Företag i fokus:

Belysning viktigare än poliser och övervakningskameror för tryggheten

2021_12_belysning

Tunnel under Birkagatan och E4:an. Fotokälla: Jönköpings kommun.

Ökad belysning är viktigare än både fler poliser och övervakningskameror för den upplevda tryggheten, visar en färsk undersökning genomförd av Belysningsbranschen.

Nu måste kommunpolitiker ta sitt ansvar för att lysa upp kommunerna, menar Belysningsbranschens VD Mikael Castanius.

I undersökningen svarar hälften av alla kvinnor och var femte man att de känner olust när de går förbi en mörk plats. 79% av de tillfrågade anser att ökad belysning skulle få dem att känna sig tryggare på en sådan plats, medan endast 47% ville ha fler poliser eller väktare i närområdet. 

I en jämförelse med en tidigare undersökning syns det att andelen som känner sig otrygga på mörka platser har ökat sedan 10 år tillbaka. 

När den dåliga belysningen ses som ett större problem än att det finns för få poliser så är det hög tid för kommunerna att ta i med hårdhandskarna och sätta ljust mot mörkt.

Byggnadsbranschen ger följande tips till Sveriges kommuner; 

1. Håll det enkelt. Istället för att lägga stora pengar på att exempelvis rusta upp en tunnel med konstverk och dyra ljus så räcker det med lite vanlig färg och en enkel ljussättning. Då kan man rusta upp flera platser för samma prislapp. 

2. Kombinera ljus med estetik för att skapa attraktiva platser dit fler vill gå, även när det är mörkt.

3. Hitta en balans mellan ljus och mörker, undvik bländande ljus. Hör med medborgarna vilka platser som är viktigast att belysa. Lägg resurserna där de behövs som mest. 

Text: Albert Greek.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 16 december 2021 00:00

MINGELBILDER v.10 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0088-1

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.9

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 mars 2024 21:47
Senast uppdaterad: 11 mars 2024 21:47

Friday’s skulle etablera sig i Södertälje – går i konkurs

Foj

Kedjan TGI Friday’s planerade att etablera i Södertälje
Foto: Stadsrum

Friday’s skulle etablera sig i det nya Marenhotellet i Södertälje, men nu rapporterar Fastighetsvärlden att bolaget går i konkurs.

(Annonslänk)

Efter en markant hyreshöjning av sina lokaler i Kungsträdgården, Stockholm, tvingades den svenska grenen av restaurangkedjan TGI Friday’s till stängning, vilket utlöste en kedjereaktion som nu resulterat i konkurs. Fastighetsägaren Jakob Johansson, som köpte fastigheten på kungsträdgården från Apple, höjde årshyran från cirka 5,5 miljoner kronor till över 15 miljoner.

Denna ökning blev ohållbar för verksamheten, som beslutade att lämna lokalen. Detta ledde till att även andra verksamheter inom kedjan nu har drabbats. Med tre återstående restauranger i Malmö, Täby och Uppsala är TGI Friday’s framtid osäker.

Stängningen av den prestigefyllda platsen i Kungsträdgården markerar en betydande tillbakagång för kedjan och har stoppat de planerade expansionerna, inklusive en nyöppning i Södertälje.

Kedjan TGI Friday’s går i konkurs.
Foto: Creative Commons.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 mars 2024 16:42
Senast uppdaterad: 11 mars 2024 16:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors