Företag i fokus:

Efrim från Södertälje skrapade fram 100.000 kronor i TV4s direktsändning

2022_01_1A2DE335-3BA5-4657-AACE-316102AE38EF

Bild/Foto: Svenska spel.

I juni 2021 skrapade Södertäljeparet Nuri och Lamaa Agirman fram 500 000 kronor i TV4s direktsändning. Under söndagen var det dags för ännu en trisskrapare från Södertälje att gästa TV4.

– Vilken fin start på 2022 för Efrim. Med nyårsafton två dagar bakom sig har han nu anledning att fira på nytt, säger Svenska Spel Turs vinnarkommunikatör Martin Ridderstolpe i ett pressmeddelande från Svenska spel.

Det var i slutet på november som Södertäljebon Efrim gick in på 91:ans Spel & Tobak på Odengatan och skrapade fram tre tv-symboler.

– Det kan inte vara sant, berättade Efrim från Södertälje till Svenska spel.

Det innebar att han i direktsändning skulle få chansen att vinna mellan 100 000 kronor och 5 000 000 kronor. Under söndagen valde han att plocka fram tredje lotten och skrapade fram 100 000 kronor i TV4 Nyhetsmorgons studio.

– Det känns bra. Jag har inte bestämt vad jag ska göra med vinsten, men jag funderar på någon resa, säger Efrim.

Södertäljeparet Nuri och Lamaa Agirman skrapade fram 500 000 kronor i TV4s direktsändning

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 2 januari 2022 00:00

Ännu en högt uppsatt chef lämnar kommunkoncernen

Klingstrom

Andreas Klingström
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Förra året avgick flera högt uppsatta kommunchefer sina positioner av olika anledningar. Nu väljer även samhällsbyggnadsdirektören, Andreas Klingström, att lämna Södertälje kommun för ett nytt uppdrag.

(Annonslänk)

I fjol lämnade flera kommunchefer sina tjänster, bland annat säkerhetschefen Anna Flink, stadsdirektören Stefan Hollmar, HR-chefen Johan Lifverström, exploateringschefen Sofia Cedergren och nu senast Södertälje kommuns samhällsbyggnadsdirektör Andreas Klingström.

Han åtar sig en ny tjänst som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad.

Men Klingström och de ovan nämnda är inte ensamma om att lämna kommunkoncernen. Dessutom avgick Jörgen Austler från rollen som tf. vd för Telge AB, men även VD:n för Telge Bostäder, Pontus Werlinder. Åren 2022 och 2023 präglades av en betydande personalomsättning bland cheferna inom Södertälje kommun, där flera har tvingats lämna av olika anledningar.

Klingström, som nu väljer att lämna Södertälje kommun, tillträder den nya tjänsten som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad i juni 2024.

– Jag ser jättemycket fram emot att få lära känna Sundbybergs stad och tillsammans med organisationen bygga vidare på en positiv tillväxt och skapa goda förutsättningar för att hantera våra utmaningar tillsammans. Som person drivs jag av utmaningar och att hitta lösningar som bygger på att inkludera och få ett gemensamt driv tillsammans med engagerade medarbetare. Jag har med mig mycket erfarenhet från Södertälje men är ödmjuk i att sätta mig in i Sundbybergs förutsättningar, säger Andreas Klingström, som lämnar Södertälje kommun bakom sig.

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 11:19
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 11:19

Scania firar rekordår 2023 med miljardbonus till anställda

IMG_9453

Foto: Metall Scania Sverige.

Scania rapporterar en försäljning på över 200 miljarder kronor för 2023, vilket är en fördubbling på sju år. Detta ledde till att ett rekordhögt bonusbelopp delades ut till de cirka 19 000 svenska anställda.

Scania har haft ett exceptionellt år 2023 med en fortsatt stark efterfrågan på sina produkter och tjänster. Nettointäkterna ökade med 28 procent under året, medan rörelseresultatet nådde en ny topp på 26 miljarder kronor. Detta rekordresultat kan tillskrivas högre volymer av fordons- och serviceförsäljning, en fördelaktig pris- och produktmix, samt gynnsamma valutaeffekter. Trots utmaningar som inflation, höjda råvarupriser och störningar i leverantörskedjan, har Scania lyckats uppnå dessa imponerande siffror.

(Annonslänk)

I en uppskattad gest till sina anställda meddelade Scania att de cirka 19 000 svenska medarbetarna kommer att dela på en bonuspool på ungefär en miljard kronor. Bonuspresentationen gjordes spektakulärt med fem heliumballonger som visade summan 56 082 kronor, vilken är den belöning varje arbetare kommer att få insatt i en vinstandelsstiftelse där pengarna ska förvaras i tre år.

– Jag är stolt över vårt avtal, en stark fackförening gör skillnad, säger Michael Stålis Lyngsie, ordförande Metall Scania Sverige.

Denna bonus har sett en signifikant tillväxt sedan 2019 då medarbetarnas bonus var 40 435 kronor. Scanias bonusprogram baseras på företagets nettovinst och inkluderar alla anställda som arbetat minst 60 procent under det föregående året. Ett reviderat bonussystem infördes 2015 efter samtal mellan fackförbunden och Scania, vilket ersatte det tidigare systemet där företagsledningen ensidigt bestämde utfallet. Det nya systemet är mer transparent och ger medarbetarna klarhet i hur de kan påverka sin bonus, med en möjlig maximal bonus som tidigare var begränsad till 27 000 kronor.

Scanias framgångsrika år och generösa bonusutdelning markerar inte bara företagets ekonomiska framgångar utan även dess engagemang för att dela med sig av framgången till sina anställda.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 00:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors