Företag i fokus:

Södertäljebo inblandad i stort bedrägeri – Över 100 miljoner kronor

photo-1557690267-fad2f168bb95

Foto: Unsplash / Jonah Pettrich

Ett bolag, med säte i Södertälje, ska betala 90 miljoner kronor i moms och närmare 14 miljoner kronor i skattetillägg. Detta efter att franska myndigheter slagit larm till Skatteverket, som i sin tur utredde bolaget och upptäckte ett omfattande momsbedrägeri med mobiltelefoner.

Hårvårdsbolaget bedriver försäljning av kläder, kosmetik, skor, elektronik och accessoarer på internet samt bedriver frisörverksamhet med försäljning av hårvårdsprodukter. År 2018 omsatte företaget cirka 88 miljoner kronor och cirka 80 miljoner kronor år 2019.

Företaget var verksamt inom handel med hårvårdsprodukter under en längre period, men tecknade ett avtal den 1 februari 2020 med en leverantör från Örebro för att leverera mobiltelefoner till kunder i Litauen och Frankrike.

Omsättningen för tiden januari – augusti 2020 har, enligt bolagets momsdeklarationer, uppgått till cirka 515 miljoner kronor, varav cirka 504 miljoner kronor avsett försäljning till andra EU-länder. Denna omsättning har i huvudsak avsett transaktioner med mobiltelefoner. Ägaren har uppgett att han började handla med mobiltelefoner efter att en anställd presenterat förslaget som en företagare från Örebro erbjöd. Företaget från Örebro erbjöd mobiltelefoner för vidareförsäljning till utlandet då de själva inte säljer till köpare i utlandet. Södertäljeföretagaren accepterade förslaget och på bara några månader omsatte hans företag över 500 miljoner kronor, enbart på försäljning av mobiltelefoner.

Efter en explosionsartad försäljning uppmärksammades detta av franska myndigheter som slog larm till Skatteverket. I juni i år inleddes en utredning mot Södertäljeföretaget då ett omfattande momsbedrägeri misstänktes.

Efter misstanken bad franska myndigheten Skatteverket att inhämta information avseende transaktioner som skett mellan hårdvårdsbolaget och det franska bolaget House of Technology, under april 2020 och mycket riktigt hittades felaktigheter.

Efter Skatteverkets utredning visade sig att leverantören i Örebro fakturerat hårdvårdsbolaget 142 fakturor mellan 6 februari till och med den 24 juli 2020 till ett totalt belopp på 42,2 miljoner Euro. I sin tur har Södertäljeföretaget vidarefakturerat till det litauiska bolaget Krydas, samt till det franska bolaget House of Technology. Det var här som franska myndigheter fattade misstankar och slog larm om ett misstänkt momsbedrägeri.

Företaget från Örebro debiterade moms på fakturor utställda till hårdvårdsbolaget med sammanlagt 10,5 miljoner Euro. Enligt Skatteverket har Södertäljeföretaget bokfört utgifterna för fakturorna som kostnad till ett belopp av cirka 447 miljoner kronor samt avdragsgill moms med 111,8 miljoner kronor. Men när hårvårdbolaget intäktsfört fakturorna på 388 miljoner kronor visade det sig att det aldrig debiterades någon moms på fakturorna till House of Technology.

Med hjälp av IMEI-nummer lyckades Skatteverket sammanställa fakturor som visar att mobiltelefonerna handlats i flera led innan hårdvårdsbolaget i Södertälje fakturerade dem till utländska kunder. Det framgår även att mobiltelefonerna, av modellen iPhone, gått in och ut ur Sverige ett flertal gånger innan slutkunden fått mobiltelefonerna.

Skatteverket menar att bolaget lämnat oriktiga uppgifter i sina momsdeklarationer för redovisningsperioderna februari till och med augusti 2020 genom att de felaktigt inte har deklarerat utgående moms på faktureringen till kunder i Litauen och Frankrike. Bolaget har inte haft rätt till undantag från skatteplikt då de varor de fakturerat utan moms till kunderna i Litauen och Frankrike aldrig har transporterats ut ur Sverige.

Av svaren från skattemyndigheten i Litauen framgår det bland annat att myndigheten inte har lyckats få tag på Krydas, att de inte har deklarerat faktureringen från Södertäljeföretaget och att de har blivit avregistrerade för moms. Skattemyndigheten i Frankrike har informerat Skatteverket att de inte har lyckats inhämta någon information från House of Technology.

Skatteverket har beräknat ett skattetillägg på 20 procent av bokförda intäkter och en höjning av utgående moms för redovisningsperioderna februari till och med augusti 2020 till ett sammanlagt belopp på 91,2 miljoner kronor.

Skatteverket beslutar nu att hårvårdsföretaget ska betala 90 miljoner kronor i moms och närmare 14 miljoner kronor i skattetillägg.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 12:24

KLART: Han blir kommunens nya stadsdirektör

Magnus-Gyllen

Foto: Södertälje kommun

Södertälje har avslutat rekryteringen efter cirka 30 sökande till tjänsten som stadsdirektör. Det blir den erfarne Magnus Gyllestad som tillträder som kommunens nya högsta chef

– Jag ser verkligen fram emot att komma till Södertälje, säger kommunens nya stadsdirektör.

I början av sommaren bekräftade Stefan Hollmark att han avslutar tjänsten som kommunens nya stadsdirektör efter knappt två år på posten. Sedan dess har en intensiv rekryteringsprocess pågått för att hitta en ersättare, vilket kommunen nu har meddelat att de har gjort.

Magnus Gyllestad, nuvarande kommundirektör i Haninge kommun, är föreslagen som ny stadsdirektör i Södertälje kommun. Cirka 30 personer har visat intresse för tjänsten, men Gyllestad betraktas som huvudkandidaten. Men först återstår MBL-förhandlingar med fackliga organisationer och väntan på en obligatorisk säkerhetsprövning.

(Annonslänk)

– Som stadsdirektör ser jag det som en prioritet att stödja och främja ett blomstrande näringsliv, eftersom det är avgörande för Södertäljes framtid och välbefinnande för våra invånare, säger Magnus Gyllestad.

-Det är en spännande och dynamisk kommun i stark tillväxt. Jag har trivts bra i Haninge men känner efter sex år att det är dags för nästa steg. Jag hoppas att jag med min bakgrund och mina erfarenheter kan bidra på bästa sätt till att utveckla organisationen med målet att skapa ett gott liv för Södertäljeborna och ett hållbart samhälle, säger han.

Magnus Gyllestad har omfattande erfarenhet av ledande befattningar i politiskt styrda organisationer och har bland annat varit kommundirektör i Haninge sedan 2017. Han har även en utbildning som systemarkitekt och en officersexamen.

Kommunstyrelsen tog det eniga beslutet om anställningen idag, fredag den 29 september.

– Vi är mycket glada över att kunna rekrytera Magnus Gyllestad. Med sin mångåriga erfarenhet av att vara kommundirektör kommer han att axla rollen som stadsdirektör här i Södertälje bra. Jag är övertygad om att Magnus har de rätta egenskaperna för det arbetet, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (S). 

Läs även: – LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 10:26
Senast uppdaterad: 29 september 2023 10:41

Planerad skyskrapa stoppas – ”Det är för högt”

Kommun

Förslag från 2017. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Det var bäddat för en 29 våningar hög skyskrapa i Södertälje. Men istället vände kommunen i sista stund och föreslår nu en betydligt lägre byggnad.

– Som förslaget ser ut nu så är det för högt, säger Andreas Pålsson, stadsarkitekt på Samhällsbyggnadskontoret. 

År 2015 initierade kommunen planer för att uppföra en skyskrapa i kvarteret Sländan vid Tom Tits, där under de senaste åren hundratals nya bostäder har byggts. Diskussionerna om den nya skyskrapan pågick intensivt med flera inkomna förslag under de följande åren. Efter det avstannade diskussionerna fram till 2022.

Ett annat förslag på skyskrap vid Tom Tits. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Ett nytt förslag på en 29 våningar hög byggnad lämnades in för granskning och planerades att tas upp av Samhällsbyggnadsnämnden nu i oktober. Istället väljer kommunen att avslå detta förslag, ta ett nytt grepp om detaljplanen och istället föreslå en lägre byggnad.

– Kommunen har hela tiden sett att ett högt hus skulle passa på platsen, men vi har efter interna processer och diskussioner landat i att så som förslaget ser ut nu, med 29 våningar, så är det för högt, säger Pålsson, stadsarkitekt på Samhällsbyggnadskontoret.

– Vårt ansvar på Samhällsbyggnadskontoret är att utveckla Södertälje så bra som möjligt för alla Södertäljebor nu och i framtiden. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan utveckla det här kvarteret till något fantastiskt för staden, säger han.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 28 september 2023 17:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors