Företag i fokus:

Södertäljebo inblandad i stort bedrägeri – Över 100 miljoner kronor

photo-1557690267-fad2f168bb95

Foto: Unsplash / Jonah Pettrich

Ett bolag, med säte i Södertälje, ska betala 90 miljoner kronor i moms och närmare 14 miljoner kronor i skattetillägg. Detta efter att franska myndigheter slagit larm till Skatteverket, som i sin tur utredde bolaget och upptäckte ett omfattande momsbedrägeri med mobiltelefoner.

Hårvårdsbolaget bedriver försäljning av kläder, kosmetik, skor, elektronik och accessoarer på internet samt bedriver frisörverksamhet med försäljning av hårvårdsprodukter. År 2018 omsatte företaget cirka 88 miljoner kronor och cirka 80 miljoner kronor år 2019.

Företaget var verksamt inom handel med hårvårdsprodukter under en längre period, men tecknade ett avtal den 1 februari 2020 med en leverantör från Örebro för att leverera mobiltelefoner till kunder i Litauen och Frankrike.

Omsättningen för tiden januari – augusti 2020 har, enligt bolagets momsdeklarationer, uppgått till cirka 515 miljoner kronor, varav cirka 504 miljoner kronor avsett försäljning till andra EU-länder. Denna omsättning har i huvudsak avsett transaktioner med mobiltelefoner. Ägaren har uppgett att han började handla med mobiltelefoner efter att en anställd presenterat förslaget som en företagare från Örebro erbjöd. Företaget från Örebro erbjöd mobiltelefoner för vidareförsäljning till utlandet då de själva inte säljer till köpare i utlandet. Södertäljeföretagaren accepterade förslaget och på bara några månader omsatte hans företag över 500 miljoner kronor, enbart på försäljning av mobiltelefoner.

Efter en explosionsartad försäljning uppmärksammades detta av franska myndigheter som slog larm till Skatteverket. I juni i år inleddes en utredning mot Södertäljeföretaget då ett omfattande momsbedrägeri misstänktes.

Efter misstanken bad franska myndigheten Skatteverket att inhämta information avseende transaktioner som skett mellan hårdvårdsbolaget och det franska bolaget House of Technology, under april 2020 och mycket riktigt hittades felaktigheter.

Efter Skatteverkets utredning visade sig att leverantören i Örebro fakturerat hårdvårdsbolaget 142 fakturor mellan 6 februari till och med den 24 juli 2020 till ett totalt belopp på 42,2 miljoner Euro. I sin tur har Södertäljeföretaget vidarefakturerat till det litauiska bolaget Krydas, samt till det franska bolaget House of Technology. Det var här som franska myndigheter fattade misstankar och slog larm om ett misstänkt momsbedrägeri.

Företaget från Örebro debiterade moms på fakturor utställda till hårdvårdsbolaget med sammanlagt 10,5 miljoner Euro. Enligt Skatteverket har Södertäljeföretaget bokfört utgifterna för fakturorna som kostnad till ett belopp av cirka 447 miljoner kronor samt avdragsgill moms med 111,8 miljoner kronor. Men när hårvårdbolaget intäktsfört fakturorna på 388 miljoner kronor visade det sig att det aldrig debiterades någon moms på fakturorna till House of Technology.

Med hjälp av IMEI-nummer lyckades Skatteverket sammanställa fakturor som visar att mobiltelefonerna handlats i flera led innan hårdvårdsbolaget i Södertälje fakturerade dem till utländska kunder. Det framgår även att mobiltelefonerna, av modellen iPhone, gått in och ut ur Sverige ett flertal gånger innan slutkunden fått mobiltelefonerna.

Skatteverket menar att bolaget lämnat oriktiga uppgifter i sina momsdeklarationer för redovisningsperioderna februari till och med augusti 2020 genom att de felaktigt inte har deklarerat utgående moms på faktureringen till kunder i Litauen och Frankrike. Bolaget har inte haft rätt till undantag från skatteplikt då de varor de fakturerat utan moms till kunderna i Litauen och Frankrike aldrig har transporterats ut ur Sverige.

Av svaren från skattemyndigheten i Litauen framgår det bland annat att myndigheten inte har lyckats få tag på Krydas, att de inte har deklarerat faktureringen från Södertäljeföretaget och att de har blivit avregistrerade för moms. Skattemyndigheten i Frankrike har informerat Skatteverket att de inte har lyckats inhämta någon information från House of Technology.

Skatteverket har beräknat ett skattetillägg på 20 procent av bokförda intäkter och en höjning av utgående moms för redovisningsperioderna februari till och med augusti 2020 till ett sammanlagt belopp på 91,2 miljoner kronor.

Skatteverket beslutar nu att hårvårdsföretaget ska betala 90 miljoner kronor i moms och närmare 14 miljoner kronor i skattetillägg.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 12:24

SSK föll – ”Måste kunna hålla ledningen bättre än vad vi gör”

SSK-Videll-Linus

Linus Videll har en bit kvar till toppformen. Foto: Shamash Oyal

Det var bäddat för fest, i hockeyallsvenskans tredje omgång spelade SSK sin första match i Scaniarinken för grundserien. Västerås IK stod för motståndet, fredagskväll (30/9) och supportrar från bägge lagen hade mobiliserat för kamp både på isen och läktarna.

Förutsättningarna för bra inramning var goda, det var inte utsålt men omkring 5000 hade letat sig till ”Templet”. När alla är på tårna så brukar det kunna skapas magisk stämning i templet ändå.

En skara SSK-supporters hade samlats på templet bar (i vanlig ordning) som uppladdning för att senare i gemensam marsch gå till Scaniarinken.

Ett mäktigt tifo hade förberetts av Södertälje Ultras och det skulle sätta an tonen för en härlig inramning och stämning när det var dags för första nedsläpp. ”Tårtbiten” i ena kortsidan hade fyllts med Västeråssupportrar.

Matchstart blev den här kvällen förskjutet på grunda av en ceremoni där Dragan Umicevic skulle hyllas för en lång och bra hockeykarriär. Tanken var att han själv skulle fullfölja det treårskontrakt han skrev på med SSK då han mitt under säsongen 2021 – 2022. Den här säsongen skulle vara år tre på det avtalet men en svår korsbandsskada satte stopp för fortsatt spel. I början av augusti kom så beskedet att han på grund av knäskadan blev tvungen att lägga skridskorna på hyllan.

Matchen då?
SSK inledde första perioden piggt och Västerås fick ägna mycket tid åt försvarsspel. Hemmalaget skulle också ta ledningen drygt åtta minuter in i perioden. 19-åriga talangen, Egor Polin som inför den här säsongen värvades till SSK från HV71 hittade med en läcker passning fram till Christopher Liljewall som nära mål kunde sätta pucken bakom en chanslös Ian Blomquist i Västeråsmålet. Ett fint hockeymål men passningsläggaren Polin ville inte ta åt sig för mycket av äran:

”Det var lite flyt också skulle jag vilja säga”

Egor Polin har i de inledande tre omgångarna spelat i en formation ihop med nämnde Liljewall och Ludwig Blomstrand.

– Jag tycker vi har gjort det rätt bra de matcherna vi har spelat tillsammans. Det finns saker och jobba på men jag tycker i det stora hela att vi har gjort det rätt bra.

Du har matchats både i J20 och A-laget, är det fullt fokus på A-laget för dig?

– Nej, jag lyssnar bara på vad de säger. Visst, det är kul att spela men jag spelar de matcher de säger till mig att spela. Men såklart vill man ju spela så mycket man kan.

Egor Polin, gjorde sin första poäng för A-laget mot Västerås Foto: Shamash Oyal

Andra perioden kommer SSK undan med bara ett mål insläppt, där är Västerås det bättre laget och skapar flera långa anfall. Tomas Sholl spelade stort i målet och är en stor anledning till att ställningen är 1-1 inför tredje perioden.

Ett framtidsnamn som Egor Polin i all ära men den klarast lysande stjärnan i dagens SSK måste man ändå säga är Linus Videll.

Videll var märkbart missnöjd efter matchen där laget tappade momemtum i tredje perioden efter först tagit ledningen med 2-1 i powerplay, Dominic Turgeon målskytt. Spelet 5 mot 4 för SSK var fram till det svagt och inte ett skott på mål under de tidigare två tillfällena.

– De sätter bra press, vi behöver ha lite mer fokus. De vann pucken lite för enkelt när vi hade powerplay så vi fick inte så många chanser att sätta upp. Vi måste vara snabbare och hitta bättre lösningar, säger Linus om lagets powerplay i matchen.

– Det var en jämn match, ställningskrig men när vi gör 2-1 så måste vi kunna hålla ledningen bättre än vad vi gör.

Matchens snackis blev annars den situation där SSK drog på sig två utvisningar vid samma avblåsning och så ledes blev tvungna att försvara sig med två man mindre i två minuter.

2 minuter behövdes dock inte för Västerås utan de hann med att göra både 2-2 och 2-3 innan utvisningarna hunnit ticka ut. Först åker Jacob Dahlström ut för en tripping, inget konstigt i sig men i samma sekvens drar huvudtränaren Magnus Bogren på sig en tvåa för abuse. Det är där SSK tappar momentum.

-Det är en tripping, sedan vet jag inte vad tränaren skriker men man får ju inte skrika på domaren, det är så det är. Bogren bad laget om ursäkt för det. Jag förstår att han blir het också, ibland tar känslorna över. Det är olyckligt att de utnyttjar det till max.

Det är det som helt avgör matchen till deras fördel då tycker du?

– Lite men sedan kommer vi ändå tillbaka till 3-3. Vi har ju lägen att göra 4-3 efter det och hade kunnat komma ifrån med en seger också.

Vad ser du annars för kapacitet i det här laget?

– Det finns kapacitet i det här laget, sedan tycker jag att vi inte har inte fått ut allting. Det är tidigt på säsongen, vi har mycket att jobba på. Jag själv kan bättre också.

– Vi har ändå 4 poäng efter tre matcher, det är inte bra men det är inte katastrof heller. Vi får ta det här ifrån och jobba på, försöka bli bättre varje dag.

SSK fick till slut med sig en poäng från matchen, man föll efter straffar. En kavalkad av missade straffar där Videll själv svarade för tre av dem. Det blev målvakterna som klev fram när bonuspoängen skulle delas ut. Tomas Sholl ställdes inför svårare straffar än vad Västerås målvakt gjorde och fick till slut kapitulera.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 oktober 2023 09:34
Senast uppdaterad: 29 oktober 2023 20:46

Nytt samarbete för ökad transparens och spårbarhet

79824D49-47F3-415A-B45B-5003672A106F

Foton: Söderenergi.

Ett nytt samarbete mellan Söderenergi och Ragn-Sells inleds för ökar transparens och spårbarhet för avfall. – Vi är mycket glada över detta samarbete, säger Mikael Hedström, vd för Ragn-Sells.

Samarbetar mellan bolagen innebär förbättring av avfallshanteringens transparens och miljövänlighet. Returträ, från Ragn-Sells, omvandlas till värme, el och användbara produkter som salter för halkbekämpning och gödsel. Detta stöder en cirkulär ekonomi genom att minska behovet av nya råvaror och bidrar till avgiftning genom borttagning av tungmetaller.

– Vi tar prover och utför analys på alla våra leveranser. När vi kopplar ihop dessa data med våra anläggningars prestanda kan vi erbjuda ett verifikat till Ragn-Sells som konkret visar nyttorna vi åstadkommer i vårt samarbete. Det är något som vi ser att framtidens återvinningsföretag efterfrågar, och även deras kunder. Vi tror och hoppas att detta kommer att bli standard i framtiden, säger Karin Medin, vd på Söderenergi.

Fördelar inkluderar minskade CO2-utsläpp och ökad metallåtervinning. Ett kommande verifikat kommer att bevisa dessa resultat med noggranna mätningar från Söderenergi.

Samarbetet fokuserar på biobränslen och verksamhetsavfall, men inte hushållssopor.

Karin Medin, vd på Söderenergi och Mikael Hedström, vd för Ragn-Sells.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 september 2023 18:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors