Företag i fokus:

Staden som ingen bryr sig om – Ska man behöva fuska för barnens skull?

2022_01_0kDfAIPn-scaled

Södertälje. Foto: Alex Ataseven.

Att föräldrar fuskar för att få in sina barn i attraktiva skolor är givetvis inte acceptabelt.

Jag är idag nöjd med barnens skola och deras lärare, men jag ställer frågan. Vad hade inte ni gjort för era barn?

Är det bara jag som regarerar på varför en föräldrar ska behöva fuska för att se till att ge sina barn en bra skolgång?

Jag som har småbarn själv tycker att alla skolor ska vara lika bra i staden och kan nästan tycka att dessa ”fuskande” föräldrar är engagerade föräldrar som bryr sig om sina barns framtid. Med största sannolikhet är vi det alla givetvis.

Alla kommunala skolor ska vara lika attraktiva!

Socialdemokraternas Elof Hansjons säger i ett uttalande att han vill se hårdare lagar kring bokföringsbrott. Är det där fokus ligger? Varför inte fokusera och lägga energi på att göra alla skolor bättre?

”Var är myndigheternas förebyggande arbete?”

Bor man i ett område där skolan inte lever upp till kraven så förstår jag mer eller mindre att föräldrarna fuskar. Jag säger inte att det är okej med fusket, men jag respekterar det som en förälder.

Sen kan jag personligen tycka att myndigheterna lägger fokus på fel saker. Var är myndigheternas förebyggande arbete?

Precis som media skriver så är fusket rikstäckande, men i Södertälje så lyfts all brott eller all fusk till helt andra nivåer än vad det görs i resten av landet. Jag blir inte förvånad om myndigheterna snart kallar detta för ”Skolhärvan” och ”organiserad brottslighet”.

”Ska jag behöva motivera mina barn att flytta från Södertälje”

Södertälje borde tilldelas ett pris för antalet härvor. För er som inte vet så betyder härva ”trasslat garn”. Med andra ord så är det synonym med att ett 10-tal eller 100-tal personer är inblandade i ett visst brott eller fusk. Jag avskyr ordet som gång på gång associeras med Södertälje.

Fusket ska givetvis bort, samma sak med brottsligheten.
Myndigheterna spendera flera miljoner, om inte uppemot miljarder kronor mot brottsligheten i Södertälje. Varför kan inte myndigheterna inte ha samma iver på att förbättra staden istället till nästa generation, till våra barn? Eller ska jag behöva motivera mina barn att flytta från Södertälje när de blir vuxna? Flytta från den förlorade staden som ingen bryr sig om.

Förbättra och gör alla skolor attraktiva och förebygg brottsligheten för nästa generation. Som förälder vill jag se mina barn växa upp och blomstra upp i staden där jag själv vill leva som pensionär.

Jag vill ha mina barn nära mig när jag blir gammal.

Har stadens ansvariga slutat investera i att förbättra Södertälje eller har ni gett upp hoppet om staden?

Insändare:

/ En mamma som bryr sig på riktigt.

Föräldrar fuskar för att få in sina barn på attraktiva skolor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:30

Linda Heed från Södertälje vann med 0,25 sekunders marginal

Heed

Linda Heed. Pressbild

Södertäljes egen Linda Heed säkrade hem segern i semifinalen av Agria Star of Tomorrow. Ett framstående resultat som markerar hennes uppstigning från landslagets B-trupp till A-trupp detta år.

Linda Heed, hoppryttaren som representerar Södertälje Ridklubb, har lagt ännu en framgång till sitt redan imponerande tävlingsår. Efter att ha varit en del av det svenska ridsportlandslagets B-trupp under det gångna året, har Heed nu bekräftat sin plats i A-truppen med en övertygande prestation under fredagens tävlingar.

I den tuffa konkurrensen om titeln i Agria Star of Tomorrow för 7-åriga hästar utmärkte hon sig genom att ta hem segern ovanpå det svenska varmblodet Simona VS.

Med en marginal på bara 0,25 sekunder i omhoppningen stod det klart att Heed och hennes häst Simona VS, en SWB-sto med anor från Stakkato och Escudo I, var oslagbara för dagen.

Emma Emanuelsson från Jump Club Ridsportförening tog hem silverplatsen medan Mathilda Bohlin från Flyinge Hästsportklubb säkrade sig en bronsposition.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 november 2023 14:30
Senast uppdaterad: 5 november 2023 14:30

Pigge har rätt om Södertälje – ”Det är sorgligt”

E70A61E5-B6FF-45DD-B7E0-78B5CD4E513E

Multi entreprenören från Gotland, Pigge Werkelin, arrenderade Farstanäs Camping av Södertälje kommun i flera år. Foto: Södertälje kommun/Creative Commons

Svar på debattinlägg: – Granberg, RP: Kommunen ska inte bygga lyxkrog i Farstanäs

Tack, Granberg, för att du talar ur skägget när alla andra politiker stoppar huvudet i sanden. Har oppositionen spansk siesta?

Det är få som verkligen förstår vilken ekonomisk katastrof Farstanäs är för Södertäljes skattebetalare. Men vi har nästan slutat reagera på slarviga Södertäljepolitiker och tjänstemän, likt vår obefintliga reaktion när någon skjuts till döds i Sverige. Vi rycker på axlarna, vilket vi inte bör.

Det som fick mig att reagera var Farstanäs Campings tidigare arrendator, Pigge Werkelins kommenterade svar på Granbergs inlägg. Att Södertälje kommun tappade 90 procent av intäkterna, men istället visar de upp sig stolt i LT och lyfter fram att Farstanäs redovisar bättre intäkter.

En person som Pigge, med erfarenhet från gotländska Kneippbyn, hade kunnat skapa magi för Södertälje. Istället väntar enorma kostnader för oss skattebetalare. Jag säger som Pigge kommenterade om Granbergs artikel: ”Det är sorgligt.”

/Camparen

Läs även: – Uppåt för Farstanäs camping – ”Har burit frukt”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 november 2023 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors