Företag i fokus:

DEBATT: Förtäta eller inte förtäta? – Det är frågan

Ann Westberg(L). Bild/Foto: Bergkrantz Arkitektur/Privat.

Arbetet med denna detaljplanen Brunnsäng 1:1 har inneburit många turer, inklusive överklaganden, domslut, mm. Jag redovisar här inte bakgrunden.

Det jag reagerar mot är att det nu beslutats att arbetet med detaljplanen ska startas om på nytt.

Vid Stadsbyggnadsnämndens sammanträde 5 oktober reserverade jag mig mot detta beslut att börja om arbetet med detaljplanen för Besqabs byggnation på fastigheten. Jag har inget emot Besqab. Jag har inget emot bostadsbyggande, jag anser dock att detta inte är rätt plats. Här finns många kvaliteter som inte får gå förlorade i vår iver att förtäta.

”Detta gröna stråk har t ex angetts som prioriterat av Miljönämnden.”

Jag anser att det aktuella området inte skall bebyggas utan bevaras som naturmark och har därför även tidigare reserverat mig i detta ärende.

Det finns flera skäl till detta. Flera inventeringar av naturvärdena i det aktuella området visar på att det är en nyckelbiotop och att det finns mycket värdefulla kvaliteter i form av olika rödlistade arter vilka kommer att försvinna/ ta skada i samband med en exploatering. Områdets gamla stora tallar i kombinationen med omfattande hasselsnår är ovanligt och bör behållas som sammanhållen biotop.

”Viktig del i det gröna stråk som finns längs kanalen där ett pärlband av ”stadstallskogar” ger en grön korridor i nordsydlig riktning.”

Området är också en viktig del i det gröna stråk som finns längs kanalen där ett pärlband av ”stadstallskogar” ger en grön korridor i nordsydlig riktning. Detta gröna stråk har t ex angetts som prioriterat av Miljönämnden 2020-12-08. Stråket anses prioriterat då det ger möjlighet till värdefulla promenadvägar för människor men också viktiga spridningskorridorer för olika djur- och växtarter.

Ytterligare en viktig faktor som talar för att området skall vara kvar är de ”nya” och djupgående diskussioner som förs inom kommunen när det gäller hur vi som ansvariga för kommunal planering skall förhålla oss till de förändringar som sker i olika klimatfrågor. Vi pratar om vikten av ”ekotjänster”, att hantera dagvatten och skyfall, rena luften, binda koldioxid, dämpa buller, motverka urbana värmeöar, mm, mm.

Detta område är en buffert och kan bidra mycket positivt i de flesta av dessa frågor. Området är därför en viktig byggsten i en långsiktigt hållbar stadsutveckling.

”Det finns många argument som visar att detta område bör finnas kvar som just naturmark.”

Att markområdet fyller denna viktiga roll i denna del av Södertälje anser jag också framgår av den framtagna strukturplanen för Brunnsäng.

Strukturplanen är ett mycket gediget och klargörande arbete med ett väl genomtänkt och förankrat slutresultat som bl a redovisar områdets gröna struktur och gröna kopplingar till omgivande marker.  Jag anser att strukturplanen visar att det aktuella området har en viktig roll som sammanbindande länk och korridor i denna gröna struktur och därför inte  bör exploateras.

Sammanfattningsvis, det finns många argument som visar att detta område bör finnas kvar som just naturmark.

  • Miljönämnden har redovisat att området är en prioriterad ”stadstallskog”.
  • Naturinventeringar visar på att området är en nyckelbiotop.
  • Strukturplanen visar att området är en sammanbindande grön länk.
  • I ”Grönstrategin” (under framtagande), listas tre mål vilka skall ingå som underlag vid all planering:          
  • Den biologiska mångfalden ska bevaras och stärkas
  • Alla innevånare ska ha tillgång till parker, naturområden och grönska av hög kvalitet
  • Vi ska prioritera naturbaserade lösningar vid klimatanpassning

Mot bakgrund av samtliga dessa argument kan jag inte ställa mig bakom ett detaljplanearbete med syfte att möjliggöra exploatering av Brunnsäng 1:1. Det aktuella området bör finnas kvar obebyggt, i sin helhet.

Ann Westerberg (L)

Ledamot i Stadsbyggnadsnämnden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:59

Tvist mellan fastighetsbolag och bank – Ekobrott fryser miljoner

IMG_9785

Fastigheterna Rådjuret 1 och Rådjuret 2 i Södertälje.
Bild: Kartor

En juridisk strid har blossat upp mellan Aros Kapital AB och fastighetsbolaget Birkakorset AB, där Aros yrkar på att få ut 11,5 miljoner kronor med särskild förmånsrätt i två fastigheter efter en företagskredit. Samtidigt har Ekobrottsmyndigheten fryst medel relaterade till fallet.

En konflikten mellan nischbanken Aros Kapital AB och fastighetsbolaget Birkakorset AB har eskalerat till rättssalen efter att Aros ansökt om stämning mot Birkakorset. Tvisten rör en företagskredit på 13,5 miljoner kronor som Aros tillhandahållit och som säkerställdes med panträtt i fastigheterna Rådjuret 1 och Rådjuret 2 i Södertälje.

(Annonslänk)

Tvisten, som även dragit till sig Ekobrottsmyndighetens uppmärksamhet, har lett till ett beslut om att frysa medel som Birkakorset betalat in, efter att Aros uppmärksammat potentiella oegentligheter med betalningarnas ursprung. Enligt Aros har Birkakorset inte kunnat redovisa medlens ursprung på ett tillfredsställande sätt, vilket ledde till att Ekobrottsmyndigheten fattade beslut om att beslagta de inbetalade medlen.

Aros kräver nu att tingsrätten fastställer att ett kapitalbelopp på 11,5 miljoner kronor samt upplupen ränta ska utgå med särskild förmånsrätt i de nämnda fastigheterna. Men bolaget har bestridit detta och anlitat advokaten Thomas Karlsson, som till LT säger att de inte håller med om bankens åsikt.

– Det är bankens åsikt, vi håller inte med om det, vår uppfattning är att de tagit emot hela betalningen, huruvida Ekobrottsmyndigheten sen beslagtagit eller inte, är upp till banken att avgöra. Men att pengarna kommer från andra bolags konton är inte konstigare än att du betalar din dotters räkning en månad, säger advokaten till tidningen.

Bland de frysta pengarna rör en inbetalning från ett holdingbolag som betalade 1 miljon kronor till Aros och 10 500 000 kronor som hade inbetalts till Aros av Restaurang Camera AB med säte i Norrköping.

Totalt 11,5 miljoner kronor har beslagtagits och frysts i avvaktan på en eventuell dom och företagsbot, kopplat till en omfattande ekobrottsutredning i Södertälje enligt LT. Denna utredning, som har pågått i tre år, involverar holdingbolaget, Birkakorset och bolaget i Norrköping i förundersökningen.

– Det kommer väckas åtal inom kort just kring de här kapitalflödena till Aros, som jag anser kan bedömas som näringspenningtvätt, säger ekobrottsåklagaren, Fredrik Sandberg, till LT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 11:46
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 13:18

SENASTE NYTT: Brand i flerbostadshus – Polisen utredde detonation

F8FF925D-B892-479E-B24C-98B3F9257640

Arkivbild

En brand utbröt i ett flerbostadshus i Geneta tidigt på torsdagsmorgonen. Inledningsvis utredde polisen händelsen som en eventuell detonation som orsak till branden, men meddelar nu att uppgifterna inte stämmer.

(Annonslänk)

På torsdagsmorgonen vid 07.21 larmades polis och räddningstjänsten till en befarad brand i ett flerbostadshus beläget på Klockarvägen i Geneta, Södertälje. Vid ankomsten möttes enheterna av kraftig rökutveckling i byggnadens trapphus, ett scenario som räddningstjänsten omedelbart tog sig an.

Polisen assisterade räddningstjänsten genom att upprätta nödvändiga avspärrningar runt platsen. Tack vare en snabb insats kunde branden släckas redan vid 08-tiden. Trots brandens snabba släckning fortsatte räddningstjänsten att arbeta på platsen för att hantera den omfattande rökutvecklingen och säkerställa att all rök vädrades ut ur byggnaden.

– Branden är släckt, och man har gjort efterkontroller i alla lägenheter och konstaterat att ingen person behöver föras till sjukhus, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Uppgifter pekar på att branden hade sitt ursprung i ett förråd anslutet till trapphuset, och ingen person har rapporterats skadad till följd av branden på torsdagsmorgonen.

– Det är ett förrådsutrymme som har brunnit, men vad som orsakat den här branden vet vi inte nu. Så det är det man får titta på här nu efteråt. Polisen kommer att spärra av platsen för vidare undersökning, säger vakthavande befäl.

Vid 09-tiden meddelade polisen att de misstänker att branden utlöstes av en detonation.

Eftersom det finns uppgifter om att en eventuell detonation har skett, i samband med rödutvecklingen, har polisen inlett en förundersökning gällande allmänfarlig ödeläggelse. Dörrknackning och andra utredningsåtgärder pågår på platsen. Några personer har undersökts av sjukvårdspersonal, men ingen bedömdes vara i behov av vård.”, rapporterar polisen.

Uppdatering 12:30.

”Initialt framkom uppgifter om att en eventuell detonation har skett. Efter utredningsåtgärder har det framkommit att detta inte stämde. Därför rubriceras ärendet om till mordbrand.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 09:55
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 12:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors