Företag i fokus:

NY RAPPORT: Utbredd tystnadskultur bland statligt anställda

2021_12_261297412_441498184018491_3414475807083618786_n

Enligt rapport ”Tyst stat”, som Fackförbundet ST låtit göra, visar att många statligt anställda upplever att det råder en tystnadskultur i den statliga förvaltningen.

Drygt 1500 deltog i undersökningen och enligt Fackförbudet ST är tre av tio oroliga att drabbas av repressalier om de framför kritik

 – Det är en tystnadskultur som skapar allvarliga problem i den statliga förvaltningen, trots fina honnörsord om öppenhet och transparens. Det är uppenbart att det inte räcker med en tydlig lagstiftning, det krävs också utbildning och ett tydligt ledarskap i öppenhetsfrågor för att motverka den tysta staten, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST i ett pressmeddelande.

Anställda har med stöd av en stark lagstiftning rätt att framföra kritik, men trots detta har fler än var femte avstått från att framföra kritik eller slå larm om missförhållanden. Var tionde har även blivit uppmanad att inte lämna ut information som är negativ för myndigheten, framgår det i pressmeddelandet.

Foto. Fackförbundet ST.

Fackförbundet ST menar att tystnadskulturen påverkar möjligheten att granska och ställa myndigheter till svars och förslår nu att det införs åtgärder för att motverka detta. Bland annat förslås att det inrättas en Öppenhetsombudsman med uppdrag att bevaka och förbättra arbetet kring interna demokratifrågor på statliga arbetsplatser för att komplettera Justitiekanslerns tillsynsfunktion.

 – Vi menar att utvecklingen mot en förvaltning som tar efter näringslivets arbetssätt och fokuserar alltmer på ekonomiska resultat är skadlig för den demokratiska insynen, och skapar en kultur bland de anställda som inte främjar öppenhet. Det är i mångt och mycket ett ledarskapsproblem, som i slutändan faller på regeringen att rätta till, säger Britta Lejon.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 december 2021 00:00

Startar insamling – Hoppas på flera hundra tusen kronor

Festival

Södertäljefestivalen 2022. Foto: Shamash Oyal

Den ekonomiska situationen har gjort det utmanande för Centrumföreningen Södertälje City. Nu lanserar de en omfattande insamling för årets festival med målet att nå över 300.000 kronor.

Årets festival i Södertälje, med flera stora artister, erbjuder gratis inträde för alla. Men den ekonomiska situationen är för närvarande ansträngd. Nu har både privatpersoner och företag möjligheten att stötta och hjälpa till för att göra evenemanget oförglömligt för de över 100 000 besökarna som förväntas delta på festivalen.

Centrumföreningen, som ansvarar för arrangemanget, strävar efter att skapa spännande aktiviteter och upplevelser för alla målgrupper. Bland de planerade aktiviteterna finns uppträdanden av populära figurer som Bamse och Lova, en tågturné genom staden med Tuff Tuff-tåget, stand up-föreställning med Lasse Karlsson och hans vänner, samt allsång och Music Quiz på Stora Torget.

”Du spelar en viktig roll i vårt gemensamma mål att skapa en oförglömlig upplevelse för hela vår stolta stad.”, skriver Södertälje City.

Målet är att samla uppemot 350 000 kronor, och i skrivande stund har Centrumföreningen hittills samlat 1 750 kronor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 14:04

Hemtjänstpersonal varnas efter klagomål på bilkörning

Car-bil-Foto-Foto-Unsplash-Peter-Kalonji-

Foto: Unsplash/ Peter Kalonji

En anställd inom hemtjänsten i Hölö har fått en varning för sitt körsätt och riskerar uppsägning vid upprepning.

”Genom att upprepade gånger ha framfört kommunens fordon i tjänsten på ett olagligt och vårdslöst sätt, med risk och fara for ditt eget och andras liv.”, skriver kommunen i beslutet.

Det var i maj som kommunen mottagit flera klagomål angående en av hemtjänstens bilar. Enligt uppgifter ska hemtjänstpersonalen kört i fel fil, svängt utan att använda blinkers och kört i hög hastighet. Vid ett tillfälle inträffade nästan en olycka när hemtjänstpersonal pratade i mobiltelefonen utan handsfree utan.

Nu får den anställde en varning och meddelats att riskera uppsägning vid upprepning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 01:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors