Företag i fokus:

JUST NU: Södertälje Sjukhus i stabsläge – ”Vi har ett allvarligt läge”

Södertälje Sjukhus går nu upp i stabsläge. Foto: Södertälje Sjukhus.

Med anledning av den pågående pandemin har Södertälje Sjukhus gått upp i stabsläge. I ett pressmeddelande beskriver sjukhuset att situationen förvärrats kraftigt under de senaste dagarna.

Den senaste veckan har sjukhuset sett en ökad belastning på samtliga avdelningar och går nu därför upp i stabsläge. De senaste siffrorna, från onsdag förmiddag, visar att sjukhuset har 17 patienter inlagda med Covid-19. Tre av dessa ligger på IVA- avdelningen. Sjukhuset har även 10 patienter inlagda med den årliga säsongsinfluensan.

Vd:n för Södertälje Sjukhus, Christophe Pedroletti, uppmanar till vaccinering och social distans i pressmeddelandet som sjukhuset släppt under dagen.

– Behovet av vård är stort och vi har ett allvarligt läge nu. Jag vill uppmana alla att följa de allmänna råden gällande smittspridning. Covid-19 och säsongsinfluensa har liknande symtom och det är viktigt att vi håller avstånd, undviker folksamlingar, stannar hemma vid minsta symtom, använder munskydd i kollektivtrafiken och inte minst – vaccinerar oss, säger Christophe Pedroletti i pressmeddelandet.

Södertälje kommun har näst lägst antal vaccinerade i Sverige, trots flera satsningar i att öka vaccinationsgraden.

Regionrådet Anna Starbrink förklarar till SVT att den låga vaccinationsgraden i kommunen beror på olika faktorer, men att kommunen arbetar intensivt med att få ut information om vaccinets fördelar till boende i kommunen.

För den som känner att de vet för lite om vaccinet och Covid- 19 finns det hälsokommunikatörer som kan hjälpa en ta sig till informationen kring pandemin, säger Stormbrink till SVT.

 –  Vi finns på plats bland befolkningen, vi har hälsokommunikatörer på plats, vi har mobila verksamheter, vi försöker vara där mycket folk samlas för att möjliggöra vaccin och ge alla människor nya chanser hela tiden, säger Stormbrink.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 15 december 2021 00:00

Större skatteåterbäring i år – Det här behöver du tänka på

2021_12_skatteverket

Foto: Alexander Isa

I år kan svenskar förvänta sig större skatteåterbäringar tack vare högre rese- och ränteavdrag. Detta beror på ökade räntekostnader och ett höjt reseavdrag från 18,50 till 25 kronor per mil.

Med skattekontots attraktiva ränta på 2,25 procent, skattefritt, kan det vara mer gynnsamt att behålla pengarna där än på ett vanligt sparkonto. Skatteverket skickar ut deklarationsblanketter digitalt till omkring sex miljoner svenskar mellan den 4 till 8 mars och den som deklarerar digitalt utan ändringar senast den 3 april kan förvänta sig skatteåterbäring mellan den 9 och 12 april.

Nytt för i år är att Skatteverket inkluderar kontrolluppgifter från digitala plattformar för inkomster från försäljning eller uthyrning.
Viktiga datum att komma ihåg är den 3 april för digital deklaration och den 2 maj som sista inlämningsdag. Slutligen måste eventuell kvarskatt betalas in senast den 12 juli för att undvika extra ränta.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 mars 2024 09:00
Senast uppdaterad: 14 mars 2024 22:01

Victoriahem drar tillbaka påståenden om döda hundar

2022_03_polis-avsparrat

Foto: Alexander Isa

Victoriahem krävde skadestånd från Polismyndigheten för en förlängd avspärrning efter ett mord i en av deras bostäder. Dessutom meddelade bolaget, i en tidigare version av denna artikel, att två hundar avled i samband med avspärrningen. Uppgifter som Victoriahem nu drar tillbaka, enligt SVT.

(Annonslänk)

I april 2021 genomfördes en avspärrning av en lägenhet i en fastighet som ägs av Victoriahem, i samband med en förundersökning om ett mord i Södertälje. Efter en rättsprocess som sträckte sig över mer än ett år, med en inledande friande dom från tingsrätten som senare bekräftades av hovrätten, hävdes avspärrningen slutligen i september 2022.

Trots att avspärrningen upphävdes, misslyckades Polismyndigheten med att underrätta Victoriahem om detta, vilket resulterade i att bolaget gick miste om hyresintäkter fram till maj 2023 – totalt åtta månader. Efter att ärendet utretts av Justitiekanslern, har det fastställts att Polismyndigheten ska ersätta bolaget med 76 800 kronor.

Beslutet grundar sig på skadeståndslagens bestämmelser om ersättning för ren förmögenhetsskada orsakad av myndighets fel eller försummelse. Fastighetsbolagets anspråk på 134 400 kronor för uteblivna hyresintäkter delvis tillgodosågs, dock med motiveringen att en del av den ansökta perioden inte kunde ersättas då avspärrningen var proportionerlig mot brottets allvar.

Enligt fastighetsbolaget Victoriahem resulterade även avspärrningen i att lägenheten inte kunde städas eller saneras i tid, särskilt inte i vardagsrummet och köket.

Victoriahem drar tillbaka uppgifter om avlidna hundar, enligt SVT Nyheter. I en tidigare version av denna artikel rapporterades det att två hundar hade avlidit i en lägenhet på grund av att polisen upprätthöll en avspärrning för länge. Nu tar dock Victoriahem tillbaka dessa uppgifter om de avlidna hundarna.

– Det visade sig vara ett internt missförstånd. Det stämmer inte att det var några döda hundar i lägenheten när vi fick tillgång till den, säger Eddie Juhlin på Victoriahem, till SVT Nyheter Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 00:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors