Företag i fokus:

Ny VD för Telge Nät – ”Mycket glad över förtroendet”

2021_12_259910763_2720856218208463_1536025234782833482_n

Foto: Telge, Alex Ataseven.

Igår presenterade Telge Näts styrelse den nya VDn för bolaget, Anna Josefsson, som har en lång erfarenhet från energi- och fjärrvärmebranschen.

Hon har även arbetat som VD i kommunala energibolag under drygt 10 år och tillträder sin nya tjänst under första kvartalet av 2022.

– Jag är mycket glad över förtroendet att få leda Telge Nät. Det här är en otroligt fin möjlighet att vara med och bidra till Södertäljes utveckling och att få jobba med energifrågor och infrastruktur. Nu ser jag verkligen fram emot att få träffa alla medarbetare och påbörja vår gemensamma resa. Tillsammans ska vi arbeta fram bra, hållbara lösningar och fortsätta med Telge Näts trygga leveranser, säger Anna Josefsson.

Enligt Telges koncernchef, Juan Copovi-Mena, är Annas engagerade ledarskap, erfarenhet av att driva förändringsprocesser och samla medarbetare kring ett gemensamt uppdrag ligger helt i linje med Telge Näts nya organisation och fokus på nya affärer.

– Annas bakgrund från energibranschen och hennes kunskap om kommunala bolag gör henne mycket väl lämpad som vd för Telge Nät. Jag och hela styrelsen ser fram emot att följa Annas arbete med att vidareutveckla Telge Näts verksamhet för att möta de utmaningar som finns i ett expansivt Södertälje, säger Ove Lundgren, styrelseordförande i Telge Nät

Enligt pressmeddelandet tillträder Anna Josefsson sin nya tjänst efter årsskiftet, 2022.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 3 december 2021 00:00

INSÄNDARE: Varför har en krigsallians blivit hem för det neutrala Sverige?

Svenska flaggan Foto- CC

Foto: Creative Commons

Under svenska flaghissning utanför Natos högkvarter i Bryssel sa statsminister Ulf Kristersson: ”Sverige har kommit hem”. Men varför har en kärnvapenallians blivit hem för det neutrala Sverige?

(Annonslänk)

Regeringen säger att Nato är nödvändigt för skydd och fred. Sverige tvingades in i en kärnvapen allians under krigets hetaste period när vi kan dras in i ett krig och våra soldater kan skickas för att strida på utländsk mark.

Sverige har alltid haft en negativ opinion till Nato. Och det neutrala Sverige är det mest framgångsrika Sverige i sin historia. Neutralitetpolitik är medvetna val till skillnad från våra politikers impulsiva beslut de senaste åren.

Neutralitet har bekräftat sin effektivitet under kriget. Tack vare sin neutralitet drabbades inte Sverige under andra världskriget. Kriget pågick överallt runt Sverige, alla grannländer blev under andra krigsåren ockuperade eller till ett slagfält. Men kriget nådde aldrig svensk mark. Tack vare sin oskadade industri hade Sverige efter andra världkriget ett försprång framför nästan alla andra europeiska länder, det var en stark ekonomisk tillväxt och välfärdsstaten konsoliderades.

Att vara hemma betyder befinna sig i fred och säkerhet men Nato är inte freds- men krigsallians. Låt oss skapa fred istället för att bjuda hem kriget.

Magnus Iverman

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Två misshandelsincidenter – kvinna förd till sjukhus

Polis-1

Arkivbild

Två misshandelsfall inträffade i centrala Södertälje under onsdagskvällen. En kvinna har fört till sjukhus för vård, och en man har gripits i samband med händelserna.

(Annonslänk)

I centrala Södertälje uppstod två separata misshandelsfall under onsdagskvällen. Den första händelsen ägde rum vid 19-tiden vid Ängsgatan/Nedre Villagatan, enligt uppgifter till Telgenytt, och den andra inträffade omkring en timme senare.

Den första händelsen, som inträffade i en privatbostad, ledde till att polisen mottog ett samtal där det framkom att en kvinna hade blivit misshandlad vid tidpunkten för larmet. Flera polispatruller och ambulanser dirigerades till platsen där en misstänkt man kunde gripas.

– Vi larmades till en adress i Södertälje med anledning av att en man ska ha misshandlat sin fru i en bostad. Mannen greps och kvinnan ska ha förts till sjukhus med oklara skador, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Skadeläget för kvinnan är för tillfället okänt. Angående den andra incidenten som inträffade i centrala Södertälje är det fortfarande oklart om någon har skadats allvarligt eller om någon misstänkt person har gripits.

Polisen fortsätter att utreda båda händelserna för att klargöra omständigheterna och säkerställa att nödvändiga åtgärder vidtas mot de inblandade.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 21:10
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 21:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors