Företag i fokus:

Efter dödsolyckan i Enhörna – Melvin från Södertälje prisas som Årets Livräddare

2021_12_Mel

Foto: Shamash Oyal

Ikväll prisas Melvin Jakobsson som Årets livräddare på Svenska hjältar-galan för sin heroiska insats efter dödsolyckan i Enhörna.

När bilen kraschade in i ett träd var Melvin en av de första på platsen och såg till att få ut samtliga tjejer ut ur den rykande bilen som riskerade att fatta eld.

– Det känns roligt och underbart att få den här utmärkelsen. Jag hoppas att det här kan leda till att folk reagerar på ett annat sätt vid allvarliga olyckor, säger Melvin Jakobsson till Aftonbladet.

Klockan var strax innan 21:00 när det första larmet inkom till räddningstjänsten. En allvarlig singelolycka hade precis inträffat i Enhörna där en bil kört rakt in i ett träd i hög hastighet.

I bilen färdades fem unga kvinnor, varav en ung målvakt i SSKs damlag, avled efter allvarliga skador. Dagen efter olyckan hedrades hennes minne på storbildsskärm och genom ett inlägg på klubbens sociala medier.

Supporterklubben i sorg efter dödsbeskedet. Foto Shamash Oyal.

“Alla som på ett eller annat sätt haft privilegiet att träffa henne kan vittna om vilken fantastisk människa hon var och hennes vilja att stötta yngre spelare i klubben och hennes förmåga att sprida glädje omkring sig.”, skrev klubben på sin hemsida i samband med dödsbeskedet.

Först på plats efter olyckan var Enhörnabon, Melvin Jakobsson, som nu prisas som Årets Livräddare. Melvin var på plats bara några minuter efter olyckan och möttes av en hemsk syn av flera skadade tjejer och en som senare förklarades avliden efter olyckan.

Melvin återberättade om den hemska dagen då den unga kvinna miste livet och hur utbildningen i krishantering hjälpte honom att hantera den ofattbara situationen.

Platsen där olyckan inträffade i Enhörna. Foto: Shamash Oyal.

Han agerande blixtsnabbt, utan att tänka på sin egna säkerhet, slet han upp dörrar och gjorde allt i sin makt för att få ut alla ur bilen. Trots att bilen riskerade att började brinna tvekade han aldrig.

 – Jag gjorde det jag kände att min uppgift var, att få ut tjejerna i bilen, berättade Melvin för Telgenytt efter dödsolyckan.

Han lyckades, med hjälp av flera andra på plats, få ut fyra unga tjejer i säkerhet tills den att räddningstjänsten kom till platsen. Men den femte, en ung kvinna, klarade sig inte. Hennes liv gick inte att rädda och förklarades avliden senare under kvällen.

Melvin gjorde allt i sin makt för att rädda alla. För sin heroiska insats, den 25 juli 2021, prisas han Årets Livräddare under Svenska hjältar-galan.

Juryns motivering

”Melvin är en hjälte för att han med stor handlingskraft, mod och med risk för sitt eget liv fick ut tjejerna från bilvraket och därmed räddade deras liv.”

Melvin Jakobsson. Foto: Shamash Oyal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 17 oktober 2022 00:15

Mordet i Ronna – Misstänkta mannen ringde själv 112

Sham-1-2

Foto: Shamash Oyal

Den man som misstänks för mordet på en kvinna i Ronna slog själv larm till polisen om händelsen, enligt uppgifter till Expressen.

(Annonslänk)

Händelsen inträffade under söndagseftermiddagen i stadsdelen Ronna, där en kvinna i 35-årsåldern hittades död i en lägenhet på Hövdingevägen. Polisen anlände till platsen strax före klockan 16, och kvinnans död bekräftades senare under kvällen.

En jämnårig man greps av polisen på platsen och misstänks för kvinnans död. Enligt uppgifter till Expressen var det han som ringde 112 och larmade om situationen. Mannen uppgav för polisen att han hade sovit hela dagen och först upptäckt att kvinnan, som han hade en relation med, var död när han vaknade.

Nu misstänks han för mordet på den 35-åriga kvinnan, men mannen som nyligen greps är inte obekant för polisen. Så sent som i februari dömdes han för vapenbrott.

Utredningen kring mordet fortsätter, och polisen arbetar för att fastställa de exakta omständigheterna som ledde till kvinnans död.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 11:55
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 19:11

DEBATT: Det är dags för en ny social rörelse

Kommun

Foto: Shamash Oyal

Tidigare i vintras gav några modiga debattörer röst åt en frustration som finns hos många assyrier/syrianer tillika Södertäljebor. Fler insändare och debattörer anslöt sig till diskussionen. Det är en mycket nödvändig diskussion som kan vara gnistan som tänder en fackla i en tid av repressivt mörker.

Det handlar om att vi från Stadshuset gång på gång får höra saker som pekar ut Södertäljes befolkning som kriminella och fuskare. Det är psykologiskt nedbrytande för oss södertäljebor och bör få alla att reagera eftersom det är en retorik som sårar och skapar klyftor mellan grupper av människor. Vi vill inte gå den vägen eftersom det alltid har varit de destruktiva samhällsideologiernas metod; att hitta (på) en ”fiende” och beskylla den för så mycket som möjligt av det som inte är önskvärt eller har gått snett i samhället.

INSÄNDARE: För (S) gäller alltid makten framför allt

I den assyriska/syrianska berättelsen finns framgång efter framgång. På många sätt är den integrationens ”våta dröm”. Trots att många av oss kom från fattigdom, analfabetism och förtryck gjorde vi snabbt, över bara en till två generationer, en enorm social resa. Vi kom som flyktingar men kom snabbt ut i arbetslivet. Vi drev företag. Vi anställde folk. Vi utbildade oss. Vi anammade svenska föreningslivets modeller för organisering. Kvinnorna tog av sig hucklena och lärde sig till och med att simma. Några av oss har till och med skaffat vovve och sommarstuga.

”Vad mer vi kan göra för att ständigt prestera dubbelt så bra för att ens räknas som hälften så bra!”

Men numera är beskrivningen av folkgruppen mycket ensidig och negativ. Efter 50 år av liv och engagemang i Södertälje och Sverige behöver vi ställa frågan till vår stad och vår kommunstyrelseordförande vad mer vi kan göra för att ständigt prestera dubbelt så bra för att ens räknas som hälften så bra. Och vi bör ställa frågan oss sinsemellan, vad gör vi nu? Vi har gjort allt som förväntades av oss men vi ses fortfarande som problem.

”Vi må ha en rad andra sociala problem. Men är det i så stor omfattning att det kan motivera att vår kommunstyrelseordförande gång på annan profilerar Södertälje som en fusk- och bedrägeristad?”, skriver debbattören.
Foto: Lucas T

Ska vi alla bara ge upp tilltron till våra möjligheter att leva på lika villkor i vår stad. Vart ska vi ta vägen? Ska vi alla bara ge upp och flytta till Salem eller Liljeholmen i jakten på vithetspoäng och för att slippa internalisera rasismen som blir till självhat? Eller kan vi tänka oss att mobilisera? Vi kan visa att för varje fuskare och bedragare så finns hundra och tusen andra som planterar en olivkvist i demokratins lund.

”Upp till oss att avgöra vilka vi vill vara tillsammans i den här staden. Det är dags för en ny social rörelse.”

Vi må ha haft välfärdsbrott och andra fusk och bedrägerier i vår stad. Vi må ha droghandel som omsätter stora belopp och rekryterar ”soldater” bland våra – mest – unga killar. Vi må ha en rad andra sociala problem. Men är det i så stor omfattning att det kan motivera att vår kommunstyrelseordförande gång på annan profilerar Södertälje som en fusk- och bedrägeristad? Som man ropar får man svar. Snart har vi inget annat kvar. Vi måste också se och lyfta fram att vi har så lite av allt annat. Vi har så lite av förortsrörelse, av friskt civilsamhälle, av förebyggande och demokratifrämjande arbete i vår kommun. Jämför med andra orter, t ex Järva som är ungefär lika stort i invånarantal och Malmö som är jämförbart som traditionell arbetarstad.

Vi som bor i Södertälje, en stad vi älskar och värnar, en stad som våra barn ska växa upp i och vår samhällsgemenskap ska hämta näring i, vilka vill vi vara i denna gemenskap? Hur ska vi leva fredade från rasistiska narrativ och våldsamma diskurser? Assyrier/syrianer är en kritisk massa i Södertälje. Det är upp till oss att avgöra vilka vi vill vara tillsammans i den här staden. Det är dags för en ny social rörelse. En som vilar på mänskliga rättigheter, en som inte villkorar barns framtid utifrån härkomst, en som reser sig i solidaritet med sin granne.

Berolin Deniz,
sociolog, mamma och inflyttad södertäljebo

DEBATT: Misstänkliggöra en stor del av Södertälje skapar större klyftor

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors