Företag i fokus:

Södertelge Volleybollklubbs damer tar jullov som serieledare

2021_12_80FA26D0-8C0F-40EC-9544-7D127894EDF9

Foto: Johanna Lundgren Gestlöf.

De sista matcherna inför juluppehållet har nu spelats i Solnahallen och Södertelge Volleybollklubbs Damlag står hitintills obesegrade i Division 2.

Laget spelade två av höstens bästa matcher i säsongsavslutningen och ligger kvar som etta i serien, inför att serien nu vänder och alla lag ska mötas igen i vår.

Inför höstsäsongens sista två matcher låg SVBKs damer i topp i serien, och man mötte bottenplacerade Solna B på deras hemmaplan samt Uppsala B som ligger i mitten av tabellen.

– Vi spelade två riktigt bra matcher. Även om det var mot lag som ligger i nedre delen av tabellen och vi på pappret borde vinna är det lätt att göra mycket egna misstag i såna matcher. Men den här gången hade ingen av oss en dålig dag, och samspelet fungerade jättebra, säger Lisa Eckervall, en av lagets dedikerade försvarsspelare – så kallad libero.

Första matchen mot Solna vanns enkelt med 3-0 i set och setsiffrorna 25-13, 25-18 och 25-10. Mot Uppsala var det något jämnare, men SVBK var egentligen aldrig hotade.

Foto: Johanna Lundgren Gestlöf.

I sista set tappade man lite till en början när Uppsala servade några starka servar, och som mest ledde Uppsala med 12-7. Men därefter plockade Södertälje-tjejerna ikapp och vann även denna match med 3-0 i set (25-16, 25-17, 25-18).

– Vi har börjat hitta fler utvägar i våra anfall och använder både mittenanfall och så kallad ”backspike”, det vill säga anfall från bakre delen av plan mer nu. Det gör att vi kan variera oss mycket och överraska motståndarna. Dessutom har laget riktigt starka servar. Det bådar gott inför vårens matcher, avlutar en av lagets passare Sofia Malo. Nu är det några veckors juluppehåll och därefter möter man Stjärnfall och Spårvägen borta den 15e januari.

Text: Johanna Lundgren Gestlöf.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 december 2021 00:00

DEBATT: ”Statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer”

2C80BA41-A2BA-49D2-86C0-17BBC03FB9BE

Boel Godner(S), Kommunstyrelsens ordförande
Foto: Södertälje kommun/Creative Commons.

Svar på Mats Siljebrands (KD) debattartikel : (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Alla partier i Södertälje inklusive KD har tillsammans drivit frågan om ytterligare en passage över eller under kanalen efter olyckan 2016. Flera andra har ställt sig bakom det. Det är bra.

Södertäljebron ägs dock inte av oss utan av staten och även nya passager kräver beslut av regeringen och planering av Trafikverket. Vi har inte heller makten att stoppa en breddning av Södertäljebroarna. Det hade varit bra med ytterligare passage innan breddning sker då det skulle innebära långa avstängningar som efter olyckan men det är bortom kommunens kontroll.

”Synd om KD lämnar vår gemensamma kamp”

Kommunen bestämmer inte vad som skrivs i nationell plan men vi driver de för vår egen kommun viktigaste infrastrukturfrågorna. Ytterligare passage är en av dem och det är synd om KD lämnar vår gemensamma kamp istället för att använda sina kontakter i regeringen för att arbeta för Södertäljes bästa.

Kommunens uppgift är att i dialoger med Trafikverket berätta vad som behövs här hos oss och varför men statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer.

Boel Godner(S)
Kommunstyrelsens ordförande

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 20:55
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Södertäljefestivalen nominerad till prestigefyllt pris

Festival

Foto: Shamash Oyal

I den prestigefyllda årliga tävlingen Gyllene Hjulet har Södertälje city och Södertäljefestivalen erhållit en nominering i kategorin ”Årets lokala rättighet”.

(Annonslänk)

Branschtävlingen Gyllene Hjulet, som nu går in i sin 26:e upplaga, har länge varit en plattform för att lyfta fram de mest innovativa och effektfulla projekten inom sponsring och event. Med en final som äger rum den 17 april på Münchenbryggeriet i Stockholm, bjuder SES och dess partners in till en kväll fylld med glädje, kreativitet och erkännande.

Förfesten, som hölls den 18 mars på Rigoletto, gav en försmak av vad som komma skulle.
Här hyllades de nominerade projekten med musik av Kerstin Ljungström och skapade en atmosfär av förväntan och firande.

Södertäljefestivalen, som stod ut bland nomineringarna, firades för sin förmåga att sammanföra staden och dess invånare genom musik, mat och kultur.

– Vi är väldigt glada och stolta över att bli uppmärksammade för vår insats kring Södertäljefestivalen på en nationell nivå. Vi har arbetat hårt och har haft en väldigt givande samverkan med våra leverantörer och partners för att göra Södertäljefestivalen till ett uppskattat evenemang för alla i regionen, säger Aljosa Lagumdzija, VD Södertälje City.

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City,
Foto: Shamash Oyal

På galakvällen deltog några av landets främsta artister och kreatörer, och underhållningen levererades av namn såsom Viktor Norén, Cornelia Jacobs, och Kärlekståget – en dj-duo bestående av Amanda Pesikan & Linda Sundblad. Med en middag av Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020, och prisutdelningen skickligt ledd av Clara Henry, var kvällen en oförglömlig hyllning till kreativiteten inom svensk eventindustri.

Södertäljefestivalen står i hård konkurrens med andra framstående projekt som Åre Sessions 2023, Avicii Arena – Break the silence, och flera andra betydande initiativ inom kategorin ”Årets lokala rättighet”.

Däremot har motiveringen inte presenterats.

– Motiveringstexten kommer först om vi vet att festivalen blir vinnare av kategorin, säger Cecilia från SES till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 15:34
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 16:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors