personal kring åtgärderna, behöver fortfarande följas.

Om man är under 18 år behöver man inte visa upp ett vaccinbevis. 

Väljer man som arrangör att inte kräva vaccinpass gäller nya restriktioner. Arrangören måste erbjuda anvisade sittplatser till besökare, tillåta max åtta personer per sällskap, samt hålla minst en meters avstånd per sällskap. 

Arrangörer behöver även följa Folkhälsomyndighetens allmänna råd och bevaka trängseln vid lokalen, sprida ut besökarnas ankomsttid, markera avstånd och ha alternativ till fysiska köer. Det måste även finnas möjlighet för besökarna att hålla god handhygien.  

De nya råden och restriktionerna har införts som förebyggande åtgärder efter att flera europeiska länder sett en uppgång av antalet fall under hösten. 

Restriktionerna gäller evenemang som bio, nattklubb, gudstjänster eller konserter.

Restriktionerna berör än så länge inte restauranger, gym eller butiker.

Den nya varianten Omicron har inte spelat in på de nya råden och restriktionerna, då besluten om de nya åtgärderna togs innan virusvarianten upptäcktes i förra veckan. 

Nu inför SF covidpass på bio

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 2 december 2021 00:00

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors