Företag i fokus:

Södertälje Citys julmarknad är tillbaka – Uppskattas av oerhört många

2021_12_2D8E63E5-1583-46AC-9BA9-7E12882DD6B0

Foto: Södertälje City.

Sedan 1990-talet har julmarknad varit en central del i Södertäljes julfirande som uppskattas av oerhört många Södertäljebor.

2020 satt pandemin stopp för den årliga traditionen, men i år var den uppskattade julmarknaden tillbaka igen, mellan 16 december till 23 december.

Julmarknaden på storgatan är en populär plats för Södertäljebor att vara på. Erna Nilsson, som årligen är på plats med sin verksamhet, uppskattar att Södertälje anordnar julmarknader i staden.

– Förra året var det tråkigt att vi inte fick någon julmarknad på grund av pandemin, men det här året är julmarknaden tillbaka och jag tycker att det är bra, det livar upp Södertälje, säger Erna Nilsson till Telgenytt.

Något som centrumchefen Aljosa Lagumdzija håller med om. Han menar att syftet med julmarknaden är att försöka få ett nytt liv i Södertälje Centrum.

– Vi försöker få ett nytt liv i Södertälje under julen och detta är något som vi försöker att göra med hjälp av julmarknaden, hävdar Lagumdzija. Med julmarknaden vill vi att människor ska kunna uppleva julen på ett bättre sätt och få en fin upplevelse i centrum säger han.

Under julmarknaden uppmuntrades det att bära munskydd, något som Nilsson tycker att fler borde vara bättre på. förbättras under julmarknaden är att uppmuntra folk att ta på sig munskydd, ta hänsyn och hålla avstånd.

 – Jag tycker det är bra att människor bär munskydd för att vi ska ta hand om varandra, men det finns fortfarande en minoritet som inte tar på sig munskydd eller håller avstånd. Dessa människor borde uppmuntras att göra det, säger han. 

Nilsson får medvind av Lagumdzija som tycker att det är extra viktigt med tanke på den ökade smittspridningen i Sverige. Samtidigt betonar han att det endast är rekommendationer och inga restriktioner.

– Jag tycker att det är bra att man håller avstånd mellan varandra och tar på sig munskydd. Vi gör vår bästa, men eftersom att det är rekommendationer från Folkhälsomyndigheten så kan vi inte tvinga människor att ta på sig munskydd, menar Lagumdzija. 

Text / Foto: Suaod Tawkatli.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 26 december 2021 00:00

Buss fattade eld i Nykvarn – Flera elever ombord

Räddningstjänst Olycka

Arkivbild

En buss med flera elever ombord drabbades av en brand i motorutrymmet i Nykvarn. Alla ombordvarande evakuerades säkert utan rapporterade personskador.

En rutinmässig skolresa fick ett oväntat avbrott i Nykvarn på torsdagseftermiddagen när en linjebuss började brinna vid 13:46 på torsdagen. Branden, som startade i bussens motorutrymme, upptäcktes medan bussen var i rörelse. Busschauffören agerade omgående genom att stanna fordonet och säkerställa en snabb och evakuering av alla elever som befann sig ombord.

– Bussen började brinna under färd, men ingen person har kommit till skada och bussen kommer bärgas från platsen, säger räddningstjänsten presstalesperson till Telgenytt.

I nuläget är det oklart varför det började brinna, men tack vare chaufförens handlingskraft och de rutiner som följdes kunde en potentiellt farlig situation avvärjas utan skador. En ersättningsbuss anordnades snabbt för att transportera eleverna från platsen, medan räddningstjänsten effektivt släckte branden.

Incidenten resulterade i begränsad framkomlighet i närheten av järnvägsstationen i Nykvarn, men situationen återgick snart till det normala.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 15:28
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 15:28

Larm om brand på vårdcentral i centrum

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En brand rapporterades på en vårdcentral ovanför kringlangallerian på Köpmangatan under lunchtid på torsdagen. Tack vare snabba insatser begränsades skadorna, och ingen kom till skada.

(Annonslänk)

Vid 12:50 på torsdagen larmades räddningstjänsten om en brand i en byggnad på Köpmangatan. Branden, som utbröt på en vårdcentral belägen ovanför kringlangallerian, hade lyckligtvis redan släckts av närvarande innan räddningstjänsten anlände. Dock var lokalen fylld av rök, vilket krävde att räddningstjänsten genomförde ventilation av utrymmet.

– Det ser ut som att någon har utfört ogräsbränning. I alla fall var det hantverkare som jobbade på platsen, det kan jag säga. Men det var inte en omfattande brand, och den var släckt när vi kom fram. Vi ventilerade så att det inte luktade rök i lokalen, säger räddningstjänsten till Telgvenytt.

Insatsen kunde avslutas relativt snabbt, och räddningstjänsten kunde lämna platsen kort efter deras ankomst. Ingen person rapporteras ha skadats.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 14:32
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 14:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors