Företag i fokus:

NY RAPPORT: Utbredd tystnadskultur bland statligt anställda

2021_12_261297412_441498184018491_3414475807083618786_n

Enligt rapport ”Tyst stat”, som Fackförbundet ST låtit göra, visar att många statligt anställda upplever att det råder en tystnadskultur i den statliga förvaltningen.

Drygt 1500 deltog i undersökningen och enligt Fackförbudet ST är tre av tio oroliga att drabbas av repressalier om de framför kritik

 – Det är en tystnadskultur som skapar allvarliga problem i den statliga förvaltningen, trots fina honnörsord om öppenhet och transparens. Det är uppenbart att det inte räcker med en tydlig lagstiftning, det krävs också utbildning och ett tydligt ledarskap i öppenhetsfrågor för att motverka den tysta staten, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST i ett pressmeddelande.

Anställda har med stöd av en stark lagstiftning rätt att framföra kritik, men trots detta har fler än var femte avstått från att framföra kritik eller slå larm om missförhållanden. Var tionde har även blivit uppmanad att inte lämna ut information som är negativ för myndigheten, framgår det i pressmeddelandet.

Foto. Fackförbundet ST.

Fackförbundet ST menar att tystnadskulturen påverkar möjligheten att granska och ställa myndigheter till svars och förslår nu att det införs åtgärder för att motverka detta. Bland annat förslås att det inrättas en Öppenhetsombudsman med uppdrag att bevaka och förbättra arbetet kring interna demokratifrågor på statliga arbetsplatser för att komplettera Justitiekanslerns tillsynsfunktion.

 – Vi menar att utvecklingen mot en förvaltning som tar efter näringslivets arbetssätt och fokuserar alltmer på ekonomiska resultat är skadlig för den demokratiska insynen, och skapar en kultur bland de anställda som inte främjar öppenhet. Det är i mångt och mycket ett ledarskapsproblem, som i slutändan faller på regeringen att rätta till, säger Britta Lejon.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 december 2021 00:00

Fastighetsbolaget ingår nytt samarbete med GlobalConnect

Mofast-900x320-2

Bild: Fornhöjden.se

Fastighetsbolaget Mofast har ingått ett avtal med internetleverantören GlobalConnect för att förbättra den digitala infrastrukturen i sina bostadsfastigheter i Södertälje. Samarbetet innebär tillgång till pålitligt bredband, ett brett utbud av TV-kanaler och nya digitala tjänster.

Under hösten 2021 förvärvade Mofast lägenheter i Fornhöjden till ett värde av 1,15 miljarder kronor, vilket innefattar totalt 871 hyreslägenheter i Södertälje. För att förbättra den digitala upplevelsen för sina hyresgäster har bolaget nu inlett ett samarbete med GlobalConnect.

– Vi är glada över att ha valt GlobalConnect som vår samarbetspartner för att hantera den digitala infrastrukturen i våra bostadsfastigheter i Södertälje. Avtalet kommer att garantera stabilitet och fördelar för alla våra hyresgäster, anställda, leverantörer och aktieägare, säger Per Gebenius, VD Mofast.

Enligt avtalet kommer GlobalConnect att ta hand om underhållet av den digitala infrastrukturen i Mofasts bostadsfastigheter och agera som kommunikationsoperatör. Detta innebär att hyresgästerna kan förvänta sig tillförlitligt bredband, ett brett utbud av TV-kanaler och möjligheten att ta del av nya digitala tjänster. Detta initiativ kommer att göra vardagen bekvämare och främja uppkopplingen för alla som bor och arbetar i Mofasts bostadsfastigheter i Södertälje.

– Vi ser framemot att leverera ett stabilt och robust nät med de senaste digitala tjänsterna för hyresgästerna, säger Mattias Dahlberg, säljchef MDU GlobalConnect.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 juli 2023 00:47

Stort bråk SIS Tysslinge – Polis och ambulans på plats

IMG_4266

Foto: Shamash Oyal

Personalen på Sis-hemmet Tysslinge slog larm till polisen på onsdagskvällen efter ett omfattande bråk. Polis och ambulans är närvarande med flera enheter.

Sent på onsdagskvällen låste personalen SIS-hemmet i Tysslinge i Södertälje in sig och larmade polis til platsen med anledning av att ett antal intagna försöker ta sig från en avdelning till en annan.

-Det var bråk och tumult inne på SIS och det har resulterat i vårt fall två brott som vi har agerat i. Det gäller skadegörelse och våld mot tjänsteman, säger Polisens regionala insatsledare Henrik Sjöström, till Telgenytt på plats. 

Något som är förbjudet på anläggningen samt att vägarna mellan avdelningarna är låsta. De intagna försökte komma över nycklar, hade sönder övervakningskameror och annan säkerhetsutrustning samt att en personal misshandlats.

-En intagen grips för våld mot tjänsteman. Den personal som misshandlats förs till sjukhus med ambulans men är lindrigt skadad.
En annan personal har fallit i samband med händelsen och gjort sig illa men är inte i behov av sjukvård. Förutom våld mot tjänsteman rubriceras händelsen som grov skadegörelse, skriver polisen på sin hemsida.

Strax före klockan 22 tar sig polis in i anläggningen rapporterar polisen. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2023 20:46
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 15:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors