Företag i fokus:

Här samlar barnen pengar till Barncancerfonden

2022_01_268645123_3196068280623282_8008804906353882223_n-1236x800-1

Varje år innan terminens avslutning arrangerar Fornbackaskolans fritidshem en julmarknad som hålls på skolgården.

2020 satte pandemin käppar i hjulet och fritidshemmet tvingades att ställa, men julen 2021 öppnade man upp med försiktighet och med följt myndigheternas rekommendationer.

Syftet med skolans julmarknaden är att stötta Barncancerfonden i sitt arbete genom att personal och elever tillsammans bland annat bakar bakelser och fina armband. Häften av inkomsterna skänks till Barncancerfonden.

Telgenytt var på plats och träffade bland annat fritidspedagogen Polos Yousif som arbetar på skolan och berättar om att skolans populära julmarknaden har funnits i många år. En julmarknads som började med en gemensam aktivitet för att stärka gemenskapen mellan fritidsavdelningarna till att Barncancerfonden kom in i bilden 2018.

Polos Yousif, fritidspedagog på Fornbackaskolan.

– Vi vill lyfta fram goda sakerna vi kan göra för varandra i samhället istället för det negativa media visar upp idag.
Så vi började arbeta förebyggande och siktade på att träffa känslan man får när en god gärning görs eller bara är snäll helt enkelt. Vi försöker förmedla känslan av hur man mår när man gör en god gärning, men även visa världen vi lever i, att det finns barn som inte har det lika bra som oss, säger Polos Yousif till Telgenytt.

– Vi fritidspedagoger presenterade idén till eleverna och fick en positiv respons. Lokala företagare hörde om idén och började sponsra oss med diverse saker. Det ena ledde till det andra och här står vi tre år senare, berättar Polos.

Julmarknaden på Fornbackaskolan.

Och responsen är fantastiskt. Skolan får positiv respons och tilldelas diplom från Barncancerfonden varje år för sitt engagemang. Föräldrar i närområdet, som besökte julmarknaden beundrar personalen och barnens arbete.

– Visionen är att kunna göra den större med tiden och att alla barn i området ska kunna vara med, ingen ska känna sig exkluderad, säger Polos.

Kommer ni att fortsätta med Julmarknaden framöver?


– Vi kommer absolut fortsätta med julmarknaden så länge det går och så länge vi ser att det finns intresse från eleverna. Om en elev påverkas positivt av detta så är vi mer än nöjda. Tack var lokala företagare och privatpersoner så har vi lyckats hålla lottning där barn och vuxna kan vinna fina presenter inför jul. Fornbackaskolan ligger i Fornhöjden där medelinkomsten inte är så hög. Att kunna vinna en biobiljett eller ett TV-spel inför jul kan göra stor skillnad.

– För oss som jobbar här blir det en tresidig vinst. Vi skänker pengar till Barncancerfonden, vi lottar ut presenter och främst att vi visar eleverna att man mår mycket bättre som människa när man gör något snällt. Majoriteten av barnen vill vara coola, men jag tror de har svårt att förstå innebörden av ordet. Här säger vi; ”är man snäll så är man cool”, säger Polos.

9-årigen Annabella Jajo var en av flera barn som var med och förberedde inför julmarknaden.

Hon berättar att skolans åriga julmarknad betyder oerhört mycket för henne och betonar hur viktigt arbetet är för barn med cancer.

– Julmarknaden betyder en jättestor sak med tanke på att vi samlar pengar till Barncancerfonden. De är sjuka så vi försöker att samla in så mycket pengar som möjligt, berättar Annabella Jajo till Telgenytt.

– Jag tycker det coola med det hela är att vi har döpt julmarknaden till ”Av barn till barn” och att vi samlar in jättemycket pengar. Jag vet att det kommer betyda jättemycket för de barnen som har cancer, avslutar Annabella.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 januari 2022 00:00

Hon tilldelas stipendium och får 150 000 kronor

Nina-Beckmann-Foto-Anna-Henriksson

Nina Beckmann, Grafikens Hus
Foto Anna Henriksson

Samarbetet mellan Södertälje kommun och Grafikens Hus avslutades i fjol, men nu prisas verksamhetschefen, Nina Beckmann, för sina insatser inom bild- och formkonst.

– Stipendiet är verkligen magnifikt och fungerar som ett bevis på det kollektiva engagemang som alla på Grafikens Hus bidrar till, tillsammans med de konstnärer vi samarbetar med, säger Beckman i ett pressmeddelande.

Dynamostipendierna, som syftar till att uppmärksamma individer eller initiativ som skapar nya mötesplatser för samtida bild- och formkonst, har i år erkänt Beckmanns outtröttliga engagemang och Sunvissons konstnärliga prestationer. Sedan 2014 har Grafikens Hus varit mobil, vilket möjliggjort för Beckmann och hennes team att utforska nya samarbeten och projekt som stödjer grafisk konst utanför traditionella ramar.

(Annonslänk)

”Dynamostipendiet för 2024 tilldelas Nina Beckmann för sitt oförtrutna arbete som chef för Grafikens Hus. Med tillfälliga nedslag – alltid smittsamt inspirerande och situationsspecifika – driver Grafikens hus vidare sitt visionära arbete för framtiden”, skriver Bildkonstnärsfonden i motiveringen.

– Trots hinder som en brand och ett kommunalt avhopp, så blir det här en riktig boost och motivation att fortsätta skapa ett kraftfullt konstprogram som det ambulerande museum vi är idag. Där grafiken som konstform når ut till en bredare publik, både nationellt och internationellt. Där vi vågar utmana etablerade normer och utforska nya gränser. Jag kommer att bära med mig denna fina utmärkelse när vi nu formar vårt nya museum, säger Nina Beckmann.

Beckmanns förmåga att omvandla varje utmaning till en möjlighet att tänka nytt och Sunvissons exceptionella teckningstalang har inte bara bidragit till konstvärlden utan också inspirerat en bredare publik. Deras arbete understryker vikten av att fortsätta främja konsten som ett medel för samhällsförändring och dialog, även när konventionella stödstrukturer förändras eller försvinn

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 09:30
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 08:16

Mästerskap i orientering lockade internationellt fält till Södertälje

432243846_384479131107831_2275108923863170509_n

Foto: Privat

Södertälje Nykvarn Orientering stod som värd för årets distriktsmästerskap i orientering vid Viksbergsskolan, med en imponerande samling av 900 deltagare från 18 länder.

(Annonslänk)

Det blev en spännande helg i Södertälje när distriktsmästerskapen i orientering ägde rum den 17 mars, med start och mål vid Viksbergsskolan.

Arrangemanget, som redan hade nått sin anmälningskapacitet, lovade en dag fylld med utmaningar och äventyr på de nyritade kartorna över Talbyskogarna, skapade av den lokalt fostrade och internationellt erkända elitlöparen Johan Ek Larsson.

Johan Giberg (till höger) från Södertälje Nykvarn Orientering
Foto: Privat

Med deltagare i åldern från 5 till 89 år, visade tävlingen en fantastisk bredd och samlade orienterare från hela världen, inklusive länder som USA, Spanien och Ukraina, för att nämna några. Denna mångfald underströk sportens globala tilltal och den svenska orienteringens höga status internationellt.

Tävlingen indelades i olika klasser, med 256 för damer, 510 för herrar samt 128 motionsklasser, vilket bekräftade evenemangets omfattning och popularitet. Förutom de tävlande välkomnade arrangörerna även besökare att delta på öppna banor och inskolningsprogram under tävlingsdagen, vilket gjorde mästerskapen till en inkluderande händelse för alla åldrar och nivåer.

Arrangörens förmåga att locka en så pass stor och internationell skara deltagare till Södertälje visade på orienteringens styrka som sport och dess förmåga att förena människor över gränser genom gemenskap och tävlingsanda. Med vårens ankomst och snötäcket som hade dragit sig tillbaka var förutsättningarna perfekta för ett minnesvärt mästerskap i orienteringens tecken.

Södertälje Nykvarn Orientering
Foto: Privat

Foto: Privat

Foto: Privat

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 08:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors