Företag i fokus:

Företagare går till rätten efter bankens agerande – ”Anser att vi har på fötterna”

2021_12_FB57D484-91FE-4587-910D-1FC465AA38DD

Bild: Sveriges domstolar.

Nyligen uppmärksammade Telgenytt om att cirka 100-tal företagskunder blivit utkastade från storbankerna.

Nu har bankernas agerande även uppmärksammats på riksnivå av Dagens Industri, som varit i kontakt med ordförande för SAMLIT, Martin Johansson och med advokat Thomas Karlsson som företräder en drabbad företagare.

SAMLIT är en polisiär insats med bankerna där parterna byter information för att bekämpa penningtvätt. Enligt tidningen kan en av orsakerna till att antalet misstankerapporter ökat den senaste tiden vara just denna insats. På grund av sekretess kan Jansson varken bekräfta eller avvisa uppgifterna om de uppsagda företagskunderna i Södertälje.

”Om man blir utkastad som företag beror det på att man inte kan eller vill tillhandahålla den dokumentation som krävs för att vara bankkund, eller har otillräckliga eller dåliga förklaringar till en viss transaktion som är genomförd där det inte finns en tillräcklig dokumentationskedja. Då anmäls det och blir ett polisärende. Bankerna ställer mycket frågor – något vi är skyldiga att göra.”, berättar Martin Johansson, ordförande för den polisiära insatsen SAMLIT.

I artikeln framkommer det inte att någon storbank anmält ett enda företag för misstanke om brott i samband med att företagen blivit utkastade från bankerna.

”Som företagare har du rätt att ha banktjänster, det finns en lag om det från 1995. I det enskilda avtalet finns det skrivelser om penningtvätt med mera, men hos min klient finns inget som jag har upptäckt som ger banken den rätten och då är vår uppfattning att banken ska hålla ingångna avtal. Jag anser att vi har på fötterna”, säger advokaten Thomas Karlsson som företräder en drabbad företagare.

Advokaten Tomas Karlsson kommer att ta fallet till tingsrätten och menar att han är kritisk till bankernas agerande och säger att det inte funnits några konkreta skäl till att banken stängt av hans klients banktjänster.

”Om det har funnits det så har man inte belyst och angett dem på ett konkret sätt som går att förstå. Man har bara tagit det här beslutet och struntat i att återkoppla det som har skickats in. Banker får ställa frågor, det är inget konstigt i det. Men att inte återkoppla och beskriva vad man tycker är fel är inte okej”, säger advokaten till tidningen.

SENASTE NYTT: Bankerna avslutar 100-tals kundkonton – Flera Södertäljebor drabbade utan rättslig prövning

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 27 december 2021 00:00

Positiva siffror för Södertäljes företagsklimat i NKI-mätning

Pexels-foretag-reception

Foto: Pexels

Södertälje kommun når ett rekordhögt betyg i Nöjd Kund-Index, vilket är en betydande förbättring jämfört med tidigare år. Detta meddelar kommunen på sin hemsida.

Södertälje kommun har uppnått ett rekordhögt betyg på 75 i det senaste Nöjd Kund-Index (NKI), vilket är en förbättring från tidigare 72. Detta är kommunens bästa resultat sedan de började delta i mätningarna år 2012, då de fick ett betyg på 67. Därmed når kommunen nu upp till både regionala och nationella genomsnitt i ”Öppna jämförelser Företagsklimat”, som organiseras av Sveriges Kommuner och Regioner samt Stockholm Business Alliance (SBA).

– Resultatet är glädjande och mätningen ger bra och viktig vägledning kring vad företagen tycker, vad som fungerar och var vi behöver vässa oss. Jag tror att betygsökningen till stor del beror på vårt långsiktiga arbete för att förbättra företagsklimatet och servicen mot företagare. Vi jobbar till exempel mycket med att skapa ett närmare samarbete mellan näringslivsavdelningen och bygglov, och det har givit resultat, säger Jonas Karlsson, näringslivschef, Södertälje kommun.

(Annonslänk)

I år har 409 lokala företagare deltagit i enkäten, vilket är en ökning från förra årets 364. Företagen har bedömt kommunens tjänster inom flera områden inklusive brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Inom dessa kategorier har serveringstillstånd fått högst betyg med 85, medan bygglov visar den största förbättringen från 58 till 65.

Maria Frithz Warg, ordförande i arbets- och näringslivsnämnden, uttrycker glädje över de förbättrade resultaten, vilka speglar en ökad satsning på att förbättra servicen till det lokala näringslivet.

– Det här känns som en god start på vår förändringsresa. Under 2023 har vi etablerat en ny nämnd, arbets- och näringslivsnämnden, som fokuserar på att stärka kommunens företagsklimat. Vi ser över kommunens relationer till företagen och har bland annat inrättat en företagslotsfunktion. Det här ger oss råg i ryggen inför det fortsatta arbetet, säger hon.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 25 april 2024 02:06

SBBKs Maria Jespersen utsedd till Årets Forward

PGU8902

SBBKs Maria Jespersen
Fotograf: Petra Gau

SBBKs damer tog hem sin första seger mot Luleå Basket i finalserien, samtidigt som Maria Jespersen från SBBK koras till Årets Forward efter en imponerande säsong.

I den första matchen av den bästa av fem finalserien i Svenska Basketligan Dam, säkrade SBBKs damer en viktig vinst mot Luleå Basket. Laget ser fram emot nästa match som spelas på bortaplan i Luleå imorgon, innan de återvänder hem för den tredje matchen i serien nu på söndag.

Parallellt med slutspelets upphetsning, firades individuella prestationer när årets basketutmärkelser delades ut. Stor uppmärksamhet riktades mot Maria Jespersen från SBBK som tog hem titeln Årets Forward. Jespersen, som har imponerat på både fans och experter, mottog utmärkelsen med en betydande marginal på 51,8 procentenheter mot närmaste konkurrent.

”Danmarks bästa basketspelare, Maria Jespersen, kom i år till den svenska ligan efter spel på college och i Europa. Här har hon visat en hög klass, inte minst i sitt attackspel och skytte, vilket gör henne till en tuff forward att möta.”, lyder motiveringen.

(Annonslänk)

Utmärkelserna i ligan röstas fram genom en kombination av röster från coacher, lagkaptener, mediarepresentanter och fans.

Fansens röster utgör 25% av det totala resultatet medan de professionella rösterna står för de återstående 75%. Jespersens prestation under säsongen har varit anmärkningsvärd, med ett snitt på 17,2 poäng och 8,0 returer per match, samt bidrag i form av 2,5 assist och 1,5 steals. Hennes skicklighet från trepoängslinjen och tvåpoängszonen har också varit avgörande för hennes framgångar.

Medan SBBKs damer fortsätter att kämpa om mästerskapstiteln, har Jespersens bidrag både på och utanför planen cementerat hennes position som en av ligan mest värdefulla spelare denna säsong.

Säkra din biljett till SM Final 3 av 5 i Täljehallen här.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 15:20
Senast uppdaterad: 24 april 2024 15:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors