Företag i fokus:

Här samlar barnen pengar till Barncancerfonden

2022_01_268645123_3196068280623282_8008804906353882223_n-1236x800-1

Varje år innan terminens avslutning arrangerar Fornbackaskolans fritidshem en julmarknad som hålls på skolgården.

2020 satte pandemin käppar i hjulet och fritidshemmet tvingades att ställa, men julen 2021 öppnade man upp med försiktighet och med följt myndigheternas rekommendationer.

Syftet med skolans julmarknaden är att stötta Barncancerfonden i sitt arbete genom att personal och elever tillsammans bland annat bakar bakelser och fina armband. Häften av inkomsterna skänks till Barncancerfonden.

Telgenytt var på plats och träffade bland annat fritidspedagogen Polos Yousif som arbetar på skolan och berättar om att skolans populära julmarknaden har funnits i många år. En julmarknads som började med en gemensam aktivitet för att stärka gemenskapen mellan fritidsavdelningarna till att Barncancerfonden kom in i bilden 2018.

Polos Yousif, fritidspedagog på Fornbackaskolan.

– Vi vill lyfta fram goda sakerna vi kan göra för varandra i samhället istället för det negativa media visar upp idag.
Så vi började arbeta förebyggande och siktade på att träffa känslan man får när en god gärning görs eller bara är snäll helt enkelt. Vi försöker förmedla känslan av hur man mår när man gör en god gärning, men även visa världen vi lever i, att det finns barn som inte har det lika bra som oss, säger Polos Yousif till Telgenytt.

– Vi fritidspedagoger presenterade idén till eleverna och fick en positiv respons. Lokala företagare hörde om idén och började sponsra oss med diverse saker. Det ena ledde till det andra och här står vi tre år senare, berättar Polos.

Julmarknaden på Fornbackaskolan.

Och responsen är fantastiskt. Skolan får positiv respons och tilldelas diplom från Barncancerfonden varje år för sitt engagemang. Föräldrar i närområdet, som besökte julmarknaden beundrar personalen och barnens arbete.

– Visionen är att kunna göra den större med tiden och att alla barn i området ska kunna vara med, ingen ska känna sig exkluderad, säger Polos.

Kommer ni att fortsätta med Julmarknaden framöver?


– Vi kommer absolut fortsätta med julmarknaden så länge det går och så länge vi ser att det finns intresse från eleverna. Om en elev påverkas positivt av detta så är vi mer än nöjda. Tack var lokala företagare och privatpersoner så har vi lyckats hålla lottning där barn och vuxna kan vinna fina presenter inför jul. Fornbackaskolan ligger i Fornhöjden där medelinkomsten inte är så hög. Att kunna vinna en biobiljett eller ett TV-spel inför jul kan göra stor skillnad.

– För oss som jobbar här blir det en tresidig vinst. Vi skänker pengar till Barncancerfonden, vi lottar ut presenter och främst att vi visar eleverna att man mår mycket bättre som människa när man gör något snällt. Majoriteten av barnen vill vara coola, men jag tror de har svårt att förstå innebörden av ordet. Här säger vi; ”är man snäll så är man cool”, säger Polos.

9-årigen Annabella Jajo var en av flera barn som var med och förberedde inför julmarknaden.

Hon berättar att skolans åriga julmarknad betyder oerhört mycket för henne och betonar hur viktigt arbetet är för barn med cancer.

– Julmarknaden betyder en jättestor sak med tanke på att vi samlar pengar till Barncancerfonden. De är sjuka så vi försöker att samla in så mycket pengar som möjligt, berättar Annabella Jajo till Telgenytt.

– Jag tycker det coola med det hela är att vi har döpt julmarknaden till ”Av barn till barn” och att vi samlar in jättemycket pengar. Jag vet att det kommer betyda jättemycket för de barnen som har cancer, avslutar Annabella.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 januari 2022 00:00

Begärde ut allmänna handlingar – Kommunen svarade anonymt

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

När en begäran om allmänna handlingar skickades till Södertälje kommun ledde detta till fördröjd handläggning, och kommunen svarade dessutom med ett anonymt mail. Ärendet har anmälts till Justitieombudsmannen, JO, som nu kräver att Södertälje kommun yttrar sig i ärendet.

Ett ärende som berör Södertälje kommun och dess hantering av en begäran om utlämnande av allmänna handlingar har fångat Justitieombudsmannens uppmärksamhet. En journalist hade begärt att få tillgång till dokument om motpartsgranskningar utförda av samhällsbyggnadskontoret sedan 2020. Trots upprepade påminnelser och kommunikation med kommunen, har ingen konkret information eller dokumentation överlämnats.

Dessutom svarade kommun vid ett tillfälle via ett anonymt mail att begäran är en komplex fråga som tar tid och skapat interna diskussioner. 

(Annonslänk)

Situationen ledde till en officiell anmälan till Justitieombudsmannen (JO), där kommunens långsamma process och dess brist på skyndsamhet i hanteringen kritiserades, vilket strider mot kravet på snabbt utlämnande av allmänna handlingar enligt offentlighetsprincipen. Mot bakgrund av anmälan har JO nu begärt att Södertälje kommun ska avge ett formellt yttrande över det som framförs i anmälan, inklusive en detaljerad redogörelse för handläggningsprocessen och en översyn av relevant lagstiftning.

JO:s förfrågan innebär också att de befattningshavare som är inblandade ges möjlighet att lämna sina synpunkter. Med ett sista svarsdatum satt till den 26 april 2024, förväntas yttrandet inkludera protokollsutdrag

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 12:41
Senast uppdaterad: 20 mars 2024 12:41

DEBATT: (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Saltsjöbron Foto: Alex Isa

Saltsjöbron
Foto: Alexander Isa

Trafikverket planerade och öronmärkte pengar för att bredda, trafiksäkra och miljöförbättra Motorvägsbron över kanalen. Men efter kommunledningens kampanj mot projektet – till förmån för en lokal tunnel – har både arbete och finansiering stoppats. Resultatet för Södertälje kommun kan bäst beskrivas som en pyrrhusseger.

(Annonslänk)

Den ålderstigna genomfarten mellan Moraberg och Saltskog är i starkt behov av upprustning. Pulsådern kräver ökad kapacitet, högre säkerhet och effektivare bulleravskärmning. Inte minst bedöms fordonsflödet öka kraftigt när Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn invigs. Det var mot den bakgrunden som Robert Halef (KD) under förrförra mandatperioden agerade oförtrutet i riksdagens trafikutskott för att hitta en framtidslösning för den ökända ”Södertäljeproppen”. Noterbart i sammanhanget är att de relativt nya broarna i Vårby med tre körfält, jämfört med de tvåfiliga Södertäljebroarna från 1965, ska ersättas för att svälja de större trafikmängderna.

Det sårbara nålsögat hamnade i blixtbelysning när ett långtradarekipage kolliderade med brospannet midsommarafton 2016 – med ödesdigra konsekvenser för Mellansverige i allmänhet och Kringelstan i synnerhet som följd. Myndigheterna stod inledningsvis handfallna och kommunen tog på sig ledartröjan för att samordna nödvändiga insatser. Södergående fjärrtrafik leddes över Saltsjöbron, men där även centrala staden och Mälarbron fick sin beskärda del – vilket förklarar det hårdnackade motståndet mot en ombyggnad.

”Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till”

Kommunen har på eget initiativ tagit fram en tunnellösning, med dragning från trafikplats Moraberg till Nyköpingsvägen i centrum. Det som talar för förslaget är att Södertäljeborna får ytterligare en passage som knyter ihop västra och östra sidan. Sannolikt minskar också miljöproblematiken i Turinge- och Birkakorset, dessutom får vi en reservväg till E4/20. Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till, eftersom det främst handlar om en lokal förbindelse som bara marginellt gynnar den genomgående trafiken. Och följaktligen saknas finansiering helt.

Södertälje kommun befinner sig nu i limbo. Vi har inget stöd för tunnelkonceptet. Arbetet med breddningen av E4/E20 har avbrutits, hundratals miljoner har prioriterats om och inga miljö- och trimningsåtgärder är i sikte. Det senare är angeläget för att dels minska bullerstörningarna för villorna i Hagaberg och de kommande flerbostadshusen i kvarteret Sporren respektive Floretten på var sida om östra landfästet, dels möta expansionen hos våra två enastående världsföretag (redan idag pendlar 24 000 personer in till kommunen varje vardag.)

Tiden håller snabbt på att rinna ut för oss. Dagens status quo gagnar inte någon, varken Södertäljeborna, AstraZeneca, Scania, trafiken på Sveriges mest trafikerade motorväg eller vår gemensamma miljö. Åtgärder måste utredas, finansieras och förverkligas, allt ifrån uppgradering av befintlig infrastruktur till en ny förbifart.

Men när plan A, breddning av broarna över kanalen, lagts i malpåse och plan B, lokaltunnel under kanalen sågats, vilken är Boel Godners (S) och majoritetens plan C?

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande, stadsbyggnadsnämnden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors