Företag i fokus:

NY RAPPORT: Utbredd tystnadskultur bland statligt anställda

2021_12_261297412_441498184018491_3414475807083618786_n

Enligt rapport ”Tyst stat”, som Fackförbundet ST låtit göra, visar att många statligt anställda upplever att det råder en tystnadskultur i den statliga förvaltningen.

Drygt 1500 deltog i undersökningen och enligt Fackförbudet ST är tre av tio oroliga att drabbas av repressalier om de framför kritik

 – Det är en tystnadskultur som skapar allvarliga problem i den statliga förvaltningen, trots fina honnörsord om öppenhet och transparens. Det är uppenbart att det inte räcker med en tydlig lagstiftning, det krävs också utbildning och ett tydligt ledarskap i öppenhetsfrågor för att motverka den tysta staten, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST i ett pressmeddelande.

Anställda har med stöd av en stark lagstiftning rätt att framföra kritik, men trots detta har fler än var femte avstått från att framföra kritik eller slå larm om missförhållanden. Var tionde har även blivit uppmanad att inte lämna ut information som är negativ för myndigheten, framgår det i pressmeddelandet.

Foto. Fackförbundet ST.

Fackförbundet ST menar att tystnadskulturen påverkar möjligheten att granska och ställa myndigheter till svars och förslår nu att det införs åtgärder för att motverka detta. Bland annat förslås att det inrättas en Öppenhetsombudsman med uppdrag att bevaka och förbättra arbetet kring interna demokratifrågor på statliga arbetsplatser för att komplettera Justitiekanslerns tillsynsfunktion.

 – Vi menar att utvecklingen mot en förvaltning som tar efter näringslivets arbetssätt och fokuserar alltmer på ekonomiska resultat är skadlig för den demokratiska insynen, och skapar en kultur bland de anställda som inte främjar öppenhet. Det är i mångt och mycket ett ledarskapsproblem, som i slutändan faller på regeringen att rätta till, säger Britta Lejon.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 december 2021 00:00

Polisen varnar för bedragare – Här är tre viktiga råd

BankID pressbild

Pressbild: BankID

Polisen i Stockholms län varnar för bedrägeriförsök. Under gårdagen rapporterades flertal polisanmälningar som upprättats på grund av att bedragare uppmanar personer att logga in med bank-ID via telefon.

Polisen i Stockholms län har larmat om en ökning av telefonbedrägerier där bedragare försöker lura människor att logga in med bank-ID via telefon. Flera polisanmälningar har inkommit där offren uppmanats att betala för teleutrustning som de inte har beställt.

”Telefonbedrägerier drabbar många som förlorar sina pengar genom att luras att logga in på sin bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter.”, skriver polisen på sin hemsida

För att skydda allmänheten mot dessa bedrägerier ger polisen tre viktiga råd:

  1. Lägg på luren: Om du blir osäker under ett samtal, oavsett om personen påstår sig vara från banken, en släkting, företag eller myndighet, ska du avsluta samtalet omedelbart. Ha en förberedd avslutningsfras eller lägg på direkt, och du behöver inte vara artig.
  2. Logga inte in: Dela aldrig med dig av dina bank-id eller koder från bankdosa eller betalkort på uppmaning av någon annan. Seriösa företag, organisationer och myndigheter kontaktar aldrig dig och ber om personliga uppgifter på detta sätt.
  3. Lita inte på den som ringer: Bedragaren kan försöka skapa stress och påstå att du riskerar att förlora pengar eller att en anhörig har råkat illa ut för att lura dig. Var misstänksam mot sådana påståenden och ge aldrig ut information baserat på oöverlagda påståenden från okända personer.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 juli 2023 22:04

Våldtog ett barn – Döms till fängelse och livstids utvising

Domare-klubba-domstol-tingsratt-Pexels

Foto: Pexels

En 43-årig Södertäljebo våldtog ett barn vid flera tillfällen under flera års period. Nu har tingsrätten dömt mannen till fängelse samt utvisning på livstid.

En Södertäljebo, medborgare i Demokratiska Republiken Kongo, har dömts för sexuella övergrepp mot ett barn och våldtäkt vid flera tillfällen under en fyrårsperiod.

Rättegången inleddes i början av juli efter att mannen tidigare i år häktades på grund av misstankar om brottet. Trots att mannen förnekar anklagelserna har tingsrätten fastställt hans skuld och fällt domen. Fängelsestraff, utvisning på livstid och ett skadestånd på 650 000 kronor har beslutats av domstolen.

Tingsrätten har beslutat att hålla mannen fortsatt häktad efter bedömning om hög risk för fortsatt brottslig verksamhet och att undvika utvisning.

Grekiska Pershagen

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 juli 2023 18:41
Senast uppdaterad: 24 juli 2023 18:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors