Företag i fokus:

Södertälje Citys julmarknad är tillbaka – Uppskattas av oerhört många

2021_12_2D8E63E5-1583-46AC-9BA9-7E12882DD6B0

Foto: Södertälje City.

Sedan 1990-talet har julmarknad varit en central del i Södertäljes julfirande som uppskattas av oerhört många Södertäljebor.

2020 satt pandemin stopp för den årliga traditionen, men i år var den uppskattade julmarknaden tillbaka igen, mellan 16 december till 23 december.

Julmarknaden på storgatan är en populär plats för Södertäljebor att vara på. Erna Nilsson, som årligen är på plats med sin verksamhet, uppskattar att Södertälje anordnar julmarknader i staden.

– Förra året var det tråkigt att vi inte fick någon julmarknad på grund av pandemin, men det här året är julmarknaden tillbaka och jag tycker att det är bra, det livar upp Södertälje, säger Erna Nilsson till Telgenytt.

Något som centrumchefen Aljosa Lagumdzija håller med om. Han menar att syftet med julmarknaden är att försöka få ett nytt liv i Södertälje Centrum.

– Vi försöker få ett nytt liv i Södertälje under julen och detta är något som vi försöker att göra med hjälp av julmarknaden, hävdar Lagumdzija. Med julmarknaden vill vi att människor ska kunna uppleva julen på ett bättre sätt och få en fin upplevelse i centrum säger han.

Under julmarknaden uppmuntrades det att bära munskydd, något som Nilsson tycker att fler borde vara bättre på. förbättras under julmarknaden är att uppmuntra folk att ta på sig munskydd, ta hänsyn och hålla avstånd.

 – Jag tycker det är bra att människor bär munskydd för att vi ska ta hand om varandra, men det finns fortfarande en minoritet som inte tar på sig munskydd eller håller avstånd. Dessa människor borde uppmuntras att göra det, säger han. 

Nilsson får medvind av Lagumdzija som tycker att det är extra viktigt med tanke på den ökade smittspridningen i Sverige. Samtidigt betonar han att det endast är rekommendationer och inga restriktioner.

– Jag tycker att det är bra att man håller avstånd mellan varandra och tar på sig munskydd. Vi gör vår bästa, men eftersom att det är rekommendationer från Folkhälsomyndigheten så kan vi inte tvinga människor att ta på sig munskydd, menar Lagumdzija. 

Text / Foto: Suaod Tawkatli.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 26 december 2021 00:00

Måns Möller återvänder till Södertälje med en ny show

Mans-Moller

Pressbild

Den folkkära komikern Måns Möller gör comeback på scenen med sin nya humorföreställning ”Mitt Perfekta Liv”. Showen gästar Estrad i Södertälje den 8 november.

Möller, som för 10 år sedan framgångsrikt turnerade med komedishowen ”Jävla Pajas”, återvänder nu till rampljuset för att dela med sig av sina senaste erfarenheter kring att vara pappa till en snart vuxen son med autism.

I showen utlovar Möller en humoristisk och gripande inblick i hans resa genom åren, från att cykla genom USA till att bestiga ett av världens högsta berg. Han berättar också om sitt arbete med organisationen Viggo Foundation, som samlar in pengar för att stödja barn med autism.

– Jag hittade Mitt Perfekta Liv genom Viggos devis – det är kul att vara glad, säger Måns Möller.

Biljetter till föreställningen släpps den 3 mars.

Skirbent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 03:36

Här är årets finalister till Södertäljes Jämställdhetspris

IMG_9199-1

Kristina Jamil, Maria Geni och Madeleine Onnela.
Bild: Södertälje kommun

Tre framstående kandidater tävlar om det åtråvärda priset, som uppmärksammar jämställdhetsarbete i kommunen. Vinnaren av det prestigefyllda priset avslöjas på Quality Hotell Park.

Sedan starten 2016 har Södertälje kommuns Jämställdhetspris belönat framstående insatser för jämställdhet. I år har juryn, bestående av representanter från kommunen, Telge, Länstidningen och Södertäljepolisen, valt att bryta traditionen och redan nu avslöja de tre finalister som tävlar om 2024 års pris.

(Annonslänk)

En av finalisterna är Kristina Jamil som kämpar för flickors och kvinnors utbildning globalt genom sin ideella verksamhet och lyfter viktiga samhällsfrågor i sina krönikor. Madeleine Onnela, en lokal advokat, arbetar både professionellt och ideellt för att bekämpa orättvisor och stärka rättigheterna för utsatta grupper. Samt Maria Geni som bidrar genom sina föräldrakurser till att öka medvetenheten kring jämställd uppfostran och hur föräldrars egna erfarenheter påverkar barnen.

Marie Samre, tidigare vinnare av Jämställdhetspriset, kommer att agera konferencier under prisutdelningen, som äger rum den 8 mars, där även bandet Långbacka/Bådagård står för underhållningen. Dessutom arrangeras Peppfesten av Ung Fritid för tjejer och icke-binära ungdomar, med dansuppträdanden och aktiviteter, direkt efter prisutdelningen.

På kommunens hemsida informeras det att alla är välkomna att delta i firandet och att det inte krävs någon föranmälan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 05:51
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 05:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors