Företag i fokus:

Läkarintyget anses inte stämma – 36-årig kvinna krävs på 499 275 kronor

Bild:Foto: Creative Commons.

En 36-åring kvinna från Södertälje anses ha fått för mycket i barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag och underhållsstöd under en längre period. Detta efter att Försäkringskassan bedömt att informationen på läkarintyget inte stämmer överens med den faktiska förmågan

Nu kräver Försäkringskassan kvinnan på en halv miljon kronor med trettio dagars betalningsvillkor, annars hotar en dröjsmålsränta på 7,5 procent framgår det i beslutet.

Enligt beslutet framgår det att kvinnan lämnat oriktiga uppgifter i sin ansökan om sjukpenning genom att intyga att hennes arbetsförmåga varit helt nedsatt.

Försäkringskassan har inte gjort bedömning av din sjukdom i sig, utan bedömningen som gjorts är att du har en arbetsförmåga, vilket du själv intygat att du helt saknat.”, skriver Försäkringskassan i beslutet.

Kvinnan som ska ha varit ”isolerad och inte kunna träffa människor” beviljades sjukpenning 11 november 2019, men har vid flertal tillfällen gjort transaktioner med kortet på bland annat restauranger och caféer.

Försäkringskassan gör bedömningen att informationen på läkarintyget inte stämmer överens med din faktiska förmåga då du kontinuerligt är ute och rör dig på platser där det finns folk, tränar återkommande på gym 12-17 gånger i månaden, reser utomlands och arbetar. Det finns ingenting som tyder på att du skulle vara isolerad och inte kunna träffa människor”, skriver Försäkringskassan.

Nu kräver Försäkringskassan tillbaka 499 275 kronor efter att kvinnan anses haft en arbetsförmåga redan från första dag som hon blev beviljad sjukpenning.

Kvinnan har bestridit beslutet, men har däremot inte lämnat in några uppgifter om varför hon inte anser lämnat felaktiga uppgifter till Försäkringskassan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 december 2021 00:00
Senast uppdaterad: 27 december 2021 00:00

Pendeltågsresenärernas bistra månader är över

Tåg pendel 1 Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

Månader av förseningar och inställda avgångar, men nu meddelas att tätare trafik återupptas på Södertäljelinjen.

Efter en period av färre avgångar på grund av tågförarbrist hos MTR, får nu pendeltågresenärer en välkommen nyhet. Nu återupptas flera avgångar på Södertäljelinjen.

Från och med måndag 30 oktober kommer sex tåg att avgå från Södertälje under rusningstrafik. Under resten av dagen kommer fyra avgångar i timmen att hållas. Denna justering i tidtabellen kommer förhoppningsvis att minska de tidigare problemen med överfulla tåg och ge resenärerna en smidigare resa.

Region Stockholm reserverar sig dock för oförutsedda förseningar.

– Tyvärr kan det som vanligt bli störningar i trafiken på grund av infrastrukturfel eller yttre orsaker som obehöriga på spår, olyckshändelser, väder, sjukdomsfall, skriver Region Stockholms presskommunikatör, Claes Keisu, till SVT.

Läs även: – MTR förlorar pendeltågsavtalet – ”Avtalet har brister”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 oktober 2023 20:29
Senast uppdaterad: 31 oktober 2023 20:29

Larm om två personer påkörda – på två olika platser

Ambulans

Arkivbild

En person påkörd på Grödingevägen/Glasbergavägen under tisdagseftermiddagen. Fotgängaren ska enligt uppgifter förts till sjukhus med ambulans.

Under tisdagseftermiddagen, vid 16:30-tiden, inträffade en trafikolycka i korsningen Grödingevägen/Glasbergavägen, vid Östertälje tågstation. En person blev påkörd och fördes till sjukhus med ambulans. Olyckan ledde till att flera räddningsenheter skickades till platsen.

– En person ska ha blivit påkörd av en personbil. Vi åkte dit tillsammans med polis och ambulans men kunde vända då arbetet togs över av polis och ambulans. En person fördes till sjukhus med ambulans efter lindriga skador. Personen ska ha fått ont i foten, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Trafikflödet påverkades under en kort tid, men situationen stabiliserades snabbt. Polisen kommer att utreda händelsen ytterligare om brott har skett i samband med olyckan.

Larm om ännu en olycka
Lite mer än 30 minuter senare, klockan 17:10, fick SOS Alarm ytterligare uppgifter om att en person blivit påkörd av en personbil i Södertälje. Denna gång vid korsningen Erik Dahlbergs väg och Björkbyvägen. Personen, som blev påkörd, klarade sig med lindriga skador men klagade på smärtor i fot och axel.

Enligt polisen rör det sig om en kvinna i 50-årsåldern som belv påkörd vid ett övergångsställe.

”Den som kör på henne är en man i 80-årsåldern. Kvinnan är vaken och talbar efter olyckan men ambulans kör henne till sjukhus. Mannen bötfälls för att ej ha iakttagit väjningsplikt och blir misstänkt för vållande till kroppsskada.”, skriver polisen på sin hemsida

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 oktober 2023 18:17
Senast uppdaterad: 31 oktober 2023 20:56

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors