Företag i fokus:

JUST NU: Södertälje Sjukhus i stabsläge – ”Vi har ett allvarligt läge”

Södertälje Sjukhus går nu upp i stabsläge. Foto: Södertälje Sjukhus.

Med anledning av den pågående pandemin har Södertälje Sjukhus gått upp i stabsläge. I ett pressmeddelande beskriver sjukhuset att situationen förvärrats kraftigt under de senaste dagarna.

Den senaste veckan har sjukhuset sett en ökad belastning på samtliga avdelningar och går nu därför upp i stabsläge. De senaste siffrorna, från onsdag förmiddag, visar att sjukhuset har 17 patienter inlagda med Covid-19. Tre av dessa ligger på IVA- avdelningen. Sjukhuset har även 10 patienter inlagda med den årliga säsongsinfluensan.

Vd:n för Södertälje Sjukhus, Christophe Pedroletti, uppmanar till vaccinering och social distans i pressmeddelandet som sjukhuset släppt under dagen.

– Behovet av vård är stort och vi har ett allvarligt läge nu. Jag vill uppmana alla att följa de allmänna råden gällande smittspridning. Covid-19 och säsongsinfluensa har liknande symtom och det är viktigt att vi håller avstånd, undviker folksamlingar, stannar hemma vid minsta symtom, använder munskydd i kollektivtrafiken och inte minst – vaccinerar oss, säger Christophe Pedroletti i pressmeddelandet.

Södertälje kommun har näst lägst antal vaccinerade i Sverige, trots flera satsningar i att öka vaccinationsgraden.

Regionrådet Anna Starbrink förklarar till SVT att den låga vaccinationsgraden i kommunen beror på olika faktorer, men att kommunen arbetar intensivt med att få ut information om vaccinets fördelar till boende i kommunen.

För den som känner att de vet för lite om vaccinet och Covid- 19 finns det hälsokommunikatörer som kan hjälpa en ta sig till informationen kring pandemin, säger Stormbrink till SVT.

 –  Vi finns på plats bland befolkningen, vi har hälsokommunikatörer på plats, vi har mobila verksamheter, vi försöker vara där mycket folk samlas för att möjliggöra vaccin och ge alla människor nya chanser hela tiden, säger Stormbrink.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 15 december 2021 00:00

INSÄNDARE: Ansvarslös publicering spär på rasism

Mobil-iphone-Pexels

Foto: Pexels

I LTs val att publicera insändaren ”Följ regler – eller lämna landet” visar tidningen en oroande brist på redaktionellt ansvar. 

Att sprida generaliseringar och peka ut en hel grupp människor baserat på handlingar av en fåtal, bidrar till en förgiftad och polariserad debatt. 

Insändarens språkbruk och idéer om deportation baserade på förmodat ursprung är inte bara moraliskt förkastliga utan spär också på rasistiska stereotyper. Det är dags för tidningen att reflektera över vilken typ av samtal ni faciliterar och bidra till en mer konstruktiv och respektfull samhällsdebatt.

Ansvarslöst att ge plats åt rasism. 

/Invandrare från 1972

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 10:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Hon vinner nyinstiftade priset Guldfjärilen

Tom.t

Guldfjärilens vinnare, Sabina Meimermondt
Foto: Niclas Carlsson

Guldfjärilen, ett nytt pris instiftat av Hands-On-Science för att uppmärksamma pedagogiska innovationer inom naturvetenskap och teknik, har tilldelats Sabina Meimermondt. Ceremonin ägde rum på Tom Tits Experiment, känt för sitt engagemang inom STEM-utbildning.

I syfte att hylla innovativa pedagogiska insatser inom de naturvetenskapliga ämnena och teknik har Hands-On-Science, i samarbete med Lekolar, instiftat priset Guldfjärilen. Priset syftar till att erkänna de som skapat möjligheter för ett lustfyllt och likvärdigt lärande. Under en ceremoni hos Tom Tits tilldelades Sabina Meimermondt detta prestigefyllda pris samt en vinstcheck på 50.000 kronor.

– Årets vinnare av Guldfjärilen är en eldsjäl som inspirerar både elever och andra lärare. Hon skapar magi med de naturvetenskapliga ämnena redan från förskoleklass, säger Utbildningspedagog Sofia Winerdal, Hands-On Science. 

(Annonslänk)

Evenemanget blev även en plattform för invigningen av ett nytt Makerspace på Tom Tits Experiment, utvecklat i nära samarbete med Lekolar. Det nya skaparutrymmet är utformat för att främja upptäckarglädje och kreativitet, med hjälp av återbruksmöbler och flexibel inredning anpassad för dynamiskt lärande. Visionen bakom Makerspace och samarbetet med Lekolar är att göra lärande tillgängligt och engagerande för alla, vilket speglas i användningen av roliga och utbildande bygg- och konstruktionsprodukter.

– Makerspace är en attraktiv plats för skapande i alla åldrar och storlek på grupper. Här skapar barn och ungdomar prototyper av sina idéer ena dagen och vuxna konferensgrupper sitter i kreativa möten nästa dag, säger Tiffany Alnefelt, pedagog och partnerskapsansvarig på Tom Tit.

Genom Guldfjärilen och det nya Makerspace stärker Tom Tit och Lekolar sitt åtagande att inspirera till ett positivt förhållningssätt till STEM, och markerar vikten av innovativt och tillgängligt lärande i naturvetenskap och teknik.

– Lustfyllt lärande är kärnan i Tom Tits verksamhet, vilket vi verkligen kan satsa på i samarbetet med Lekolar. Med vårt gemensamma arbete och det vi åstadkommer tillsammans, gör vi skillnad för barn och unga i samhället, säger Tiffany Alnefelt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 19:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors