Företag i fokus:

Stor polisrazzia i Södertälje och Nykvarn – 18 gripna på byggarbetsplatser

2021_12_backhoe-at-dredging-site-1508494839Xl6-1200x800-1

Foto: Creative Commons.

Vid 14-tiden slog polisen till i en gemensam myndighetsinsats mot arbetslivskriminalitet i Södertälje och Nykvarn

Polisen gjorde under dagen, tillsammans med Arbetsmiljöverket och Skatteverket arbetsplatsinspektioner och inre utlänningskontroller på pågående byggen. Det resulterade i att 18 personer greps som, enligt ett pressmeddelande från polisen, arbetade illegalt och saknade arbetstillstånd.

Under två dagar kontrollerade polisen i Södertälje och gränspolisen i region Stockholm, tillsammans med Arbetsmiljöverket och Skatteverket, 92 personer på fyra företag i Södertälje och Nykvarn. Det resulterade i att 18 personer greps som har en utländsk hemvist som arbetade illegalt och saknade arbetstillstånd.

– Dessa arbetsgivare, som utnyttjar och tjänar pengar på andra människors utsatthet och samtidigt undanhåller svenska staten skatteintäkter, är nu misstänkta för brott och anmälningar är upprättade. I många fall drivs dessa företag av den organiserad brottsligheten, säger Britt Marie Talonpoika, polisinspektör vid polisen i Södertälje i ett pressmeddelande.

Under insatsen beslutade Arbetsmiljöverket ett omedelbart förbud mot att fortsätta delar av arbetet, detta efter att de hittat en rad arbetsmiljöbrister. Enligt arbetsmiljöverket framgår det att flera av arbetstagarna inte uppge vem deras arbetsgivare var.

– Vi ser arbetstagare som riskerar att skadas allvarligt på grund av brister i fallskyddet, det är oacceptabelt. Ingen ska behöva bli sjuk, skadas eller dö av sitt arbete, säger Anna Nordenmark, sektionschef på Arbetsmiljöverket i pressmeddelandet.

De senaste åren har kampen mot oseriösa arbetsgivare trappats upp, med fler kontroller och oanmälda inspektioner i branscher där arbetsolyckor och regelbrott är vanliga.

Sedan några år tillbaka har Regeringen gett i uppdrag till Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten, Skatteverket och fem andra myndigheter för att gemensamt arbeta med mot olika former av arbetslivskriminalitet. Detta har gjort genom fler kontroller och oanmälda inspektioner.
 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 12 december 2021 00:00

Stor nedskräpning – Kommunen stänger återvinningsstation

Nedskarp

Nedskärpning vid återvinningsstationen i Mariekäll förra året.
Arkivbild: Privat

På grund av återkommande problem med nedskräpning och avfallsdumpning har kommunen nu tagit till drastiska åtgärder. Stationen i Fornhöjden stängs från och med nästa vecka.

I september förra året stängdes två återvinningsstationer i Södertälje på grund av nedskräpning: den vid Rödbloms gränd 42 i Hovsjö samt stationen vid Klockarvägen vid Scaniarinken. Nu stängs ännu en station, denna gång i Fornhöjden.

Återvinningsstationen, som länge varit en central punkt för återvinning i Fornhöjden, har under de senaste åren drabbats av allvarliga problem med nedskräpning. Denna situation har lett till att ohyra etablerat sig på platsen, vilket ökar risken för spridning till närliggande bostäder. Telge Återvinning har därför beslutat att avveckla stationen för att skydda områdets hygien och säkerhet.

– Vi kan inte samla in förpackningar till vilket pris som helst. Speciellt inte när det utgör en sanitär olägenhet och driver upp kostnader för skattebetalarna i Södertälje på ett ohållbart sätt, säger Vesa Hiltula, vd Telge Återvinning. 

(Annonslänk)

I samband med nedläggningen av stationen kommer Telge Återvinning att övergå till ett system för fastighetsnära insamling. Det innebär att ansvaret för insamling av återvinningsbara förpackningar övergår till fastighetsägarna, som kommer att sköta om insamlingskärlen inom sina fastigheter. Under en övergångsperiod kommer kommunen att ta hand om befintliga återvinningsstationer tills det nya systemet är fullt implementerat.

Framöver uppmanas Fornhöjdens invånare att lämna sina återvinningsbara förpackningar i särskilda insamlingskärl vid deras egen fastighet eller vid någon av de andra kvarvarande återvinningsstationerna i området.

– Tillsammans med majoriteten av fastighetsägarna i området har vi iordningställt fastighetsnära insamling som ska täcka behoven efter att återvinningsstationen i Fornhöjden tagits bort. De fastigheter som ännu inte inrättat fastighetsnära insamling har vi en nära dialog med och vi arbetar intensivt för att få systemet på plats, avslutar Vesa. 

Läs även: KRÖNIKA: Jag ser bara mörker för våra barn

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 maj 2024 18:00
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 17:22

Skriftlig varning utfärdad till lärare vid grundskola

skola-elever-larare

Foto: Pexels

Lärare filmade elev med mobil under lektion. Nu varnar kommunen för uppsägning vid upprepning

(Annonslänk)

En lärare vid en grundskola i Södertälje har mottagit en skriftlig varning för att ha filmat en elev med sin privata mobiltelefon under lektionstid, en handling som bedöms ha inskränkt elevens integritet. Denna incident, som inträffade den 19 februari tidigare i år, har lett till skarp kritik från skolans ledning, med hänvisning till både skollagen och GDPR.

Enligt lärarens egen förklaring var syftet med inspelningen att få ett slut på elevens stökiga beteende. Dock anses handlingen ha brutit mot skolans regler för användning av privat mobiltelefon under arbetstid, samt mot regler kring elevens rättigheter och integritet då inget medgivande hade inhämtats från elevens vårdnadshavare.

Kommunen har i sitt varningsbrev till läraren påpekat allvaret i situationen och varnat för att liknande beteende i framtiden kan leda till uppsägning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 maj 2024 16:06
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 16:07

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors