Företag i fokus:

Södertäljebo inblandad i stort bedrägeri – Över 100 miljoner kronor

photo-1557690267-fad2f168bb95

Foto: Unsplash / Jonah Pettrich

Ett bolag, med säte i Södertälje, ska betala 90 miljoner kronor i moms och närmare 14 miljoner kronor i skattetillägg. Detta efter att franska myndigheter slagit larm till Skatteverket, som i sin tur utredde bolaget och upptäckte ett omfattande momsbedrägeri med mobiltelefoner.

Hårvårdsbolaget bedriver försäljning av kläder, kosmetik, skor, elektronik och accessoarer på internet samt bedriver frisörverksamhet med försäljning av hårvårdsprodukter. År 2018 omsatte företaget cirka 88 miljoner kronor och cirka 80 miljoner kronor år 2019.

Företaget var verksamt inom handel med hårvårdsprodukter under en längre period, men tecknade ett avtal den 1 februari 2020 med en leverantör från Örebro för att leverera mobiltelefoner till kunder i Litauen och Frankrike.

Omsättningen för tiden januari – augusti 2020 har, enligt bolagets momsdeklarationer, uppgått till cirka 515 miljoner kronor, varav cirka 504 miljoner kronor avsett försäljning till andra EU-länder. Denna omsättning har i huvudsak avsett transaktioner med mobiltelefoner. Ägaren har uppgett att han började handla med mobiltelefoner efter att en anställd presenterat förslaget som en företagare från Örebro erbjöd. Företaget från Örebro erbjöd mobiltelefoner för vidareförsäljning till utlandet då de själva inte säljer till köpare i utlandet. Södertäljeföretagaren accepterade förslaget och på bara några månader omsatte hans företag över 500 miljoner kronor, enbart på försäljning av mobiltelefoner.

Efter en explosionsartad försäljning uppmärksammades detta av franska myndigheter som slog larm till Skatteverket. I juni i år inleddes en utredning mot Södertäljeföretaget då ett omfattande momsbedrägeri misstänktes.

Efter misstanken bad franska myndigheten Skatteverket att inhämta information avseende transaktioner som skett mellan hårdvårdsbolaget och det franska bolaget House of Technology, under april 2020 och mycket riktigt hittades felaktigheter.

Efter Skatteverkets utredning visade sig att leverantören i Örebro fakturerat hårdvårdsbolaget 142 fakturor mellan 6 februari till och med den 24 juli 2020 till ett totalt belopp på 42,2 miljoner Euro. I sin tur har Södertäljeföretaget vidarefakturerat till det litauiska bolaget Krydas, samt till det franska bolaget House of Technology. Det var här som franska myndigheter fattade misstankar och slog larm om ett misstänkt momsbedrägeri.

Företaget från Örebro debiterade moms på fakturor utställda till hårdvårdsbolaget med sammanlagt 10,5 miljoner Euro. Enligt Skatteverket har Södertäljeföretaget bokfört utgifterna för fakturorna som kostnad till ett belopp av cirka 447 miljoner kronor samt avdragsgill moms med 111,8 miljoner kronor. Men när hårvårdbolaget intäktsfört fakturorna på 388 miljoner kronor visade det sig att det aldrig debiterades någon moms på fakturorna till House of Technology.

Med hjälp av IMEI-nummer lyckades Skatteverket sammanställa fakturor som visar att mobiltelefonerna handlats i flera led innan hårdvårdsbolaget i Södertälje fakturerade dem till utländska kunder. Det framgår även att mobiltelefonerna, av modellen iPhone, gått in och ut ur Sverige ett flertal gånger innan slutkunden fått mobiltelefonerna.

Skatteverket menar att bolaget lämnat oriktiga uppgifter i sina momsdeklarationer för redovisningsperioderna februari till och med augusti 2020 genom att de felaktigt inte har deklarerat utgående moms på faktureringen till kunder i Litauen och Frankrike. Bolaget har inte haft rätt till undantag från skatteplikt då de varor de fakturerat utan moms till kunderna i Litauen och Frankrike aldrig har transporterats ut ur Sverige.

Av svaren från skattemyndigheten i Litauen framgår det bland annat att myndigheten inte har lyckats få tag på Krydas, att de inte har deklarerat faktureringen från Södertäljeföretaget och att de har blivit avregistrerade för moms. Skattemyndigheten i Frankrike har informerat Skatteverket att de inte har lyckats inhämta någon information från House of Technology.

Skatteverket har beräknat ett skattetillägg på 20 procent av bokförda intäkter och en höjning av utgående moms för redovisningsperioderna februari till och med augusti 2020 till ett sammanlagt belopp på 91,2 miljoner kronor.

Skatteverket beslutar nu att hårvårdsföretaget ska betala 90 miljoner kronor i moms och närmare 14 miljoner kronor i skattetillägg.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 12:24

Louise Tegel ny annonschef på Telgenytt

Karlberg-och-Tegel

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt och Louise Tegel, annonschef.
Foto: Alexander Isa

Telgenytt knyter till sig entreprenören Louise Tegel för att hjälpa Södertäljes företag att nå ännu fler kunder genom tidningens kanaler.

Telgenytt fortsätter sin tillväxtresa. Tidningen är Södertäljes enda gratistidning och når varje dag ut till fler och fler Södertäljebor. På sociala medier är Telgenytt stadens absolut största nyhetskanal och tidningen har nyligen börjat etablera sig på Snapchat, dit tusentals följare redan hittat. Genom Telgenytt når företag i Södertälje en engagerad målgrupp som inte nås via traditionella medier och allt fler företag är Telgenytt det naturliga sättet att nå ut med sitt budskap.

För att möta den ökade efterfrågan på annonsplatser tillsätts nu entreprenören Louise Tegel som annonschef. Louise kommer att ansvara för att utveckla annonsförsäljningen och hjälpa både nya och befintliga kunder att marknadsföra sina produkter och tjänster till tidningens läsare i Södertälje.

– Louise har ett sällsynt driv i allt hon gör och en naturlig fallenhet för företagande. Hon har stor erfarenhet från båda sidor om annonsaffären och har ett brett nätverk i Södertälje. Hon har också en fantastisk förmåga att fånga upp vad en kampanj gett tillbaka i form av siffror. Med andra ord passar hon perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför, säger Erik Karlberg, delägare i Telgenytt.

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt: – ”Louise Tegel passar perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför”
Foto: Shamash Oyal

Louise Tegel är utbildad marknadskoordinator, låg bakom Café Nära i Trosa och har drivit konsultverksamhet inom marknadsföring och grafisk design. Hon har dessutom lång erfarenhet från butiksverksamhet och har de senare åren varit aktiv i husbyggarbranchen som affärsutvecklare och marknadschef.

– Jag brinner verkligen för försäljning och att se de faktiska resultaten av en lyckad marknadsföringskampanj. Att få möjlighet att hjälpa Telgenytt att bygga upp sin annonsaffär i det här skedet är något jag ser fram mycket emot, säger Louise Tegel.

Utöver sitt uppdrag som annonschef för Telgenytt driver Louise marknadsföringsbyrån LUSS Creations. På Telgenytt kommer hon att bidra med annonsförsäljning, grafisk formgivning och affärsutveckling.

Louise Tegel nås på
louise@telgenytt.se och 076-055 16 81

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 17:57
Senast uppdaterad: 16 april 2024 18:59

Inför kvällens match – SBBKs damer ett steg från finalen

PGU8916

Fotograf: Petra Gau.

SBBKs damlag står inför en avgörande match 3 i USIF Arena, med chansen att säkra en plats i finalen efter att ha dominerat de två första matcherna i semifinalserien.

Efter att ha vunnit två raka matcher med överlägsen spelstil, står SBBKs damer nu inför möjligheten att säkra sin finalplats i kvällens match mot Uppsala Basket.

Matchen, som spelas i USIF Arena i Uppsala klockan 19:00, kan bli avgörande för SBBK. En seger ikväll innebär direkt avancemang till finalen, medan en förlust skulle leda till en fjärde match i samma stad på torsdag.

(Annonslänk)

Tegan Graham från Nya Zeeland var en av nyckelspelarna i damlaget som gjorde 22 poäng i den senaste semifinalen mot Uppsala. Hon är nöjd med sin insats i den matchen och ser med tillförsikt fram emot kvällens spel.

(Översatt från engelska) Vi har varit mycket fokuserade som ett lag, så vi har haft några riktigt bra träningar och vår intensitet är hög, säger hon.

Vad var huvudfokus inför matchen?
– Jag tror att huvudfokus var att hålla oss till vår spelplan. Våra tränare ser till att vi är välförberedda, så som lag är det vårt jobb att genomföra de fördelar vi har på planen.

Hur var känslorna efter första halvleken?
– Mycket positiva. Uppsala är ett starkt lag och vi respekterar dem mycket, så vi behöver spela bra för att kunna tävla väl med dem. Vi är ett självsäkert lag när vi spelar tillsammans, så vi pratade om att återfokusera på spelplanen.

Vad är viktigt inför kvällens matchen på Uppsalas hemmaplan?
– Jag tror att det viktigaste är att vi är närvarande i spelet. Det är lätt att låta småsaker glida undan när man har bra momentum som lag. Så att utföra grunderna som vi har gjort hela året är mycket viktigt i den här matchen, säger Tegan Graham från Nya Zeeland.

Kvällens match spelas i USIF Arena i Uppsala klockan 19:00.
Fotograf: Petra Gau.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 16:39
Senast uppdaterad: 16 april 2024 16:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors