Företag i fokus:

Nya besöksråd till äldreboenden – ”Boka ditt besök i förväg”

2022_01_old-age-360714_960_720

Foto: Pixabay.

Pandemin fortsätter in på det nya året och i samband med den ökade smittspridningen går Södertälje kommun ut med nya råd för att besöka äldreboenden och LSS-boenden.

Kommunen fortsätter att fokusera på säkerhet och att minimera smittspridningen och kommer med råden att bland annat boka ditt besök i förväg om du ska besöka ett äldreboenden eller ett LSS-boende.

”Du får bara besöka våra äldreboenden och LSS-boenden om du är symtomfri. Om du får symtom efter besöket vill vi att du informerar oss om det.”, skriver kommunen i ett pressmeddelande.

Ska du besöka ett boende rekommenderas även att ta med en fikakorg. Detta då våra äldreboenden inte har någon möjlighet att erbjuda mat, kaffe, saft och fikabröd vid besök, framgår på kommunens hemsida.

Det här ska göra om du ska besöka ett äldreboende:

  • Ring till bostadsgruppen för att boka ditt besök i förväg. Vi tar maximalt emot två besökare per brukare åt gången.
  • Vistas utomhus vid besöket om det är möjligt.
  • Vistas bara i den anhörigas lägenhet, inte i allmänna utrymmen.
  • Tvätta och sprita händerna direkt när du kommer in på boendet. Personal kommer att hämta dig i entrén och tillhandahåller skyddsutrustning till dig som kommer på besök.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 7 januari 2022 00:00

Sverige medlem i Nato – efter 200 års alliansfrihet

Skarmbild-2024-03-07-192417

Statsministern, Ulf Kristersson.
Skärmdump, regeringen

Sverige blir officiellt det 32:a medlemslandet i Nato, vilket avslutar två århundraden av formell militär alliansfrihet.

– Det här är epokgörande händelse för vårt land. Efter mer än 200 år av militär alliansfrihet har vi har Sverige tagit steget in i det västliga försvarsgemenskapen, säger statsiminsters Ulf Kristersson på torsdagskvällen.

(Annonslänk)

På torsdagen den 7 mars tog Sverige ett historiskt steg genom att officiellt ansluta sig till Nato, världens största militära allians. Statsminister Ulf Kristersson (M) överlämnade anslutningsinstrumentet i USA, vilket markerade Sveriges övergång till att bli det 32:a medlemslandet i Nato. Detta beslut kommer efter Ungerns godkännande av Sveriges ansökan, vilket var det sista hindret för landets inträde i alliansen.

Under en ceremoni i USA signerade Kristersson de avgörande dokumenten tillsammans med utrikesminister Tobias Billström (M), varefter de överlämnades till USA:s utrikesminister Antony Blinken. Statsminister Kristersson uttryckte både ödmjukhet och stolthet över det steg Sverige tagit och betonade vikten av att leva upp till de höga förväntningarna som medlemskapet i Nato innebär. ”Det här är inte slutet på något, utan början på något nytt,” sade Kristersson, med hänvisning till slutet på Sveriges 200 år långa tradition av militär alliansfrihet.

Medlemskapet i Nato ses av Kristersson som ett steg mot en säkrare och friare värld och en flaggceremoni Bryssel håll på måndagen för att officiellt markera Sveriges inträde i försvarsalliansen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 19:26
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 23:16

Hyllade artisten gästar Taxinge Slott i sommar

Orup

Pressbild

I hjärtat av sommaren bjuder Thomas Eriksson ”Orup” in till en unik musikupplevelse vid Taxinge Slott. Med bara sin gitarr och flygel förbereder han sig för att leverera en intim föreställning.

Den 6 juli klockan 20.00 kommer Taxinge Slott att vibrera av tonerna från en av Sveriges mest älskade popartister. Orup, känd för sina odödliga hits som ”Regn hos mig”, ”Då står pojkarna på rad” och ”Från Djursholm till Danvikstull”, är redo att ge sig ut på en musikalisk resa som lovar att bli allt annat än vanlig.

Denna sommarkonsert är inte bara en chans att återuppleva de låtar som definierat en era, utan också en möjlighet att komma nära artisten på ett sätt som sällan erbjuds.

(Annonslänk)

– Vi är oerhört stolta och glada att en av vår tids största popfenomen, Orup gästar Taxinge Slott, Nykvarn i sommar. Vi ser fram emot en riktigt härlig sommarkväll med Orup vid slottet och med utsikt över Mälaren, säger Lena Schulte, projektledare för SHOWNITE, som för andra året arrangerar föreställningar på Taxinge Slott.

I en tid där storslagna produktioner och pyroteknik ofta tar över showen, väljer Orup en annan väg. Han frågar sig vad det är som driver en artist att stå ensam på scenen, helt blottad inför sitt publikum. Svaret kanske är lika mångfacetterat som hans musikaliska verk – en blandning av utforskande, en önskan att dela mer än bara musik, och kanske även en gnutta av det han själv beskriver som ”extrem exhibitionism” eller ”självplågeri”.

Det är denna blandning av rå ärlighet och musikalisk skicklighet som gör Orups föreställning på Taxinge Slott till ett måste för alla musikälskare. Med sina gitarrer, en flygel och en skattkista fylld med låtar, kommer han att berätta historier och dela anekdoter som ger nytt liv till varje ton. Det utlovas en kväll där musiken inte bara hörs utan känns, i en miljö som förstärker varje ackord och ord till en oöverträffad symfoni av känslor.

Totalt gör han fem uppträdanden i sommar, varav ett av dem på Taxinge slott den 6 juli.

Thomas Eriksson ”Orup”. Pressbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 19:09
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 19:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors