Företag i fokus:

Södertälje citys ”Ljuspromenad” gör succé – ”Uppskattad av många”

2022_01_88A4C5B5-4F20-4860-9502-248862A1B093

Foto: Alex Ataseven

Från ångbåten Ejdern mot inre Maren, vidare mot stora torget, upp mot Nygatan och promenera sedan raksträckan ner mod Södertälje Central.

Njut av centrumföreningen Södertälje Citys härliga ljuspromenad. Ta med familjen eller kanske din käraste på en mysig promenad genom staden.

Det är inte många som missat den otroligt fina fasadbelysningen på flera olika platser runt om i centrala Södertälje. Det har vi centrumföreningen Södertälje City att tacka för.

Varje år satsar Södertälje City, tillsammans med flera fastighetsägare och kommunen, hårt för att göra staden trygg och attraktiv för Södertäljeborna under mörkare tider.

Detta genom projektet ”Ljuspromenaden”, som uppskattas oerhört mycket av stadens invånare och går ut på belysa Södertälje på flera olika centrala platser.

Platser som centrumföreningen Södertälje City satsat för att sätta extra färg på i år är vid Rådhuset, Lunagallerian, Tom Tits, Badhotellet, konstverk på Stora Torget, videoprojektion på Åhlenshuset och Stig Parbons park.

– Allt detta knyter vi ihop till en ”Ljuspromenad” där vi har skyltar på stan och har tagit fram en karta så att man kan upptäcka sin stad och promenera, säger centrumchefen Aljoša Lagumdzija till Telgenytt.

Ett projekt som inte hade varit möjlig utan ett samarbete med Tom Tits, Telge Fastigheter och Telge Bostäder. Med projektet vill Södertälje Citys bland annat göra kärnan mer attraktiv, färgglad, trygg och samtidigt få folk att röra på.

– Vi vill även lyfta hälsoperspektivet att vi uppmanar folk att röra sig för bättre hälsa. Promenaden har blivit uppskattad av många har vi fått höra och därför satsade vi även i år på den, säger Aljoša

Ljussättning av flera olika platser och byggnader i centrala Södertälje finns på plats till mitten av januari.

Här hittar du kartan till ”Ljuspromenaden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 7 januari 2022 00:00

SENASTE NYTT: Hovrätten skärper domar i stort narkotikamål

IMG_5793

Lägenheten som polisen slog till mot i centrala Södertälje:
Foto: Ur polisen förundersökning 

I ett uppmärksammat fall dömdes fyra av sju åtalade i ett stort narkotikamål. Efter hovrättens omprövning dömdes ytterligare fyra personer, och en tidigare dom skärptes.

Efter en omfattande polisutredning om narkotikahandel i Södertälje, som ledde till åtal mot tolv personer med anknytning till Ronnafalangen, har hovrätten nu skärpt tidigare domar. Inledningsvis dömdes tre av de åtalade till fängelse, medan nio frikändes. Hovrätten har dock valt att omvärdera fallet och dömer nu ytterligare fyra personer.

(Annonslänk)

Utredningen tog fart efter ett polistillslag mot en lägenhet där stora mängder narkotika beslagtogs. Tillslaget var en del av en större operation kopplad till ett mord i Ronna i september 2022. Bevis i form av spaningsmaterial och videoklipp från mobiltelefoner har varit avgörande i rättsprocessen.

En nyckelperson i nätverket, en 24-årig man ansedd som en ledargestalt inom Ronnafalangen, har fått sitt straff skärpt av hovrätten. Från det ursprungliga fängelsestraffet på sju år och tio månader, har han nu dömts till åtta år och sex månader för synnerligen grovt narkotikabrott. Han åläggs även att betala 475 000 kronor till staten, inklusive värdet av ett beslagtaget guldhalsband.

Bland de ytterligare dömda i det stora narkotikamålet finns en 24-årig man, känd för sitt arbete inom en ungdomsförening och politisk verksamhet i kommunen, som har fått två års fängelse för att ha ställt en lägenhet till förfogande för förvaring av narkotika.

En 26-årig man, identifierad som en del av nätverkets ledning, har dömts till sex års fängelse för synnerligen grovt narkotikabrott. Ytterligare en man, 20 år gammal, har fått tre års fängelse efter att polisen funnit bevis i hans hem som ledde dem till en hemlig lägenhet använd för narkotikahandel. Samt en 21-årig man dömts till 1,5 års fängelse, vilket ytterligare bekräftar hovrättens beslut att skärpa påföljder för de inblandade i narkotikahandeln.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 12:53
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 12:54

Pendeltrafikstopp – Bron gick inte att stänga efter öppning

Tag

Foto: Alexander Isa

Tågtrafiken mellan Östertälje och Södertälje hamn avbröts tillfälligt under torsdagsförmiddagen. Detta efter att ett tekniskt fel inträffade på Saltsjöbron.

Vid 10:30-tiden på torsdagen upplevde resenärer i pendeltrafiken ett oväntat stopp när tågtrafiken i båda riktningar avbröts. Orsaken till trafikstoppet var tekniska problem med Saltsjöbron, som förbinder Östertälje med Södertälje hamn. Dessa problem påverkade dock inte fordonstrafiken på bron.

– Järnvägsbron över Södertälje kanal gick inte att stänga. Det var tillfälligt stopp i SL:s pendeltågstrafik från Södertälje centrum till och från Uppsala/Stockholm City. Det var bara tågen som påverkades, säger SL:s presstalesperson till Telgenytt.

Enligt SL:s presstjänst kunde bron inte stängas som planerat efter en öppning, men problemet kunde emellertid lösas efter en kort stund, och trafiken kunde återupptas. Incidenten skapade tillfälliga störningar i pendeltrafiken, men situationen hanterades snabbt för att minimera påverkan på resenärerna.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 11:45
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 11:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors