Företag i fokus:

Intresset stort för att inrikesresande – Men Södertälje hamnar på bottenplats

2021_12_017E41CC-4B7C-42C4-A829-E7A983C3E0D8

Bild: Kartor / Creative Commons.

Destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, har för fjärde året i rad genomfört undersökningen ”Resa i Sverige”.

Precis som väntat syns det tydliga spåret av coronapandemins konsekvenser av resor till utlandet. Svenskarnas intresse för inrikesresande ökar, men inte till Södertälje.

– Vi ser ett ökat inrikesresande och det är många som säger att de vill uppleva mer, varannan respondent (49 procent) har valt alternativet att de vill resa mer i Sverige 2022, säger Helena Bovin, ordförande SNDMO i ett pressmeddelande.

SNDMO genomförde undersökningen under perioder 8 till 18 september och tillfrågade totalt 7 335 svenskar över 18 år. Undersökningen baserades på resvanor och attityder, i ett riksrepresentativt urval av individer i målgruppen.

När undersökningen sammanställdes hamnade Södertälje sist på listan som rekommenderade resmål.

Södertälje, som uppfyller kriterierna för en rekommenderat semesterort, hamnar trots detta på en bottenplats, enligt undersökningen som utförts av Research One på uppdrag av SNDMO.

Enligt pressmeddelandet är syftet med undersökningen att analysera svenska resenärers vanor och preferenser kring resande i Sverige. Undersökningen mäter varumärkeskännedom, attityder och nöjdhet kopplat till besök i de destinationer som ingår i nätverket.

På toppen av denna undersökning finns destinationer som Gotland och Öland som mest rekommenderade resmål.

Se här vad Södertälje har att erbjuda – Destinationsodertalje.se.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 14 december 2021 00:00

MINGELBILDER v.12 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0015-3

Foto: Mimmi Mikalesdotter

Se även – Mingelbilder v.11

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 01:04
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 01:04

Larm om misstänkt inbrott i villaområde

Polis

Arkivbild

Polisen utreder larm om misstänkt inbrott på måndagskvällen. Okända personer upptäcktes i ett villaområde.

(Annonslänk)

Strax innan midnatt, klockan 23:26, på måndagskvällen larmades polisen till ett villaområde på Nedre Villagatan i centrala Södertälje, efter rapporter om ett misstänkt inbrott. Flera polispatruller svarade på larmet och anlände till platsen för att undersöka situationen, där okända personer uppgavs ha befunnit sig olovligen.

– Vi är på plats med flera patruller med anledning av att inringare ska sett personer med ficklampor som ska ha lyst i ett villaområde och därför misstänker vi inbrott, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Vid ankomsten påbörjade polisen omedelbart en utredning för att klargöra och söka efter personerna. Trots den snabba responsen från polisen och deras närvaro i området, meddelade polisens presstalesperson att det i nuläget inte har vidtagits några specifika åtgärder i samband med händelsen.

Polisen fortsätter att utreda det misstänkta inbrottet och arbetar för att identifiera de inblandade personerna. Invånare i området uppmanas att rapportera eventuella observationer eller information som kan bidra till utredningen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2024 00:40
Senast uppdaterad: 26 mars 2024 00:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors