Företag i fokus:

INSÄNDARE: Miljardbröderna chockhöjer hyrorna i Hovsjö

2022_01_hovsjo

Foto: Nicklas R Carlquist / Creative Commons.

Varje år förhandlar Hyresgästföreningen och fastighetsägarna om nästkommande års hyreshöjning. I fjol blev det genom­snittliga hyrespåslaget cirka 2 procent, efter flera månaders förhandling.

Medan dessa diskussioner pågår är sam­tidigt en annan Rörelse i full gång utanför Hyresgästföreningens kontroll och övervakning. Den som kallade Rörelsen trollar bort hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen.

Fastighetsägare köper hus och lägenheter i miljonprogramsområden som tidigare varit i kommunal ägo. När en hyresgäst flyttar ut totalrenoveras lägenheten och när nästa hyresgäst flyttar in – får denna en hyreshöjning på uppemot 50 procent, ibland ännu mer, utan förhandling. Med den bostadsbrist som råder är valmöjligheterna oftast små för den bostadssökande och därav accepteras ockerhyrorna.

”Det fanns andra fastighetsägare som ville köpa Hovsjö och de skulle betalat mer för allmännyttan i Hovsjö”

Tillvägagångssättet har anammats av Månsbro Fastigheter som ägs av bröderna Per-Axel och Lars-Åke Månsson. Bröderna köpte mer än halva Hovsjö, 786 lägenheter, av kommunen för 800 miljoner kronor.

Månsbros konceptrenovering och kraftiga hyreshöjningar är nu ett faktum. Hyreshöjningar som få vågar prata om då de har en rädsla att förlora sin lägenhet. Man hör högljudda diskussioner mellan hyresgästerna i trappuppgångar och i lägenheterna. Men inga berörda politiker eller tjänstemän hör detta då de inte bor i Hovsjö.

Den 28 december 2021, köptes 121 lägenheter i Ronna av Månsbro fastigheter. Det ligger i farans riktning att även de som bor i Ronna nu riskerar att hamna i samma situation som Hovsjöborna. Med nyrenoverade konceptlägenheter och chockhöjda hyror som följd.

Slutligen vill jag passa på och tacka kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) som sålt ut allmännyttan i Hovsjö. Det är hennes förtjänst att konceptrenoveringar spridit sig som en löpeld i Hovsjö.

Det fanns andra fastighetsägare som ville köpa Hovsjö och de skulle betalat mer för allmännyttan i Hovsjö men kommunledningen och Godner valde Månsbro för att de är lokalt förankrade samt att de lovade att utveckla Hovsjö. Boel Godner bedömde att bröderna Månsson är bra och seriösa köpare för Hovsjös utveckling.

”Det är alltid vi skattebetalare som står för slutnotan.”

Frågorna som nu blivit aktuella är; Glömde Boel Godner att fråga Månsbro fastigheter vad utvecklingen i Hovsjö gick ut på? Diskuterade parterna konceptrenoveringar och hyreshöjningar utan hyresförhandlingar med Hyresgästföreningen?

Med facit i hand, det är alltid vi skattebetalare som står för slutnotan. Detta då hyreshöjningarna främst drabbar socioekonomiskt utsatta människor som söker sig till Socialtjänsten och Försäkringskassan, för bidrag.

Tack än en gång Boel Godner för det nyrenoverade förfallet av Hovsjö.

Missnöjd hyresgäst i Hovsjö

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:23

Nykvarnsbo misstänkt för sexuellt övergrepp mot barn

polis

Arkivbild

En 39-årig man från Nykvarn har gripits, misstänkt för grovt sexuellt övergrepp mot barn. Nu har mannen häktats enligt en framställan till Södertälje tingsrätt.

En åklagare har begärt häktning av en 39-årig man från Nykvarn, misstänkt för grovt sexuellt övergrepp mot barn.

Mannen, som greps onsdagen den 20 december, står inför anklagelserna efter att häktningsframställan inkom till Södertälje tingsrätt den 22 december. Åklagaren anser att det finns sannolika skäl för misstankarna, vilket lett till att mannen nu sitter frihetsberövad i väntan på vidare rättsliga åtgärder.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 december 2023 12:54
Senast uppdaterad: 28 december 2023 12:54

Somaliska föreningen utsattes för skadegörelse

IMG_7558

Föreningen i Rosenlund. Bild: Google Maps

Somaliska föreningen i Södertälje har utsatts för vandalisering vid flertalet tillfällen inom loppet av en vecka, det rapporterar SVT.

Under julperioden blev den somaliska föreningen i Rosenlund utsatt för vandalisering, med angripare som kastade sten genom fönstren. Föreningens ordförande uppger till SVT att lokalen utsatts för vandalisering två gånger inom loppet av en vecka.

– Första händelsen hände det 20 december. Det hände igen den 24 december, men den senaste gången var det annorlunda, säger föreningens ordförande till SVT.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk

Vid första tillfället kastade någon en sten mot fönsterrutan, men vid det senaste angreppet kastades även skivat bacon och griskött in i lokalen, något som ses som en förolämpning av ordföranden som menar att lokalen används både som föreningslokal och moské.

Händelsen är dock inget nytt för föreningen, som menar att regelbundna angrepp återkommer varje år mellan november och december. Ärendet anmäldes som skadegörelse men lades sedan ned.

– Man blir orolig och man känner sig inte trygg, det är polisen i Sverige som ska se till att vi är trygga men vi är inte trygga, säger ordförande till SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 28 december 2023 00:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors