Företag i fokus:

Företagare går till rätten efter bankens agerande – ”Anser att vi har på fötterna”

2021_12_FB57D484-91FE-4587-910D-1FC465AA38DD

Bild: Sveriges domstolar.

Nyligen uppmärksammade Telgenytt om att cirka 100-tal företagskunder blivit utkastade från storbankerna.

Nu har bankernas agerande även uppmärksammats på riksnivå av Dagens Industri, som varit i kontakt med ordförande för SAMLIT, Martin Johansson och med advokat Thomas Karlsson som företräder en drabbad företagare.

SAMLIT är en polisiär insats med bankerna där parterna byter information för att bekämpa penningtvätt. Enligt tidningen kan en av orsakerna till att antalet misstankerapporter ökat den senaste tiden vara just denna insats. På grund av sekretess kan Jansson varken bekräfta eller avvisa uppgifterna om de uppsagda företagskunderna i Södertälje.

”Om man blir utkastad som företag beror det på att man inte kan eller vill tillhandahålla den dokumentation som krävs för att vara bankkund, eller har otillräckliga eller dåliga förklaringar till en viss transaktion som är genomförd där det inte finns en tillräcklig dokumentationskedja. Då anmäls det och blir ett polisärende. Bankerna ställer mycket frågor – något vi är skyldiga att göra.”, berättar Martin Johansson, ordförande för den polisiära insatsen SAMLIT.

I artikeln framkommer det inte att någon storbank anmält ett enda företag för misstanke om brott i samband med att företagen blivit utkastade från bankerna.

”Som företagare har du rätt att ha banktjänster, det finns en lag om det från 1995. I det enskilda avtalet finns det skrivelser om penningtvätt med mera, men hos min klient finns inget som jag har upptäckt som ger banken den rätten och då är vår uppfattning att banken ska hålla ingångna avtal. Jag anser att vi har på fötterna”, säger advokaten Thomas Karlsson som företräder en drabbad företagare.

Advokaten Tomas Karlsson kommer att ta fallet till tingsrätten och menar att han är kritisk till bankernas agerande och säger att det inte funnits några konkreta skäl till att banken stängt av hans klients banktjänster.

”Om det har funnits det så har man inte belyst och angett dem på ett konkret sätt som går att förstå. Man har bara tagit det här beslutet och struntat i att återkoppla det som har skickats in. Banker får ställa frågor, det är inget konstigt i det. Men att inte återkoppla och beskriva vad man tycker är fel är inte okej”, säger advokaten till tidningen.

SENASTE NYTT: Bankerna avslutar 100-tals kundkonton – Flera Södertäljebor drabbade utan rättslig prövning

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 27 december 2021 00:00

Kommunanställd dömd i tingsrätten för Hitlerhälsning

Sodertalje-kommun-scaled

Montagebild: Alexander Isa

En man, som arbetar för Södertälje kommun har fällts i Stockholms tingsrätt för hets mot folkgrupp efter att offentligt ha gjort Hitlerhälsningar och skanderat ”sieg heil”.

(Annonslänk)

Den 4 mars 2024 meddelade Stockholms tingsrätt dom i målet mot en man skriven i Södertälje kommun. Han dömdes för hets mot folkgrupp, ett brott han begick i december 2022. Enligt domen uttalade Södertäljebon upprepade gånger ”sieg heil” och utförde nazisthälsningar mot flera personer i centrala Stockholm.

Trots att mannen under förundersökningen varken erkände eller förnekade gärningen, på grund av minnesförlust till följd av berusning, ansåg tingsrätten att vittnesmål och polisrapporter klart bevisade hans agerande. Detta ledde till att han fälldes för brottet.

Påföljden sattes till villkorlig dom och 40 dagsböter om 50 kronor vardera, totalt 2 000 kronor, samt en avgift till brottsofferfonden på 800 kronor. Tingsrätten motiverade sitt beslut med att brottets straffvärde inte motiverade fängelsestraff och att mannen inte dömts för liknande brott sedan gärningen begicks.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 01:08

Bryt tystnaden – Södertäljes medborgare förtjänar svar

Södertälje kommun

Arkivbild

Jag vill börja denna insändare med att tacka Telgenytt som valt att upplysa allmänheten om den betydande personalomsättning bland chefer inom Södertälje kommun medan andra lokala mediekanaler valt att vara tysta. Jag skulle däremot vilja tillägga några viktiga punkter till er lista. 

Det var inte länge sen som säkerhetschefen Anna Flink valde att lämna sitt uppdrag i Södertälje kommun efter att ha arbetat i Södertälje i 14 år. Som en ledande aktör i utvecklandet och implementeringen av PAX arbetet och den häxjakt som pågår i Södertälje just nu så var denna nyhet väldigt chockerande och kom helt utan förvarning. 

Kort därefter kommer nästa chock, Stefan Hollmark, Stadsdirektör, väljer att lämna enligt honom själv, sitt drömjobb för staden han brinner för, efter ca ett år. Stefan har arbetat i Södertälje sedan 1998 med ett par uppehåll. Efter Anna Flinks plötsliga avgång var det Stefan som tog över häxkvasten och på sociala medier stoltserar han sitt arbete med PAX och kampen mot den organiserade brottsligheten. 

När man börjat tro att det hela var en tillfällighet så smäller det i stadshuset, igen. Fast denna gång smäller det högt. 

Den 29 augusti kommer nyheten om att HR-direktören, Johan Lefverström. Han som har varit en av dem som drivit frågan och arbetet om att införa regelbundna bakgrundskontroller på anställda inom kommunen – som en del i arbetet mot organiserad brottslighet, Väljer att lämna sitt uppdrag efter 13 år i kommunen utan att ha ett nytt jobb och med ett, i min värld, osmakligt citat’’ jag kliver av när festen är som roligast’’ 

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S).
Foto: Shamash Oyal

Som medborgare i kommunen ser jag inte det roliga i detta. Men festen tar inte slut där. Den 30 augusti, dvs, dagen efter nyheten om att Johan Lefverström avgår kommer nästa smäll, exploateringschefen Sofia Cedergren tvingas gå efter 7 år på kommunen. Som LT redan rapporterat är det tydligt att hon fått skulden för den kritik som riktas mot verksamheten det senaste året. 

”Ett desperat försök att mörka sitt misslyckande i hanteringen av enskilda individer som inte bara saknar grunder, utan är olagliga.” 

Förutom de höga chefernas avgångar så har media under sommaren rapporterat om extrema personalomsättningar och skyhöga konsultkostnader. 

Man undrar ju naturligtvis vad detta beror på och man kan ju inte låta bli att ställa sig frågan om detta är ett desperat försök att mörka sitt misslyckande i hanteringen av enskilda individer som inte bara saknar grunder, utan är olagliga. 

Så Boel Godner, istället för att skicka fram, Kajsa De Vall, Områdeschef för tidiga skeden, som väljer att inte besvara en enda fråga om vad som faktiskt skett, så förväntar jag mig att du, Boel Godner, Kommunstyrelsens ordförande och folkvald att representera medborgarna i kommunen, berättar för Södertäljes medborgare om vad det är som faktiskt sker i Stadshuset som drivs under din ledning. 

Eller råder den tystnadskultur och Gestapo verksamhet som tjänstemän flaggar för i stadshuset även mot oss medborgare och skattebetalare i kommunen?

/ Bekymrad medborgare 

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 04:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors