Företag i fokus:

JUST NU: Nya restriktioner och inställda event – Vaccinbeviset räcker inte till

2021_12_0088F968-DB5D-4863-8BFF-149231188D75

Magdalena Andersson under dagens pressträff. Skärmdump: Regeringen.

När statsministern Magdalena Andersson under tisdagen presenterade de nya restriktionerna under pressträffen var budskapet tydligt – Det blir inget festande, varken under jul eller nyår.

Den nya virusvarianten Omicron väntas dominera helt under en tid och nu inför flera nya restriktioner för att stoppa smittspridningen.

– Det allra viktigaste är att vaccinationerna i befolkningen ökar. Alla behöver också stanna hemma vid symtom för att inte sprida smittan vidare, och testa sig för att möjliggöra smittspårning och att bryta smittkedjor. Men vi ser att smittspridningen i befolkningen ökar, liksom belastningen på hälso- och sjukvården. Den mer smittsamma virusvarianten omikron väntas snart dominera helt, säger generaldirektör Karin Tegmark Wisell i ett pressmeddelande.

Enligt regeringen befinner vi oss i ett allvarligt läge och därför införs flera regler för att stoppa spridningen.

På krogar och restauranger återinförs de tidigare restriktionerna, gäster måste sitta ner och hålla avstånd till varandra. Covidbeviset kommer att behövas allt oftare och får en större betydelse och negativ coronatest måste visas vid inresa.

Under pressträffen meddelande statsminister Magdalena Andersson att ytterligare åtgärder är nödvändiga under en tid för att bromsa utvecklingen.

– Vår samlade bedömning är därför att ytterligare åtgärder är nödvändiga under en tid för att bromsa utvecklingen, säger Karin Tegmark Wisell.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 21 december 2021 00:00

Kvinnlig företagare misstänkt för brott med Uppsalakriminella

tingsrätt

Foto: Alexander Isa

Tre personer bakom ett bolag i Uppsala åtalas för grovt skattebrott. En av bolagspersonerna ska enligt LT vara en kvinnlig företagare från Södertälje i 55-årsåldern.

De misstänks för att ha undanhållit över 20 miljoner kronor från att redovisas i inkomstdeklarationer till Skatteverket, och Södertäljekvinnan misstänks för att ha undanhållit över 800.000 kronor i utebliven skatt.

(Annons)

Enligt tidningen ska kvinnan år 2015 ha ansökt om tillstånd för ett HVB-hem, med Johanna Möller som föreståndare för verksamheten, även känd som ”Arbogakvinnan” efter morden i en sommarstuga. Hon dömdes 2017 till livstids fängelse för mord och mordförsök på sina föräldrar. Åren innan morden, mellan år 2009 och 2014, arbetade Möller på socialtjänsten i Södertälje som handläggare.

Men bolaget, som den numera 55-åriga Södertäljekvinnan representerade, nekades tillstånd av IVO att bedriva ett HVB-hem. Myndigheten ansåg att personerna bakom bolaget var olämpliga.

Nu åtalas Södertäljekvinnan och två andra personer för misstänkt grovt skattebrott i ett bolag i Uppsala, där enligt LT en av de inblandade, en 35-åring, kopplas till det kriminella nätverket Foxtrot och den så kallade ”kurdiska räven”.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 september 2023 08:12
Senast uppdaterad: 30 september 2023 08:12

Kommunen ger miljardbolag option på ensamrätt

kommn

Bild/Illustration: Södertälje kommun

Miljardbolaget Titania vill bygga bostäder i Fornhöjden på naturmark, som de önskar köpa av Södertälje kommun. Nu rapporterar LT att kommunen ger fastighetsutvecklaren ensamrätt att förhandla med dem.

Vid Fornhöjdens infart längs Fornhöjdsvägen vill kommunen bygga nästan 2000 bostäder, vilket överensstämmer med Östertäljes planprogram som innebär 20 000 nya bostäder till år 2036 – ett mål som nya majoriteten nyligen beslutade att slopa.

Ett bolag som är intresserat av att bygga på kommunala marken är miljardbolaget Titania, som sedan några år tillbaka har fört diskussioner med kommunen om att uppföra uppemot 600 bostäder

Här kan LT nu avslöja att Södertälje kommun har genomfört förhandlingar om en markanvisning för bostadsexploatering. Detta inkluderar en option som ger dem ensamrätt att förhandla med kommunen fram till november 2025.

Inom kort förväntas Södertälje kommun bevilja ett markköp för över 70 miljoner kronor för att bygga på en yta som omfattar cirka 20 000 kvadratmeter.

Sammanlagt planerar företaget att bygga 184 lägenheter, inklusive ettor, tvåor och treor.

Bostäder som planeras att byggas längst Fornhöjdsvägen. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 september 2023 07:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors